2019-06-29, 16:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Och hur mycket i skatter tror du en bilist tvingas betala varje år bara för att kunna ta sig till jobbet(pendla)?
Bor man mitt i smeten så behöver man inte bil på samma sätt som om man bor på landet.

Svenskar vill ju att det ska kosta att skita ner miljön och inte minst norrlänningar med långa avstånd har röstat fram partier som vill detta. Jubla istället för att klaga, ni har fått det ni har röstat på.
Citera
2019-06-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Svenskar vill ju att det ska kosta att skita ner miljön och inte minst norrlänningar med långa avstånd har röstat fram partier som vill detta. Jubla istället för att klaga, ni har fått det ni har röstat på.
Jaha så nu var det inte lantisarnas fel utan norrlänningarnas?
Fan man blir ju förvirrad här?
Citera
2019-06-29, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaha så nu var det inte lantisarnas fel utan norrlänningarnas?
Fan man blir ju förvirrad här?

Jag skrev inget om att det var fel utan att inte minst norrlänningar röstar på partier som vill ha högre skattetryck och fokus på miljöskatter, så de borde jubla när de nu får det.
Citera
2019-06-29, 16:50
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Det här är den ständiga utvägen för alla troll, säga att jag redan har svarat men utan att kunna citera det svaret.

Du beskrev endast att hon gjorde det bästa utifrån hennes situation men det är inget svar på varför hon ska få ett avdrag för att välja det mest ekonomiska alternativet som jag frågade om.

Därför att det andra alternativet att flytta närmre inte är ekonomiskt möjligt? Det är då inget val för henne. Något som du har svårt att sätta dig in i när du bara upprepar dig om "valet". Alternativet är kanske då att hon inte kan ta det där jobbet som hon måste pendla till för att ekonomin inte tillåter utgifterna för bil/bensin och så får hon gå på riktiga bidrag istället. Bättre?
Citera
2019-06-29, 17:01
Medlem
Citat:
Jag skrev inget om att det var fel utan att inte minst norrlänningar röstar på partier som vill ha högre skattetryck och fokus på miljöskatter, så de borde jubla när de nu får det.
Jag får ändå inte ihop ditt gnällande om att detta skulle vara ett bidrag eller en ren skatteförlust för staten.
Du räknar ju inte in en enda kostnad som en pendlande bilist åker på att betala eller hur mycket mer denne betalar in i skatter pga sitt pendlande jämte en som kan köpa ett SL-kort för en 1200-hundring(-ish) i månaden.
Det kommer aldrig och har aldrig varit en förlustaffär för staten att ge pendlande bilister reseavdrag då bilisterna alltid är stora nettoinbetalare till staten.
Det är ju inte för intet skull som bilisten kallas för "statens kassa ko".
Citera
2019-06-29, 17:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Därför att det andra alternativet att flytta närmre inte är ekonomiskt möjligt? Det är då inget val för henne. Något som du har svårt att sätta dig in i när du bara upprepar dig om "valet". Alternativet är kanske då att hon inte kan ta det där jobbet som hon måste pendla till för att ekonomin inte tillåter utgifterna för bil/bensin och så får hon gå på riktiga bidrag istället. Bättre?

Hur vet du det, har du frågat henne? Men även om du gissar rätt så är det som jag skrev att hon kör på det billigaste alternativet så varför ska hon då få extra avdrag för att göra det?
Citera
2019-06-29, 17:03
Medlem
Gardiennes avatar
Arbetsresor borde vara gratis . Staten borde till och med betala dem till fullt belopp.
Citera
2019-06-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Menar du att personer på landsbygden gör färre och kortare resor för att handla? Så är det givetvis inte. Till och med den som bor på en bondgård köper grejer i affärer. Och de flesta som bor på landsbygden har inte bondgård. Det skulle vara om stadsbor köper fler prylar att ställa i sina stora förråd...

Miljöpåverkan per person är högre på landsbygden, det går inte att komma ifrån.
Närodlat
Citera
2019-06-29, 17:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag får ändå inte ihop ditt gnällande om att detta skulle vara ett bidrag eller en ren skatteförlust för staten.
Du räknar ju inte in en enda kostnad som en pendlande bilist åker på att betala eller hur mycket mer denne betalar in i skatter pga sitt pendlande jämte en som kan köpa ett SL-kort för en 1200-hundring(-ish) i månaden.
Det kommer aldrig och har aldrig varit en förlustaffär för staten att ge pendlande bilister reseavdrag då bilisterna alltid är stora nettoinbetalare till staten.
Det är ju inte för intet skull som bilisten kallas för "statens kassa ko".

För det första är det de som inte gillar denna förändring som gnäller, jag välkomnar detta även om jag gärna går ännu längre.

Du fortsätter sedan med ett märkligt resonemang som är OT och som jag inte har gått in på men verkar tro att alla som betalar skatt är en nettovinst för staten. Så är det givetvis inte eftersom staten också har kostnader för invånarna. Men detta är som sagt var OT och inget jag har gått in på.
Citera
2019-06-29, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Arbetsresor borde vara gratis . Staten borde till och med betala dem till fullt belopp.

"Kläder borde vara gratis . Staten borde till och med betala dem till fullt belopp.". Nej kanske inte va.
Citera
2019-06-29, 17:09
Medlem
Conams avatar
Citat:
Nej du har undvikit frågan varje gång:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?

Om du vill kalla det för avdrag eller bidrag skiter jag däremot i men ge ett svar nu.
Du ska väl skita i var folk bor din lilla kommunist, men sluta tugga om och om igen när du inte förstår nåt!
Citera
2019-06-29, 17:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Du ska väl skita i var folk bor din lilla kommunist, men sluta tugga om och om igen när du inte förstår nåt!

Jag har återkommande sagt att jag skiter i det och att detta är varje persons eget val men varje person får också betala för sina val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in