2019-06-29, 15:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Helt uppenbart att ni inte begriper.

* För det första är det inte MITT val. Jag bor redan centralt i en större stad, har ett välbetalt jobb och har inga ekonomiska problem att skaffa en bostad. Det har jag redan skrivit.

Då har du gjort ett val.

När du börjar så fel skippar jag att läsa resten av det du skrev.
Citera
2019-06-29, 15:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Sluta flumma , var verklighetsmedveten Tack!

Bara flum i ditt inlägg.
Citera
2019-06-29, 15:02
Medlem
Citat:
Helt uppenbart att ni inte begriper.

* För det första är det inte MITT val. Jag bor redan centralt i en större stad, har ett välbetalt jobb och har inga ekonomiska problem att skaffa en bostad. Det har jag redan skrivit.

* För det andra så handlar det inte alltid om ett val. Tror ni verkligen i er lilla rikemansfantasivärld att ALLA människor faktiskt kan VÄLJA om de vill skaffa en bostadsrätt för x antal miljoner central i en större stad, alternativ har råd att betala ockerhyror för en hyresrätt på samma ställe. ( Vad gäller sistnämnda så borde ni rikemän veta att det är att kasta pengarna i sjön att ha hyresrätt). Det är knappast ett val för väldigt många. Men är man född med silversked i mun alternativt har någon diagnos som gör att man har det svårt begripa att andras förutsättningar kan vara olika ens egna så är det förklarligt.

* För det tredje så har jag och flera andra i tråden påtalat att det är en omöjlighet att hela Sveriges befolkning bor centralt. Det finns ju inga bostäder att tillgå. Dessutom så ligger många industrier och arbetsplatser inte centralt så då skulle pendlingen gå åt andra hållet istället. Same shit!

* För det fjärde. För många familjer så arbetar man på arbetsplatser som ligger i olika väderstreck. Åt vilket håll ska man då flytta. Eller tycker ni att man ska kräva att då ska den ena parten säga upp sig så att hela familjen kan flytta närmre den andra partens arbete. Eller man kanske helt enkelt ska byta partner till någon som jobbar på samma arbetsplats som en själv så kan man flytta ihop närma jobbet.

Välkommen till verkligheten.
Hyresrätt skulle jag aldrig bo i.
Silversked är jag inte född med, har jobbat ihop allt jag äger och har.
Bor inte centralt, jobbar i Norge bor i Skåne.
Citera
2019-06-29, 15:09
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då har du gjort ett val.

När du börjar så fel skippar jag att läsa resten av det du skrev.

Vad är det som är så svårt. Skrev jag att jag INTE gjort ett val? Nej! Vi gör väl alltid ett val oavsett vad vi gör. Jag skrev att det inte var MITT val att jag skulle bo långt från jobb och vilja ha reseavdrag såsom Bajsboo skrev att jag gjorde. Eftersom jag inte gör det.

Det övriga har jag skrivit flera gånger tidigare och du bara undviker att svara på det. I din fantasivärld så är det alltså jättelätt för alla att bara flytta in centralt så att pendlandet undviks.

Jag säger det en gång till. Välkommen till verkligheten.
Citera
2019-06-29, 15:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är det som är så svårt. Skrev jag att jag INTE gjort ett val? Nej! Vi gör väl alltid ett val oavsett vad vi gör. Jag skrev att det inte var MITT val att jag skulle bo långt från jobb och vilja ha reseavdrag såsom Bajsboo skrev att jag gjorde. Eftersom jag inte gör det.

Det övriga har jag skrivit flera gånger tidigare och du bara undviker att svara på det. I din fantasivärld så är det alltså jättelätt för alla att bara flytta in centralt så att pendlandet undviks.

Jag säger det en gång till. Välkommen till verkligheten.

Är det någon som har tvingat dig att bo där du bor och håller dig kvar med våld? I annat fall har du gjort ett val.

Och jag har inte någonstans skrivit att livet är jättelätt och heller inte att det är bäst för alla att flytta till en stad.Det kan vara ekonomiskt mer fördelaktigt att bo billigt på landet även om det leder till högre reskostnader men då finns det inget skäl att man dessutom ska få bidrag för det valet.
Citera
2019-06-29, 15:22
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Är det någon som har tvingat dig att bo där du bor och håller dig kvar med våld? I annat fall har du gjort ett val.

