Citat:
Ursprungligen postat av
Rasalhauge
Är det någon som vet huruvida det är sannolikt, eller ens möjligt, att Voxra orsakar tunnhårighet/håravfall? Jag har märkt på senaste tiden att mitt hår, som vanligtvis är riktigt tjockt, har tunnats ur ordentligt. Utöver det så har jag haft återkommande problem (utslag/klåda/sår) med hårbotten senaste månaderna.
Läser man i FASS så omnämns enbart diverse hudåkommor, men rimligtvis borde väl ospecificerade hudproblem även inefatta hudproblem i hårbotten?
Kollar man däremot i amerikanska motsvarigheten till FASS omnämns alopecia som biverkning.
Om ni har upplevt håravfall av voxra eller annan antidepressiv, vet ni om det eventuellt är fråga om en reversibel biverkning? Eller är skadorna permanenta?
Jag antar att det började EFTER du påbörjade behandling med Buproprion (voxra, wellbutrin)?
Om det står med hudåkommor och håravfall på amerikanska listan så är det möjligt - det är dock väldigt, väldigt ovanligt.
Det du beskriver med exemliknande utslag låter dock inte enbart som Alopecia, utan det låter som om att du kanske är ALLERGISK mot Buproprion (eller möjligen något fyllnadsämne).
Om du bara hade haft förtunning av hår, utan utslag, så hade det varit möjligt att det är sammankopplat till den stimulerande effekten hos Buproprion - den har svaga effekter som påminner om både Amfetamin och Metylfenidat - dessa mediciner har bieffekten håravfall, troligtvis pg a att dom ändrar blodtrycket och blodflödet till olika delar av kroppen (en del får t ex kalla händer och fötter), genom att få blodkärl att dra ihop sig ofrivilligt. Detta leder till mindre blodflöde till hårbotten som reagerar med att sätta hårsäckar i dvala för att spara energi.
Nämn det för din läkare så snart som möjligt (använd 1177's webtjänst redan i kväll, så att det blir gjort, och boka en tid för möte) så att ni kan rådgöra om det hela.
Om du är extra orolig så kan du helt enkelt sätta ut Buproprionet redan imorgon, m ao inte ta pillret - Voxra har inga nämnvärda utsättningssymptom. Märker du att det blir bättre på några dagar så vet du vad som är problemet.
Man kan som bekant även sätta in Voxra på stuberten igen om du känner dig nere fort - det är det fina med denna medicin!
= )
PS: Om det är allergi, så borde
cetirizin kunna avhjälpa sådana symptom, då den används mot medicinskt utlöst urtikaria (hudutslag) för andra mediciner också, i USA.
(dock anses LEVOcetirizin vara bättre på detta än vanligt cet', men den finns ju inte i sverige... enbart Finland)