Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Varför inte skaffa ett jobb närmare bostaden eller en bostad närmare jobbet?
Trodde nog inte jag skulle säga det men jag håller faktiskt helt med Svenne-i-Banan.
Tycker till och med resebidraget bör slopas helt förutom till rörelsehindrade som jag fortfarande tycker ska få göra avdrag.
Det finns andra saker som man kan göra för att underlätta för de som bor på landsbygden eller sätt att tvinga företagen att på olika sätt inte lägga all produktion i storstadsregioner.
Skulle också hellre sätt en fri kollektivtrafik och utökade satsningar på detta än mer resebidrag.
Nu är jag kanske inte helt opartisk då jag bor i storstad och inte haft bil de senaste 10 åren och har inga planer på att skaffa. Skulle jag dock välja att flytta till landet skulle jag i min beräkning räkna med att jag kanske inte kan lägga så mycket på boende etc så att jag fortfarande har råd med transport.
Jag väljer dock att bo i storstan då jag helt enkelt inte vill lägga den tid det tar att pendla.
Det nya förslaget är helt rätt och ett steg i rätt riktning som tillsammans mer högre skatt, och bensinpriser kan få en bra effekt. Dock så vill jag se att pengarna sen används för att finansiera saker som är bättre och inte som nu bara försvinner in i statens svarta hål.