Citat:
Ursprungligen postat av
Zampras
Stackars dig, bor på landet, har rest i jobbet över hela världen. Så inga problem med det. Tycker du alla ska bo i storstäder där de spyr ut avgaser mm? Ok, kan du bekosta en lägenhet till mig i stan för flera miljoner...
Landsbygdsbor har större miljöpåverkan per person än stadsbor, med god marginal. Du säger att bilar i storstäderna spyr ut avgaser men har du funderat på vad din bil spyr ut för avgaser? Antagligen mer eftersom du åker längre! I städerna blir det mycket på samma plats för att man buntar ihop alla, men för varje person är det mindre (vilket syns direkt på att stadsbor mer sällan klagar på bränslepriserna; de lägger inte lika mycket pengar på bränsle alltså har de lägre utsläpp av växthusgaser från sina bilar). Och då åker desto fler kollektivt dessutom som är mycket miljövänligare.
Nästa enorma miljöbesparing med stadslevnad är flerfamiljshus. Istället för en dåligt isolerad villa på landsbygden med direktverkande el så bor stadsinvånarna i ordentligt byggda lägenheter med antingen bergvärme eller fjärrvärme, där värmen som läcker från en lägenhet går in i nästa. Stockholms fjärrvärmenät innehåller en massa intressanta lösningar, bland annat så återvinns värmen från avloppsvattnet. Stordriftsfördelarna med flerfamiljshus är många.
Apropå avloppsvatten så bor jag själv på landet (hycklare som jag är) och mitt toalettvatten transporteras med tankbil som går på diesel. Stadsbornas går direkt i rör i marken. Mitt gråvatten renas i en infiltrationsbädd men en del skit läcker säkert ut i vattendragen.
Man kan hålla på att analysera hur länge som helst. Städer är mer miljövänliga per capita eftersom de är bättre på att utnyttja stordriftsfördelar och kollektiva lösningar.
Därmed inte sagt att landsbygden är meningslös, inte på långa vägar. Men miljöpoängen är svåra att hitta.