2019-06-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du är mer än lovligt naiv.
...och du är en foliehatt
Citera
2019-06-29, 12:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
...och du är en foliehatt

Nja.
Verkligheten ligger nog någonstans där emellan.
Citera
2019-06-29, 12:31
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag har faktiskt lämnat in detta, och om trådskaparen och andra vill anse mig vara en idiot, så må det vara så.

Jag har dock svårt att se vilken nackdel det skulle kunna ge mig?

Jag inbillar mig givetvis inte att dessa företag gör dessa analyser för att de är intresserade av att hjälpa MIG, de har självklart ett annat syfte- men det är inte mig som sådan de är intresserad av.

Det handlar om big data. Att ackumulera data så att det går att dra slutsatser av de. Givetvis blir det en produkt som de kan sälja till läkemedelsföretag, samhällsplanerare, vapenutvecklare och andra.

Så, visst, de tjänar pengar på det, både genom att ta betalt av oss som lämnar dna och av de som köper data som ackumuleras.

Men, jag - vad förlorar jag?
Citera
2019-06-29, 12:40
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Staten har väl redan ens DNA om man är född efter 1975?
Citera
2019-06-29, 12:41
Avslutad
Jag tycker det är intressant att folk vägrar att släppa ifrån sig DNA som om det skulle göra någon märkbar skillnad.

Det stora hotet är naturligtvis något som sker inför våra öppna ögon, som ska ses som ”en tjänst för laglydiga människor” när det i praktiken är ett frivilligt koppel som stramas åt för alla även om säljsnacket handlar om ”mördare och andra barbarer”.

Det räcker inte med att vara en laglydig människa, våra karaktärer poängsätts via fler parametrar än kriminalregistret. Den som handlar blöjor anses vara en ansvarstagande medborgare medan den som skaffar ett sexpack öl och spel till Xboxen får betyg som en dagdrivare.

Hur kan man försvara ett system som bara tar och aldrig ger tillbaka?

Citat:
A look inside China's social credit system

https://youtu.be/0cGB8dCDf3c
Citera
2019-06-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nja.
Verkligheten ligger nog någonstans där emellan.
Att man i smyg skulle skapa ett DNA-register från de blodprover som finns i PKU finns inte på kartan och faller dessutom på sin egen orimlighet. Dels ur ett ekonomiskt men dels också ur ett juridiskt och organistoriskt perspektiv. Däremot har ju PKU använts för brottsbekämpande ändamål vid ett tillfälle tidigare i samband med mordet på Anna Lindh, men då visste man vem man letade efter. Det är ju inte omöjligt att liknande undantag kommer ske igen eller att man helt öppnar upp PKU för detta ändamål, men du måste veta vem du letar efter. Det är inget sökbart DNA-register.
Citera
2019-06-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Jag tycker det är intressant att folk vägrar att släppa ifrån sig DNA som om det skulle göra någon märkbar skillnad.

Det stora hotet är naturligtvis något som sker inför våra öppna ögon, som ska ses som ”en tjänst för laglydiga människor” när det i praktiken är ett frivilligt koppel som stramas åt för alla även om säljsnacket handlar om ”mördare och andra barbarer”.

Det räcker inte med att vara en laglydig människa, våra karaktärer poängsätts via fler parametrar än kriminalregistret. Den som handlar blöjor anses vara en ansvarstagande medborgare medan den som skaffar ett sexpack öl och spel till Xboxen får betyg som en dagdrivare.

Hur kan man försvara ett system som bara tar och aldrig ger tillbaka?
DNA är ju en av många pusselbitar i ett sådant system. Ju fler pusselbitar man kan plocka bort desto svårare blir det att se vad motivet föreställer.
Citera
2019-06-29, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
DNA är ju en av många pusselbitar i ett sådant system. Ju fler pusselbitar man kan plocka bort desto svårare blir det att se vad motivet föreställer.
Det är sant, men i dagens smartzombiesamhälle är det att betrakta som överkurs. Verktygen för automatiserad beteendekontroll av befolkningen finns ju redan. Ju mer befolkningen blir belånad, ju mer den blir realtidsövervakad, desto mindre chans att den kan opponera sig mot landets styre. När man kan bli ”persona non grata” i det digitala samhället via en knapptryckning behövs inte DNA förrän det är dags att optimera befolkningens gener till att vara bra på att lydigt utföra olika sysslor. Framtiden ser måttligt ljuv ut.
Citera
2019-06-29, 12:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Ja det här måste vara bland det dummaste man kan göra.
Men idioterna tänker ju inte.
Jag har varit lite sugen på att göra det, men avstått pga att jag inte vill att mitt DNA ska komma i orätta händer. Så jag kommer inte att göra det.
Citera
2019-06-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är ingen röd terror. Det är för att rädda mot en mycket svår sjukdom, phenylketonuri (PKU-test). Polismyndigheten har åtminstone inte hittills fått använda sig av det registret.

Polisen har berett sig tillgång till detta register två gånger om jag inte minns fel. Fast det bara ska vara avsett för forskning.
Dessutom så har personer förvägrats medicinsk hjälp för just PKU med motiveringen att det var för dyrt.
Citera
2019-06-29, 13:13
Medlem
Är inte ett av dom största DNA bolaget uppfunnet och ägd av en israelisk gubbe?
Citera
2019-06-29, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är väl bra? Polisen kan använda företagens databaser för att matcha mot DNA från brottsplatser. Är bara för polisen att söka i GEDmatch. Har gått bra hittills, så får man fast lite mördare och annat skräp.
Man ska generellt vara skeptisk när stater eller organisationer vill börja föra bok över ens arvsmassa. Sedan spelar det ingen roll vad dom torgför för anledningar eller vilka gamla kriminalfall som klaras upp. De negativa aspekterna överväger de positiva. Kanske inte idag, men potentiellt. DNA-register, RFID-chip och fan och hans moster är startskottet till Orwells Dystopia även om någon gammal seriemördare skulle råka fastna i nätet som bonus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in