2019-06-29, 13:34
Medlem
Shackblafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det handlar om "rent mjöl i påsen".

Har man inga lik i garderoben så kan man vara hur öppen som helst. Det stärker snarare en genuin ärlighet om att man verkligen är unik istället för tvärtom som du vill få det till.

Du utgår ifrån att DNA:t alltid kommer finnas i handen på goda krafter. Men gränserna för vad som är ett gott syfte kan växla och vem vet hur det ser ut i framtiden? Det kanske blir omöjligt för dina barn att få jobb i framtiden om de har risk att utveckla vissa sjukdomar, som ett exempel. Du kanske inte får försäkra dig om du är genetiskt predisponerad att utveckla det ena och andra tillståndet.

Tänk dig DNA-registret i händerna på Hitler så förstår du det orimliga i ditt resonemang.
Citera
2019-06-29, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av caca
PUK registret har funnits sen 1975, bara en lagändring ifrån och man kan göra om det till ett dna register.
Sen tycker jag vad fan spelar det för roll? Hittar man inte på något skit så har man inget och dölja. Tycker det vore bara bra om komplett dna register finns för befolkningen i landet. Våldtäktsmän, tjuvar å annat skit skulle åka dit snabbare, det är nog ingen mot och övriga, vad har vi frukta med ett dna register?
Tror även med framtidens utveckling så kommer man snabbt kunna spåra exempel en grupp med viss dna som riskerar nån sjukdom och sätta in insatser tidigt.

Pass och id-handlingar gissar jag på max 15 år så kommer dessa ha info om ens dna, bra då blir det extremt svårt ta någon annans identitet. Bästa vore en nationell databas med dna för alla som skaffar ett pass, körkort, id kort etc. dax för människan ta kontroll över vilka som finns på den här planeten. Skulle underlätta när id lösa ”Barn” dyker upp vid gränsen osv,

Så de som lämnar sitt dna till släktforskning och liknande, fortsätt med det, om sen farbror Gösta åker ditt för en våldtäkt, vem bryr sig?

problemet blir när staten blir dom kriminella, då behöver folket sätta sig upp mot makten, har du då get ifrån dig din frihet blir det knepigare.

diktaturer har du funnits tidigare om vi säger så

vi behöver frihet, utan den är vi mer slavar än vad vi är idag.

https://www.di.se/nyheter/hakan-juholt-vi-haller-pa-att-avveckla-demokratin/

vi är ju trotts allt på väg dit, så ge inte ifrån er för mycket information till våran blivande diktatur
Citera
2019-06-29, 13:55
Medlem
Barshageudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Men, jag - vad förlorar jag?
Ett scenario som jag håller för sannolikt är att du eller dina nära släktingar kan få svårt att teckna en försäkring skulle ni bära på någon ärftlig sjukdom etc. Inte i morgon, men i en snar framtid. Som arbetsgivare kanske du inte vill anställa någon med ”missbrukargener”. Du möter kärleken på en semester i Spanien, men hon är kines och Kina är numera en antisemitisk stat och din farfars far var jude från Polen; du förvägras besöksvisum för att hälsa på henne. Den tekniska och medicinska revolutionen är mänsklighetens största bedrift – men du behöver ingen spåkula för att se den potentiella, högst troliga, katastrofen på individnivå.
Citera
2019-06-29, 14:33
Medlem
Sinraths avatar
Vad vore det minst riskfyllda alternativet? De som använder sig av stängda databaser eller blir det meningslöst då? Kanske använda sig av företag inom europa för att kunna åberopa rättigheter inom GDPR som gör dom skyldiga att spara personuppgifter (DNA då) på ett säkert sätt samt radera vid förfrågan?
Citera
2019-06-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
PUK registret har funnits sen 1975, bara en lagändring ifrån och man kan göra om det till ett dna register.
Sen tycker jag vad fan spelar det för roll? Hittar man inte på något skit så har man inget och dölja. Tycker det vore bara bra om komplett dna register finns för befolkningen i landet. Våldtäktsmän, tjuvar å annat skit skulle åka dit snabbare, det är nog ingen mot och övriga, vad har vi frukta med ett dna register?
Tror även med framtidens utveckling så kommer man snabbt kunna spåra exempel en grupp med viss dna som riskerar nån sjukdom och sätta in insatser tidigt.