Och jag har inte någonstans skrivit att livet är jättelätt och heller inte att det är bäst för alla att flytta till en stad.Det kan vara ekonomiskt mer fördelaktigt att bo billigt på landet även om det leder till högre reskostnader men då finns det inget skäl att man dessutom ska få bidrag för det valet.

Försöker du överhuvudtaget förstå vad du läser? Jag skrev ju precis att jag gjort ett val. Vi gör alltid ett val. Men Bajsboo skrev att han inte ville betala för mitt val att bo långt ifrån arbete. Detta var fel eftersom jag inte bor långt ifrån mitt arbete. Alltså var det Bajsboo skrev inte mitt val. Mitt val var ett annat. Svårt?

Det sista du skrev bekräftar bara exakt det jag menar. Du tror fortfarande det är helt valbart var man bor. Det är det inte. Man kan bara välja utifrån de faktiska omständigheterna. Valet är aldrig helt fritt. Det begränsas hela tiden av verkligheten. Endast friheten att välja är absolut. Inte vad vi kan välja mellan. Detta är grundläggande filosofi.
Citera
2019-06-29, 15:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Försöker du överhuvudtaget förstå vad du läser? Jag skrev ju precis att jag gjort ett val. Vi gör alltid ett val. Men Bajsboo skrev att han inte ville betala för mitt val att bo långt ifrån arbete. Detta var fel eftersom jag inte bor långt ifrån mitt arbete. Alltså var det Bajsboo skrev inte mitt val. Mitt val var ett annat. Svårt?

Det sista du skrev bekräftar bara exakt det jag menar. Du tror fortfarande det är helt valbart var man bor. Det är det inte. Man kan bara välja utifrån de faktiska omständigheterna. Valet är aldrig helt fritt. Det begränsas hela tiden av verkligheten. Endast friheten att välja är absolut. Inte vad vi kan välja mellan. Detta är grundläggande filosofi.

Varför tar du upp synpunkter på att han skrev fel med mig, det har inte med mig att göra.

Och du fortsätter med halmgubbar, jag tror inte att "det är helt valbart var man bor". Jag kan t.ex. inte flytta in i slottet men jag har ett val ändå, det finns inte bara ett enda alternativ som jag har.

Och för vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?
Citera
2019-06-29, 15:45
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Varför tar du upp synpunkter på att han skrev fel med mig, det har inte med mig att göra.

Och du fortsätter med halmgubbar, jag tror inte att "det är helt valbart var man bor". Jag kan t.ex. inte flytta in i slottet men jag har ett val ändå, det finns inte bara ett enda alternativ som jag har.

Och för vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?

Därför om du hade läst inlägget ordentligt så ser du att jag citerade både han och dig i samma inlägg. Att du inte klarar av att särskilja är inte mitt problem.

Halmgubbar... tja du verkar ju verkligen inte begripa hur verkligheten kan se ut för många. Tror du verkligen småbarnsmamman som pendlar till arbetet tre timmar om dagen inte hellre skulle vilja slippa detta och träffa sina barn lite mer. Tror du hon har valt detta för att kunna få reseavdrag? I dina argument låter det i alla fall så när du skriver om att man "väljer man att bo på landet"... Det kanske inte alltid är ett val. Och om valet för henne är att köpa en bostadsrätt för 5 mille eller betala 18000 i hyra för att kunna bo mer centralt så är det lika ouppnåeligt som att du skulle flytta in på slottet. Du har kanske alternativet att välja att köpa bostadsrätten. För henne blir valet att pendla. Det är det du inte fattar. Dina valmöjligheter (och mina) är bättre än många andras som har det sämre ställt. De kanske har det så dåligt ställt utifrån sina valmöjligheter att de nya reglerna för reseavdraget gör ett stort hål i en redan ansträngd plånbok. Men det vill du lösa genom att argumentera för att avdraget ska tas bort så att folk har incitament för att flytta närmre sitt arbete. Du tror inte redan det är önskan hos småbarnsmamman. Bara ett exempel.

