Citat:
Ursprungligen postat av
Parongatan
Jag läste att B-kort som är utfärdade före 1996 tillåter tunga bilar, på en totalvikt över 3,5 ton om körkortet inte varit återkallat. Men är fortfarande osäker på vad som kommer att gälla just de här bilarna. Kanske får de dispens, som sagt. Vi får se helt enkelt.
Gammelfarfars regel gäller bara personbil klass 2 och traktorer. Men det spelar inte någon större roll, då denna bil inte kommer att säljas till envar.
Citat:
De kommer att kosta runt 5 miljoner, och komma i lättare varianter som XC60 också. Och klara konbankörning (nästan) lika bra som en bil som väger 2 ton, just för att chassiet kommer att vara såpass förstärkt.
Tro mig, en skillnad på 2 ton är ingenting. Välkommen när du sätter dig i något som väger minst 20 ton. Bilen kommer att bli lika hanterbar vid 2 ton som 4,5 ton. Sedan är det totalvikten vi pratar om och inte tjänstevikten. Så bilen väger väl betydligt mindre än 4,5 ton hoppas jag.
Citat:
Även syrgas och brandsläckarsystem kommer att finnas på bilarna som kommer tillbaka till Sverige från Bremen i Tyskland, efter uppgraderingen där endast motorn sitter kvar under själva bepansringen.
Ehm, det här får mig att undra om tidningen verkligen har skrivit rätt vikter. Är vi säkra på att bilen inte har en tjänstevikt på 4,5ton då bepansring och sådana gassystem lär väga minst 1-2 ton.