Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Vill man bo nära sitt jobb så får man betala själv för detta, bor man långt från sitt jobb så betalar man själv för detta... inte meningen att jag skall betala för dina val.
Så bort med milersättning och bort med ränteavdraget
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ja folk ska inte kunna tvinga andra att betala för sin egen konsumtion och en förändring av det skapar incitament för att leva mer optimalt. Men valet är deras eget, de avgör vad som är optimalt för dem men får också stå för kostnaden.
Helt uppenbart att ni inte begriper.
* För det första är det inte MITT val. Jag bor redan centralt i en större stad, har ett välbetalt jobb och har inga ekonomiska problem att skaffa en bostad. Det har jag redan skrivit.
* För det andra så handlar det inte alltid om ett val. Tror ni verkligen i er lilla rikemansfantasivärld att ALLA människor faktiskt kan VÄLJA om de vill skaffa en bostadsrätt för x antal miljoner central i en större stad, alternativ har råd att betala ockerhyror för en hyresrätt på samma ställe. ( Vad gäller sistnämnda så borde ni rikemän veta att det är att kasta pengarna i sjön att ha hyresrätt). Det är knappast ett val för väldigt många. Men är man född med silversked i mun alternativt har någon diagnos som gör att man har det svårt begripa att andras förutsättningar kan vara olika ens egna så är det förklarligt.
* För det tredje så har jag och flera andra i tråden påtalat att det är en omöjlighet att hela Sveriges befolkning bor centralt. Det finns ju inga bostäder att tillgå. Dessutom så ligger många industrier och arbetsplatser inte centralt så då skulle pendlingen gå åt andra hållet istället. Same shit!
* För det fjärde. För många familjer så arbetar man på arbetsplatser som ligger i olika väderstreck. Åt vilket håll ska man då flytta. Eller tycker ni att man ska kräva att då ska den ena parten säga upp sig så att hela familjen kan flytta närmre den andra partens arbete. Eller man kanske helt enkelt ska byta partner till någon som jobbar på samma arbetsplats som en själv så kan man flytta ihop närma jobbet.
Välkommen till verkligheten.