2019-06-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folket röstar för mer skatt och då får de det också, väljarna beställer och politikerna levererar. Och mycket mer pengar behövs till det stora projekt med massinvandring som folket har beställt.
Bra med massinvandring, billig arbetskraft som tvättar mina bilar, putsar mina fönster, målar mina hus, så tack för det. Bara att inte bo nära de så man slipper ha en massa som ställer till med jävelskap på ungarnas skola osv..

Och norrlänningarna har ju röstat på vänstern i hundra år, nu sitter de där med fattigpensioner och asylanläggningar,, som man bäddar får man ligga 😂
Citera
2019-06-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
http://www.bilsweden.se/statistik

Vill du kverulera mer så scb.se men du VET redan att fortfarande idag 2019 är det mest bensin och dieseldrivna bilar som säljs.
Stod inte ett skit om att det fanns fler fossilbilar på landsbygden.. läser du inte vad du länkar?
Citera
2019-06-29, 14:37
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
3. Nej jag säger inte att folk borde flytta, jag säger att folk borde göra det de själva föredrar men också stå för kostnaderna dessa val innebär.

Ehh... Du skriver att du vill ha bort reseavdraget så att folk ska få incitament för att flytta närmre sitt arbete. Svårt att tolka det på annat vis. Jag har tidigare försökt få dig att förstå att för många som inte har det så förspänt som du så är det inte bara att flytta eller alternativt byta jobb. Men det verkar vara så att du har svårighet att ta in att alla inte lever under samma förutsättningar som du gör. Det lite ironiska exemplet ovan var också tänkt att visa på omöjligheten att alla skulle flytta in centralt till storstäderna. Det finns varken bostäder att tillgå centralt eller rimliga bostadskostnader för många att hantera.
Citera
2019-06-29, 14:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Stod inte ett skit om att det fanns fler fossilbilar på landsbygden.. läser du inte vad du länkar?

Trolleri trollera, du vet mycket väl att lejonparten av fordonsflottan i detta land är fossildriven, du vill bara jiddra.
Citera
2019-06-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ehh... Du skriver att du vill ha bort reseavdraget så att folk ska få incitament för att flytta närmre sitt arbete. Svårt att tolka det på annat vis. Jag har tidigare försökt få dig att förstå att för många som inte har det så förspänt som du så är det inte bara att flytta eller alternativt byta jobb. Men det verkar vara så att du har svårighet att ta in att alla inte lever under samma förutsättningar som du gör. Det lite ironiska exemplet ovan var också tänkt att visa på omöjligheten att alla skulle flytta in centralt till storstäderna. Det finns varken bostäder att tillgå centralt eller rimliga bostadskostnader för många att hantera.
Vill man bo nära sitt jobb så får man betala själv för detta, bor man långt från sitt jobb så betalar man själv för detta... inte meningen att jag skall betala för dina val.

Så bort med milersättning och bort med ränteavdraget
Citera
2019-06-29, 14:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore

Ja folk ska inte kunna tvinga andra att betala för sin egen konsumtion och en förändring av det skapar incitament för att leva mer optimalt. Men valet är deras eget, de avgör vad som är optimalt för dem men får också stå för kostnaden.
Citera
2019-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Trolleri trollera, du vet mycket väl att lejonparten av fordonsflottan i detta land är fossildriven, du vill bara jiddra.
I detta land ja, men var inte det du påstod, du påstod att det var mer fossilbilar på landsbygden.

Personligen bor jag i en mindre stad möra landsbygd och när jag tar cykeln till närmsta butik och köper närodlat så är jag mycket mindre klimatbov än dig som inte har något nära odlat
Citera
2019-06-29, 14:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
I detta land ja, men var inte det du påstod, du påstod att det var mer fossilbilar på landsbygden.

Personligen bor jag i en mindre stad möra landsbygd och när jag tar cykeln till närmsta butik och köper närodlat så är jag mycket mindre klimatbov än dig som inte har något nära odlat

Detta blir mitt sista svar till dig, du fjantar dig är uppenbart bara ute efter postcount.

