2019-06-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hemskt vad ni krånglar till det:

1. Nu får man dra av 18kr mil
2. Nya avdraget blir 60 öre per km....och genast uppstår något syntaxfel i svenskarnas gärna. Hur svårt är det att förstå att 60 öre per km blir 6 kr mil? (tja flera i tråden har tydligen svårt att göra den mycket enkla kopplingen).

FÖRR 18kr mil
förslag 6kr mil

Gräns för reseavdrag på 11 000kr försvinner så det går inte räkna bara så.

Alla som åker kollektivt mer än 31 km får ”bonus” för sina resekostnader.

Alla som saknar god kollektivtrafik får istället 6 kr milen.

Det korkade i nya modellen är alla som har god kollektivtrafik och åker väligt långt får ännu större bonus medans de som har dålig kollektivtrafik och åker långt straffas ännu hårdare.

Extremt glesbygdsfientligt av C S VP och MP
Citera
2019-06-28, 10:00
Medlem
Man vill tvinga folk att köpa bostad centralt. Till det krävs stora lån och därmed stimuleras ekonomin. Allt för att dra ut på den oundvikliga kraschen..
Citera
2019-06-28, 10:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Fast nej, med ändringen får man subventionera dem mindre, om något så håller man därför på att sluta subventionera dem
"Mindre" är inte samma sak som "inte alls". Samma sak gäller för övrigt alla som inte har lån som (delvis) finansierar alla bolånetorskar.
Citera
2019-06-28, 10:18
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Vad händer med lägsta beloppet? Busspendlar till plugget 26 mil ToR och degar busskort för 1600/m nio månader om året, har tidigare fått igen 3400 typ.
Om du studerar får du inget avdrag, det gäller resor till- och från arbetet.

OnT: Nuvarande regler tar i alla fall viss hänsyn till praktiska omständigheter vilket nya förslagets regler inte visar några tecken på. En av konsekvenserna kommer att bli förlorade arbetstimmar/sänkt produktion när fler som tvingas åka kollektivt inte kommer till arbetet i tid pga förseningar, inställda turer och alla andra problem som regelbundet drabbar kollektivtrafiken. Sedan har vi även den ökade tidsåtgången som måste tas från något annat t.ex. mindre tid med barnen osv.
Vad blir då de ekonomiska konsekvenserna om förslaget går igenom. Minskad bilkörning får skatterna ifrån densamma att minska (bränslepriset består i stor del av skatt), det leder till minskade skatteinkomster. Kollektivtrafikens belastning ökar vilket ger större utgifter eftersom den till stor del är subventionerad. Kommer inte att bli ekonomiskt möjligt att söka annat än lokala arbeten.
Citera
2019-06-28, 10:34
Medlem
När börjar det här skitet att gälla?
Citera
2019-06-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det får inga konsekvenser för mig. Åker för det mesta kollektivt men tar bilen då och då. Sparar 20min på att åka bil och månadskortet kostar 800kr så jag ligger alltid under minimum man får dra av.
Skatter får ju konsekvenser för oss alla eftersom på ett eller annat sätt så måste allt betalas. Personligen flyger jag till jobbet så är inte berättigad till nån milersättning alls 🙂
Citera
2019-06-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Gräns för reseavdrag på 11 000kr försvinner så det går inte räkna bara så.

Alla som åker kollektivt mer än 31 km får ”bonus” för sina resekostnader.

Alla som saknar god kollektivtrafik får istället 6 kr milen.

Det korkade i nya modellen är alla som har god kollektivtrafik och åker väligt långt får ännu större bonus medans de som har dålig kollektivtrafik och åker långt straffas ännu hårdare.

Extremt glesbygdsfientligt av C S VP och MP
Fast en kåk på landsbygden kostar 500 tusen spänn och en kåk centralt 5,5 mille så för de 5 miljonerna du sparar har du råd att ta taxi till jobbet var dag 🙂
Citera
2019-06-28, 10:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte skaffa ett jobb närmare bostaden eller en bostad närmare jobbet?

Trodde nog inte jag skulle säga det men jag håller faktiskt helt med Svenne-i-Banan.

Tycker till och med resebidraget bör slopas helt förutom till rörelsehindrade som jag fortfarande tycker ska få göra avdrag.

Det finns andra saker som man kan göra för att underlätta för de som bor på landsbygden eller sätt att tvinga företagen att på olika sätt inte lägga all produktion i storstadsregioner.
Skulle också hellre sätt en fri kollektivtrafik och utökade satsningar på detta än mer resebidrag.

Nu är jag kanske inte helt opartisk då jag bor i storstad och inte haft bil de senaste 10 åren och har inga planer på att skaffa. Skulle jag dock välja att flytta till landet skulle jag i min beräkning räkna med att jag kanske inte kan lägga så mycket på boende etc så att jag fortfarande har råd med transport.

Jag väljer dock att bo i storstan då jag helt enkelt inte vill lägga den tid det tar att pendla.
Det nya förslaget är helt rätt och ett steg i rätt riktning som tillsammans mer högre skatt, och bensinpriser kan få en bra effekt. Dock så vill jag se att pengarna sen används för att finansiera saker som är bättre och inte som nu bara försvinner in i statens svarta hål.
Citera
2019-06-28, 10:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast en kåk på landsbygden kostar 500 tusen spänn och en kåk centralt 5,5 mille så för de 5 miljonerna du sparar har du råd att ta taxi till jobbet var dag 🙂

Också ett bra exempel men jag tror kanske att många som köper bostad på landet istället för att köpa billigare i deras prisklass ..fläker på extra och därför även på landet får för små marginaler. Även en bostad på 500 K kan var mycket för många. Men jag håller helt med....
Citera
2019-06-28, 11:53
Avslutad
Varför inte sänka skatterna istället ?
Citera
2019-06-28, 11:57
Medlem
Driftstopps avatar
Max taket är ju fortfarande 12700 kr med nya reglerna.

Så det spelar väl ingen roll om du har 15 mil eller 12 mil eller 50
mil.

Den största förloraren här är den som pendlar långt och inte har något kollektivtrafik som funkar. Alltså gör mp ett helvete för glesbygd befolkningen.
Citera
2019-06-28, 11:59
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Varför inte sänka skatterna istället ?

Varför inte sänka bränsleskatten helt och slopa reseavdraget. Då kan ingen fuska. Då gäller faktiska förbrukningen.

Varför gör man inte det. Bränsleskatten är en mysig inkomst för staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in