Och det är fortfarande inte bidrag utan ett avdrag. Jag har också mina tankar om att det slösas bidrag hit och dit ibland. Men detta är ett avdrag som ska underlätta för dig att ta dig till ett arbete även om det ligger längre bort så att du kan bidra till samhället och ordna din egen försörjning. Jag har svårt att se det som något negativt.
Citera
2019-06-29, 15:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Därför om du hade läst inlägget ordentligt så ser du att jag citerade både han och dig i samma inlägg. Att du inte klarar av att särskilja är inte mitt problem.

Men då får du väl försöka påpeka felaktigheter i det jag skrivit men det klarade du inte av.

Citat:
Halmgubbar... tja du verkar ju verkligen inte begripa hur verkligheten kan se ut för många.

Nej det du skrev att jag hade sagt var din fantasi och inget citat av mig. Försök skilja på det.

Citat:
Tror du verkligen småbarnsmamman som pendlar till arbetet tre timmar om dagen inte hellre skulle vilja slippa detta och träffa sina barn lite mer. Tror du hon har valt detta för att kunna få reseavdrag?

Det är inte min sak att lägga mig i hennes val och prioriteringar och det har jag inte gjort heller.
Däremot ställde jag en fråga till dig som du hela tiden duckar för:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?
Citera
2019-06-29, 15:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Oj, vad du tar i! Du betalar inget av din skatt till mig. Snarare tvärt om som får billig lokaltrafik mm. Jag bor på landet inga subventioner över huvud taget. Jobbar i Dubai. Så kloka du tänk om!
Skiter väl om just du är en av de som ska ha sponsring av sin lyxbosättning eller inte. Tycker allmänt bara att reseavdrag inte bör finnas. Bor själv inte i stan heller. Men bor nära min arbetsplats så jag inte behöver snylta på andra människor. Konstigt påhitt att man ska få dra av kostnaderna för sina resor när man själv valt att inte bo där jobbet är, alla människor världen över i alla tider har fått flyttat dit de kan försörja sig.
Citera
2019-06-29, 16:01
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Men då får du väl försöka påpeka felaktigheter i det jag skrivit men det klarade du inte av.

Nej det du skrev att jag hade sagt var din fantasi och inget citat av mig. Försök skilja på det.

Det är inte min sak att lägga mig i hennes val och prioriteringar och det har jag inte gjort heller.
Däremot ställde jag en fråga till dig som du hela tiden duckar för:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få bidrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?

Alltså det är som att prata med en vägg...

Så här:
1 Jag citerade både dig och Bajsboo och svarade er. Du väljer att läsa det jag skrev som svar till Bajsboo och svarade mig på det "att jag visst gjort ett val" när det endast var mitt svar riktat till Bajsboo. När jag försöker förklara detta så är det mitt fel att du inte kunde särskilja på mina svar i förstaläget. Grattis!

2. Vad är endast en fantasi?

3. Det är inget bidrag och många väljer inte det "ekonomiska alternativet" av egoistiska skäl. De väljer det för att alternativet att flytta närmre inte finns. Hur svårt ska det vara att begripa detta? Vad skadar det dig att de får göra avdrag för resan till arbetet? Hade det varit bättre att de inte kunde pendla till sitt arbete alls och istället då faktiskt gå på bidrag. Det tycker jag är skit i alla fall.
Citera
2019-06-29, 16:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Alltså det är som att prata med en vägg...

Så här:
1 Jag citerade både dig och Bajsboo och svarade er. Du väljer att läsa det jag skrev som svar till Bajsboo och svarade mig på det "att jag visst gjort ett val" när det endast var mitt svar riktat till Bajsboo. När jag försöker förklara detta så är det mitt fel att du inte kunde särskilja på mina svar i förstaläget. Grattis!

2. Vad är endast en fantasi?

3. Det är inget bidrag och många väljer inte det "ekonomiska alternativet" av egoistiska skäl. De väljer det för att alternativet att flytta närmre inte finns. Hur svårt ska det vara att begripa detta? Vad skadar det dig att de får göra avdrag för resan till arbetet? Hade det varit bättre att de inte kunde pendla till sitt arbete alls och istället då faktiskt gå på bidrag. Det tycker jag är skit i alla fall.

Sluta tjafsa om BajsBosse nu, det skiter jag i, svara istället på den fråga du fått massor av gånger nu:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in