2019-06-29, 16:06
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sluta tjafsa om BajsBosse nu, det skiter jag i, svara istället på den fråga du fått massor av gånger nu:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?

Det är du som tjafsar om mitt svar till Bajsbosse. Sedan jag svarade Bajsbosse verkan han vara nöjd med svaret för inget nytt inlägg har kommit. Du har däremot gnällt om det i flera inlägg nu och krävt svar av mig så jag tvingats svara. Avdelning bristande självinsikt...

Jag har svarat på den frågan flera gånger redan. Kan du inte begripa svaren eller alternativt inte fått det svaret du önskat är det inte mitt problem.
Citera
2019-06-29, 16:08
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Du borde störa dig på dig själv, men det är du helt klart för dum för.

Önskar faktiskt ibland att jag skulle vart korkad för då skulle jag sluppit se skiten men tyvärr har jag för hög IQ.
Avdraget för bilresor täcker långt ifrån kostnaden av den riktiga kostnaden att pendla, du får googla på det. Att ta bort avdraget (obs det är inget bidrag) är enbart ett sätt för staten att sno åt sig mer skattepengar.

Tror du på fullt allvar att miljön blir bättre av det får du väl tro det men alla former av skattehöjningar är företagsdödande på sikt. Sverige snart ett u-land.
Citera
2019-06-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast ALLT du konsumerar måste transporteras till stan.. Inget tillverkas nämligen där... så massa avgaser styrs ut pga av stadsbor

Menar du att personer på landsbygden gör färre och kortare resor för att handla? Så är det givetvis inte. Till och med den som bor på en bondgård köper grejer i affärer. Och de flesta som bor på landsbygden har inte bondgård. Det skulle vara om stadsbor köper fler prylar att ställa i sina stora förråd...

Miljöpåverkan per person är högre på landsbygden, det går inte att komma ifrån.
Citera
2019-06-29, 16:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jag har svarat på den frågan flera gånger redan. Kan du inte begripa svaren eller alternativt inte fått det svaret du önskat är det inte mitt problem.

Nej du har undvikit frågan varje gång:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?

Om du vill kalla det för avdrag eller bidrag skiter jag däremot i men ge ett svar nu.
Citera
2019-06-29, 16:16
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Men då får du väl försöka påpeka felaktigheter i det jag skrivit men det klarade du inte av.

Nej det du skrev att jag hade sagt var din fantasi och inget citat av mig. Försök skilja på det.

Det är inte min sak att lägga mig i hennes val och prioriteringar och det har jag inte gjort heller.
Däremot ställde jag en fråga till dig som du hela tiden duckar för:

Har du svårt att förstå?Ett avdrag är inte ett bidrag.
Citera
2019-06-29, 16:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Har du svårt att förstå?Ett avdrag är inte ett bidrag.

Om det påverkade dina känsliga nerver får du denna fråga istället:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få avdrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?
Citera
2019-06-29, 16:17
Medlem
Vissa här inne är ta mig fan dumma i huvudet, kan tydligen bara se saker och ting utifrån deras egna livssituation och privilegier!
Fatta att ett reseavdrag inte är något som någon annan behöver betala för, lika lite som att jag behöver betala för någon annans rot/rut-tjänst, detta är alltså ett personligt skatteavdrag/reduktion.

Ni nu som bor centralt i era 5 miljoner bostäder och nyttjar ränteavdraget, är det okej att säga att det är vi andra som betalar/finansierar ert boende och kalla detta ett bidrag?
Citera
2019-06-29, 16:18
Medlem
Kommer detta verkligen att klubbas igenom? Jag tänker att KD, M och SD lär rösta ner detta, och kanske enskilda C-ledamöter?

Jag skulle förlora våldsamt på detta. Jag har ganska exakt 29 kilometer enkel till jobbet. Inga möjligheter till kollektivtrafik finns. Jag har alltså ingen rätt till någonting med mina förutsättningar?
Citera
2019-06-29, 16:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Vissa här inne är ta mig fan dumma i huvudet, kan tydligen bara se saker och ting utifrån deras egna livssituation och privilegier!
Fatta att ett reseavdrag inte är något som någon annan behöver betala för, lika lite som att jag behöver betala för någon annans rot/rut-tjänst, detta är alltså ett personligt skatteavdrag/reduktion.

Ni nu som bor centralt i era 5 miljoner bostäder och nyttjar ränteavdraget, är det okej att säga att det är vi andra som betalar/finansierar ert boende och kalla detta ett bidrag?

Nehej så minskade skatteintäkter påverkar inte andra

Avdragsrätt för ränteutgifter betalas däremot av långivaren som har motsvarande ränteintäkter och får skatta för detta.
Citera
2019-06-29, 16:20
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Nej du har undvikit frågan varje gång:

Om du vill kalla det för avdrag eller bidrag skiter jag däremot i men ge ett svar nu.

Du har fått svar bl.a. i inlägget om småbarnsmamman och det som följde det.
Aspergers?
Citera
2019-06-29, 16:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Du har fått svar bl.a. i inlägget om småbarnsmamman och det som följde det.
Aspergers?

Det här är den ständiga utvägen för alla troll, säga att jag redan har svarat men utan att kunna citera det svaret.

Du beskrev endast att hon gjorde det bästa utifrån hennes situation men det är inget svar på varför hon ska få ett avdrag för att välja det mest ekonomiska alternativet som jag frågade om.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-29 kl. 16:25.
Citera
2019-06-29, 16:25
Medlem
Och hur mycket i skatter tror du en bilist tvingas betala varje år bara för att kunna ta sig till jobbet(pendla)?
Bor man mitt i smeten så behöver man inte bil på samma sätt som om man bor på landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in