Vad du gör personligen är totalt ointressant, när det gäller landets vagnpark är det självklart att varje liter fossilbränsle man kan undvika att släppa ut är en fördel. På landsbygden har folk längre till affären alltså blir det mer utsläpp för samma mängd varor allt annat lika.
Citera
2019-06-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej alla behöver inte bo i storstad, det gjorde man inte på 1800-talet heller. Man ska bo där man klarar av att försörja sig utan att kräva att andra medborgare ska subventionera sitt boende. Vill man bo på gränsen till fjällvärlden och försörja sig på sin getfarm så är det väl inga problem det. Konstig diskussion här tycker jag. Verkar som det enda scenariot är att man bor 50 kilometer från Stockholm och pendlar till ett jobb där. Finns många som pendlar typ mellan Köping och Frövi, det är också 50 kilometer och ska bekostas av den som nu har valt att inte bo där man jobbar. Ja jag anser mig mycket klok.

Oj, vad du tar i! Du betalar inget av din skatt till mig. Snarare tvärt om som får billig lokaltrafik mm. Jag bor på landet inga subventioner över huvud taget. Jobbar i Dubai. Så kloka du tänk om!
Citera
2019-06-29, 14:55
Medlem
Citat:
Detta blir mitt sista svar till dig, du fjantar dig är uppenbart bara ute efter postcount.

Vad du gör personligen är totalt ointressant, när det gäller landets vagnpark är det självklart att varje liter fossilbränsle man kan undvika att släppa ut är en fördel. På landsbygden har folk längre till affären alltså blir det mer utsläpp för samma mängd varor allt annat lika.
Så det var inte sant det du skrev då ”att landsbygden har fler fossilbilar” ?
Citera
2019-06-29, 14:57
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Vill man bo nära sitt jobb så får man betala själv för detta, bor man långt från sitt jobb så betalar man själv för detta... inte meningen att jag skall betala för dina val.

Så bort med milersättning och bort med ränteavdraget

Citat:
Ja folk ska inte kunna tvinga andra att betala för sin egen konsumtion och en förändring av det skapar incitament för att leva mer optimalt. Men valet är deras eget, de avgör vad som är optimalt för dem men får också stå för kostnaden.

Helt uppenbart att ni inte begriper.

* För det första är det inte MITT val. Jag bor redan centralt i en större stad, har ett välbetalt jobb och har inga ekonomiska problem att skaffa en bostad. Det har jag redan skrivit.

* För det andra så handlar det inte alltid om ett val. Tror ni verkligen i er lilla rikemansfantasivärld att ALLA människor faktiskt kan VÄLJA om de vill skaffa en bostadsrätt för x antal miljoner central i en större stad, alternativ har råd att betala ockerhyror för en hyresrätt på samma ställe. ( Vad gäller sistnämnda så borde ni rikemän veta att det är att kasta pengarna i sjön att ha hyresrätt). Det är knappast ett val för väldigt många. Men är man född med silversked i mun alternativt har någon diagnos som gör att man har det svårt begripa att andras förutsättningar kan vara olika ens egna så är det förklarligt.

* För det tredje så har jag och flera andra i tråden påtalat att det är en omöjlighet att hela Sveriges befolkning bor centralt. Det finns ju inga bostäder att tillgå. Dessutom så ligger många industrier och arbetsplatser inte centralt så då skulle pendlingen gå åt andra hållet istället. Same shit!

* För det fjärde. För många familjer så arbetar man på arbetsplatser som ligger i olika väderstreck. Åt vilket håll ska man då flytta. Eller tycker ni att man ska kräva att då ska den ena parten säga upp sig så att hela familjen kan flytta närmre den andra partens arbete. Eller man kanske helt enkelt ska byta partner till någon som jobbar på samma arbetsplats som en själv så kan man flytta ihop närma jobbet.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2019-06-29, 14:59
Medlem
Citat:
Jag har ju citerat din kritik mot att man inte får betalt för sina reella bilkostnader men ändå vågar du inte svara på om man ska få mer betalt om man har en dyr bil. Vill du att man ska få betalt för sina reella bilkostnader eller inte?

Haha jösses, bara man klämmer lite på era förvirrade uttalanden så går ni helt i spinn. Tänk efter lite innan ni skriver så att det inte blir så idiotiska saker.

Sluta flumma , var verklighetsmedveten Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in