2019-06-28, 23:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha du är en feg tramspelle som duckar alla kritiska frågor om dina uttalanden.

Du framför att man inte får betalt för de reella kostnader men vågar sedan inte svara på om den som har en dyr bil borde få mer bidrag än den som har en billig bil. Detta blir förstås följden om man ska få betalt för de reella kostnaderna men din hjärna är väl inte så funktionsduglig att du kunde tänka så långt.

Ta ditt eget råd och ta det lugnt med kokainet eller det som bränner upp din hjärna.

Du är för f-n helt väck i huvudet! Läs mina inlägg igen och dina egna svar.. Ta det lugnt med knarket...
Citera
2019-06-28, 23:54
Medlem
Citat:
Nej men du skrev detta:

Varför vill du att jag ska betala ditt boende, är du en stackars liten som inte kan ta hand om dig själv?

Orkar inte med ditt oseriösa beteende du fattar tydligen inte, Punkt
Citera
2019-06-28, 23:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du är för f-n helt väck i huvudet! Läs mina inlägg igen och dina egna svar.. Ta det lugnt med knarket...

Jag har ju citerat din kritik mot att man inte får betalt för sina reella bilkostnader men ändå vågar du inte svara på om man ska få mer betalt om man har en dyr bil. Vill du att man ska få betalt för sina reella bilkostnader eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Orkar inte med ditt oseriösa beteende du fattar tydligen inte, Punkt

Haha jösses, bara man klämmer lite på era förvirrade uttalanden så går ni helt i spinn. Tänk efter lite innan ni skriver så att det inte blir så idiotiska saker.
Citera
2019-06-29, 00:11
Medlem
Fan vad en del är skitnödiga i denna tråden. Om man inte har råd att åka till jobbet utan att få resorna subventionerade av staten får man väl flytta närmare jobben. Hur svårt kan det vara?

Eller just det, ni är ju nöjda med att bo i er betalda villa för 300.000:- och vill inte betala 5 miljoner för att bo där jobben finns. Men sluta då att gnälla och var nöjda över ert billiga boende när ni tankar.

Jag vill inte betala skatt för att subventionera ert billiga boende på landsbygden.
Citera
2019-06-29, 00:54
Medlem
Glossuss avatar
För min del får regeringen gärna skrota reseavdraget. Som sagt, bo där ni vill men förvänta er inte att någon annan ska betala för resor till o från jobbet. Ingen ska heller behöva betala för mina glasögon, som jag behöver för "inkomsternas förvärvande".
Citera
2019-06-29, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Stackars dig, bor på landet, har rest i jobbet över hela världen. Så inga problem med det. Tycker du alla ska bo i storstäder där de spyr ut avgaser mm? Ok, kan du bekosta en lägenhet till mig i stan för flera miljoner...

Landsbygdsbor har större miljöpåverkan per person än stadsbor, med god marginal. Du säger att bilar i storstäderna spyr ut avgaser men har du funderat på vad din bil spyr ut för avgaser? Antagligen mer eftersom du åker längre! I städerna blir det mycket på samma plats för att man buntar ihop alla, men för varje person är det mindre (vilket syns direkt på att stadsbor mer sällan klagar på bränslepriserna; de lägger inte lika mycket pengar på bränsle alltså har de lägre utsläpp av växthusgaser från sina bilar). Och då åker desto fler kollektivt dessutom som är mycket miljövänligare.

Nästa enorma miljöbesparing med stadslevnad är flerfamiljshus. Istället för en dåligt isolerad villa på landsbygden med direktverkande el så bor stadsinvånarna i ordentligt byggda lägenheter med antingen bergvärme eller fjärrvärme, där värmen som läcker från en lägenhet går in i nästa. Stockholms fjärrvärmenät innehåller en massa intressanta lösningar, bland annat så återvinns värmen från avloppsvattnet. Stordriftsfördelarna med flerfamiljshus är många.

Apropå avloppsvatten så bor jag själv på landet (hycklare som jag är) och mitt toalettvatten transporteras med tankbil som går på diesel. Stadsbornas går direkt i rör i marken. Mitt gråvatten renas i en infiltrationsbädd men en del skit läcker säkert ut i vattendragen.

Man kan hålla på att analysera hur länge som helst. Städer är mer miljövänliga per capita eftersom de är bättre på att utnyttja stordriftsfördelar och kollektiva lösningar.

Därmed inte sagt att landsbygden är meningslös, inte på långa vägar. Men miljöpoängen är svåra att hitta.
Citera
2019-06-29, 06:20
Medlem
Christopher.s avatar
Vad folk är tröga. Reseavdrag är inte någon gåva från staten utan är ett avdrag för möjligheten att tjäna in pengar. Man får inte något bidrag utan ett avdrag på ens beskattningsbara inkomst.

