Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Trodde nog inte jag skulle säga det men jag håller faktiskt helt med Svenne-i-Banan.
Tycker till och med resebidraget bör slopas helt förutom till rörelsehindrade som jag fortfarande tycker ska få göra avdrag.
Det finns andra saker som man kan göra för att underlätta för de som bor på landsbygden eller sätt att tvinga företagen att på olika sätt inte lägga all produktion i storstadsregioner.
Skulle också hellre sätt en fri kollektivtrafik och utökade satsningar på detta än mer resebidrag.
Nu är jag kanske inte helt opartisk då jag bor i storstad och inte haft bil de senaste 10 åren och har inga planer på att skaffa. Skulle jag dock välja att flytta till landet skulle jag i min beräkning räkna med att jag kanske inte kan lägga så mycket på boende etc så att jag fortfarande har råd med transport.
Jag väljer dock att bo i storstan då jag helt enkelt inte vill lägga den tid det tar att pendla.
Det nya förslaget är helt rätt och ett steg i rätt riktning som tillsammans mer högre skatt, och bensinpriser kan få en bra effekt. Dock så vill jag se att pengarna sen används för att finansiera saker som är bättre och inte som nu bara försvinner in i statens svarta hål.
Det stora problemet är väl i själva verket att så många debattörer inte har en susning om vad dom pratar om, vilket du ändå ska ha cred för att du erkänner.
Jag är så glad över att ha en fot i varje läger här. Född och uppvuxen i Stockholm, med dagliga penglingar på bussar och tunnelbana, och sedermera ett liv utanför Stockholm. Jag vet vad jag pratar om.
Läsuppgifter:
1. Avdrag är inte samma sak som bidrag.
2. Att någonting som inte behövs är gratis gör inte att det behövs mer.
3. Kollektiva lösningar är inte alltid bättre. Varken ur ett ekonomiskt eller miljömässigt (för de sektmedlemmar som läser).
Jag utvecklar dessa punkter rent kortfattat:
1. Skatteavdrag innebär att man får rätt att dra av de
kostnader man haft för att kunna generera de intäkter som ska beskattas. Om man inte betalar någon skatt kan man heller inte dra av någonting. Man får alltså inte tillbaka någonting ur ett nettoperspektiv. Inte en enda krona.
Bidrag däremot är någonting du får oavsett om du betalat för det eller inte. En allmosa från kollektivet. Två helt olika saker.
2. Kollektivtrafik tillhandahåller inte de behov du har om du bor på landsbygden, och kommer sannolikt aldrig kunna göra det. Anledningarna är relativt enkla, matematiska och kända sedan lång tid. Kollektivtrafik bygger på volym och relativt förutsägbara rutter. Det finns modern teknik som kan effektivisera detta och på sikt sannolikt även kunna ge nytta i orter närliggande till större städer; dock inte landsbygd. Taxi är det närmaste du kommer, men ankomsttider från det att behovet skapas tills det att det kan uppfyllas kommer omöjliggöra attraktionen i denna lösning inom överskådlig framtid.
Eftersom det grundläggande behovet inte uppfylls spelar det ingen roll vad kostnaden är, eller om det är gratis. Om du inte gillar potatisjuice kommer du inte dricka det även om det är gratis.
3. Hänger ihop med punkt två såklart. För att uppnå storstadsstandard gällande kollektivtrafik i landsbygd kommer vägarna trafikeras betydligt mer än idag, fast med bussar istället för bilar som
endast används när det behövs. Oekonomiskt och väldigt dyrt. Nästa generation förarlösa bussar som snurrar överallt i vägnätet kanske, men det kommer aldrig att ske, och skulle även det vara oekonomiskt.
Resten av ditt resonemang bygger i princip på det gamla vanliga svamlet om att människor som inte bor i Stockholm får skylla sig själva, kryddat med att folk på landet bor gratis men slösar bort pengarna på onödiga kostnader istället för att spara till arbetsresorna. Ser du problemen med dina resonemang?
Sanningen är att Stockholm som stad och ekonomisk struktur görs möjlig av att resten av landet tvingas betala till staden. Jo, genom att bekosta en enorm mängd akademiker och tjänstemän som arbetar inom statliga myndigheter av något slag. Dessa spenderar sedan sina löner lokalt vilket ger den tillväxt man har i Stockholm. Det är en totalt dopad ekonomi som resten av landet betalar för; eller iaf alla som tjänar mer än 35k per månad.
Statsminister Stefan Löfvén
skriver idag (28 juni) i Expressen:
Citat:
Nu påbörjar också en ny socialdemokratisk arbetsgrupp sitt arbete, för att i dialog med fackföreningsrörelsen, forskarvärlden och tankesmedjor ta fram en ny fördelningspolitik för jämlikhet och rättvisa. Målet är att utveckla nya generella samhällsreformer som minskar skillnader i inkomst, förmögenhet och levnadsvillkor på lång sikt – samt minska skillnader mellan olika delar av landet.
Jag får personligen en känsla av att det råder ett lågintensivt krig mellan miljömaffian som sitter i storstäderna och dricker ekologiskt vin, och en arbetarrörelse som desperat försöker göra sig relevant.