Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Det här är otrevligt. Jag är själv kritisk till den mördade kvinnan, framför allt därför att jag tycker att vi har tillräckligt många invandrare och flyktingar i Sverige som det är utan att folk i Sverige ska engagera sig så fruktansvärt för att ännu fler ska få stanna.
Men att "rösta" om huruvida den mördade kvinnan får skylla sig själv är otrevligt och ovärdigt. Hon tog en alltför stor risk utan att förstå att hon gjorde det, och hon fick plikta med sitt liv. Är inte hennes död straff nog för henne och hennes anhöriga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Vad jag förstår är omröstningen ett svar på påståendet att 1 på miljonen tycker att kvinnan har sig själv att skylla.
Det går inte att blunda för att hennes eget agerande spelade in i hennes död. Hade hon inte aktivt umgåtts så intensivt med dessa pojkmän så hade hon levt idag, och kanske 20 år till. Så är det. Men sen verkar många känna en skadeglädje över att hon dog, och det är inte så trevligt. Det är klart att det är tråkigt att hon dog, precis som det är tråkigt om en rattfull kör ihjäl sig.
Helt rätt, Zurfarn08. Det påstods att en på miljonen ansåg att kvinnan hade sig själv att skylla, men jag bedömde att detta var felaktigt och därför startade jag en opinionsundersökning.
Egnatankar ser detta som en ovärdig "omröstning" som sårar familjen. Jag förstår Egnatankars sätt att se på det hela. Men att ta hand om flyktingar eller ha andra nära band till flyktingar är ett samhällsfenomen. Det är därför sociologiskt intressant att se hur folk ser på saken. Tyvärr kan det bara göras i ett konkret fall.
161 personer har hittills svarat på enkäten
http://www.polljunkie.com/poll/ewmpit/mordet-p-en-kvinna-i-kil
Instämmer du i påståendet: Det är inte alls synd om kvinnan i Kil som blev mördad av en Afghan hon tog hand om. Hon får skylla sig själv!
97 ( 60,2%) Jag instämmer fullständigt!
38 ( 23,6%) Jag instämmer i viss mån!
8 ( 5%) Jag har ingen åsikt då jag saknar information!
5 ( 3,1%) Jag tar i viss mån avstånd från detta påstående!
13 ( 8,1%) Jag tar helt avstånd från detta påstående
161 ( 100%) Totalsumma
Flytta gärna länken för omrästningen till andra sidor, t.ex. facebook och liknande så att vi får upp antalet svar.