Rent praktiskt kommer detta lagförslag minska incitamenten att arbeta överhuvudtaget om man är lågbetald och tvingas pendla till jobbet. En direkt arbetsfientlig politik som drabbar folk med sämst förutsättningar.

Mitt förslag är att behålla gamla systemet men räkna upp avdragsbeloppet till 30 kronor milen.
Citera
2019-06-29, 06:23
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du är en idiot! Avdraget idag täcker inte ens den reella kostnaden av vad ett pendlande innebär. Att dra av 18,50 kr milen innebär att du inte ens kan tanka en liter bensin, men du fattar inte pga du är en idiot..
Det borde inte täcka någonting eftersom det inte borde existera överhuvudtaget för de som använder bilen till jobbet ditt PRAKTPUCKO!!!!!!!!!
Väljer man att bosätta sig på landet och arbeta i stan osv får man ta konsekvenserna av det.
Du är inte bara en idiot, du är en miljöskitande JUBELIDIOT.
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 07:10.
Citera
2019-06-29, 07:00
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad folk är tröga. Reseavdrag är inte någon gåva från staten utan är ett avdrag för möjligheten att tjäna in pengar. Man får inte något bidrag utan ett avdrag på ens beskattningsbara inkomst.

Rent praktiskt kommer detta lagförslag minska incitamenten att arbeta överhuvudtaget om man är lågbetald och tvingas pendla till jobbet. En direkt arbetsfientlig politik som drabbar folk med sämst förutsättningar.

Mitt förslag är att behålla gamla systemet men räkna upp avdragsbeloppet till 30 kronor milen.
Det kommer att öka incitamenten att vara lite smart vid val av arbete och bostad, använda kollektivtrafik, använda cykel/elcykel mm.
Det kommer även att leda till att kommuner och arbetsgivare får tänka till ang logistik, stadsplanereing etc om de vill ha någon personal.
Vad är det för fel på det?
Det är bara bra om folk börjar fatta att de inte längre kan bo "mysigt" på landet och pendla 10-15 mil eller mer/dag med en skitig dieselbil.
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 07:09.
Citera
2019-06-29, 07:29
Bannlyst
Citat:
Jag har ju citerat din kritik mot att man inte får betalt för sina reella bilkostnader men ändå vågar du inte svara på om man ska få
Citat:
mer betalt om man har en dyr bil.
Vill du att man ska få betalt för sina reella bilkostnader eller inte?

Haha jösses, bara man klämmer lite på era förvirrade uttalanden så går ni helt i spinn. Tänk efter lite innan ni skriver så att det inte blir så idiotiska saker.
Ja, men bara för oss riktiga norrlänningar med hår på bröstet. Ni kärringar söderöver kan cykla till era jobb.
Citera
2019-06-29, 07:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knyt-Doris
Ja, men bara för oss riktiga norrlänningar med hår på bröstet. Ni kärringar söderöver kan cykla till era jobb.

Det är väl snarare feta gubbar och kärringar som måste sitta och jäsa i en bil, vi lite mer sportiga cyklar gärna. Men intressant att du tycker att de med dyr bil ska få mer i bidrag än de med en billig bil.

Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det borde inte täcka någonting eftersom det inte borde existera överhuvudtaget för de som använder bilen till jobbet ditt PRAKTPUCKO!!!!!!!!!
Väljer man att bosätta sig på landet och arbeta i stan osv får man ta konsekvenserna av det.
Du är inte bara en idiot, du är en miljöskitande JUBELIDIOT.

Ja man kan inte få alla fördelar på andras bekostnad De kan inte kräva att få bilen bekostad av stadsbor om de inte är beredda att bekosta stadsbornas bostäder.
Citera
2019-06-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det kommer att öka incitamenten att vara lite smart vid val av arbete och bostad, använda kollektivtrafik, använda cykel/elcykel mm.
Det kommer även att leda till att kommuner och arbetsgivare får tänka till ang logistik, stadsplanereing etc om de vill ha någon personal.
Vad är det för fel på det?
Det är bara bra om folk börjar fatta att de inte längre kan bo "mysigt" på landet och pendla 10-15 mil eller mer/dag med en skitig dieselbil.

Dvs 80% av Sveriges yta skall bli skog och sly utan farbara vägar? Vet du vad du en talar om? Har du varit utanför Rosengård någon gång? Eller bor du i mammas källare i Bromma? De som är födda och uppväxta på landet har lika stor rätt att leva och bo i sin hemort som du. Och betydligt större rätt att leva där än en inflyttat Mohammed som det öses pengar över. Och det är dit de nya intjänade pengarna för uteblivit avdrag skall gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in