Pass och id-handlingar gissar jag på max 15 år så kommer dessa ha info om ens dna, bra då blir det extremt svårt ta någon annans identitet. Bästa vore en nationell databas med dna för alla som skaffar ett pass, körkort, id kort etc. dax för människan ta kontroll över vilka som finns på den här planeten. Skulle underlätta när id lösa ”Barn” dyker upp vid gränsen osv,

Så de som lämnar sitt dna till släktforskning och liknande, fortsätt med det, om sen farbror Gösta åker ditt för en våldtäkt, vem bryr sig?

Nu är det kanske inte enbart rädsla för polisen man ska tänka på. När försäkringsbolagen får tillgång till data som visar att du har en förhöjd risk för xxx sjukdom kan du glömma försäkringar du hade haft nytta av.
Citera
2019-06-29, 14:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är till stora delar ren fakta, till skillnad från dina ståndpunkter som enbart verkar bygga på stollerier och fantasier i foliehattarnas värld.

Nej.
Jag gör en högst realistisk bedömning.
Tror du själv att x antal hundra forskare med statligt stöd skulle avstå från att registrera de tester de utfört.
Eller hur.

Låt mig gissa: du själv tror säkert att Ryssland påverkade valet när Trump vann.
DET är betydligt mer osannolikt.
Ta på dig foliehatten nu! 😁
Citera
2019-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Håll till godo:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Alla födda efter år 1975 är alltså registrerade.

Enligt wikipedia har alltså blod sparats, men ingen dna-analys gjorts, och alltså finns inget dna-register över alla födda efter -75 om jag förstår det rätt.
Citera
2019-06-29, 14:48
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barshageudd
Ett scenario som jag håller för sannolikt är att du eller dina nära släktingar kan få svårt att teckna en försäkring skulle ni bära på någon ärftlig sjukdom etc. Inte i morgon, men i en snar framtid. Som arbetsgivare kanske du inte vill anställa någon med ”missbrukargener”. Du möter kärleken på en semester i Spanien, men hon är kines och Kina är numera en antisemitisk stat och din farfars far var jude från Polen; du förvägras besöksvisum för att hälsa på henne. Den tekniska och medicinska revolutionen är mänsklighetens största bedrift – men du behöver ingen spåkula för att se den potentiella, högst troliga, katastrofen på individnivå.

Jo, visst, sånt är inte otänkbart. I vissa yrkessituationer så blir man redan nu utsatt för kreditkontroll, utdrag ur polisregister och så vidare, så det är väl inte omöjligt att i framtiden kommer arbetsgivare/uppdragsgivare/försäkringsbolag osv att kräva ett DNA-test för att godkänna anställningen/försäkringen etc.

Men, i så fall, så kommer man ju att testas där och då - och eventuellt gamla insamlingar är ointressanta.
Citera
2019-06-29, 15:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Enligt wikipedia har alltså blod sparats, men ingen dna-analys gjorts, och alltså finns inget dna-register över alla födda efter -75 om jag förstår det rätt.

Enligt staten har det heller aldrig utförts någon åsiktsregistrering.
IB-affären sade något annat.
Citera
2019-06-29, 15:09
Medlem
Tja de använder också Google, Facebook och Tinder.
Citera
2019-06-29, 15:41
Medlem
Sviis avatar
Ser inga problem med det, själv tog jag AncestryDNA och ska utöka med ftDNA för att ta reda på fler undergrenar av min Haplogrupp. Du kan välja att radera din råa data närsomhelst och kan även välja om du vill gå med och matcha ditt DNA mot andra i tjänsten, så det är inget tvång.
Citera
2019-06-29, 15:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Du utgår ifrån att DNA:t alltid kommer finnas i handen på goda krafter.

Nej, det gör jag definitivt inte. Hitta inte på saker jag inte har sagt, tack!

Jävla halmgubbelallare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in