2019-07-03, 01:56
Medlem
TattooedFuckers avatar
Är bara plånboken som sätter gränserna men en normal säkerhetsklassad bil med skottsäkra rutor , kevlar runt om går lös på minst 3 miljoner och ska man ha nåt som står i emot en raketattack kommer man upp i 20-30 miljoner...

Då väljer jag inte en volvo oavsett utan tyskt...
Citera
2019-07-03, 02:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Verkar som varenda körkortsklass i USA kan framföra fordon på 26000lbs (11 ton) så 5 ton är inget bekymmer, i Sverige däremot krävs C-kort.

Om bilen är personbilsregistrerad, räcker det med B-kort. (Om man har ett "gammalt" B-kort, dvs.).

Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)

Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/

Men för alla andra, krävs det C-kort.
Tror inte Volvo släppt den bilen med tanke på den svenska marknaden...
Citera
2019-07-03, 07:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om bilen är personbilsregistrerad, räcker det med B-kort. (Om man har ett "gammalt" B-kort, dvs.)

Fast reglerna är lite luriga, en personbil typ II ska ha sovplatser och kök, och får väga högst 3.5t samtidigt som körkortet medger högre vikt(?).

Denna bil passar inte riktigt in i reglerna och får troligen någonslags dispans, om den alls säljs här.
Citera
2019-07-03, 16:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fast reglerna är lite luriga, en personbil typ II ska ha sovplatser och kök, och får väga högst 3.5t samtidigt som körkortet medger högre vikt(?).

Denna bil passar inte riktigt in i reglerna och får troligen någonslags dispans, om den alls säljs här.

Jag körde limo på 80talet här i Göteborg. Den vägde över 4 ton. Gick utmärkt med vanligt b-kort.
Citera
2019-07-03, 18:45
Moderator
Citat:

En personbil klass 2 som väger under 3.5 ton får man köra med alla B-körkort, de PB klass 2 som väger över 3.5 ton måste man ha tagit körkortet innan 1 Juli 1996. Om en PB klass 2 får väga lika mycket som en lastbil vet jag inte, men jag misstänker det, och då är det väl en 30-nånting ton man faktiskt får köra på B-behörighet.

Edit: En förstärkt personbil går mycket riktigt inte att regga som PB klass 2. Men frågan är om det är så intressant, de som köper en sådan kör väl knappast själv och då ser de till att den som kör har C-behörighet. Marknaden i Sverige är nog minimal, statsministern kanske kommer åka runt i en sån och då är det väl Säpo-chauffören som får se till att ha C-kort.
Senast redigerad av Generalknase 2019-07-03 kl. 18:49.
Citera
2019-07-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En personbil klass 2 som väger under 3.5 ton får man köra med alla B-körkort, de PB klass 2 som väger över 3.5 ton måste man ha tagit körkortet innan 1 Juli 1996. Om en PB klass 2 får väga lika mycket som en lastbil vet jag inte, men jag misstänker det, och då är det väl en 30-nånting ton man faktiskt får köra på B-behörighet.

Edit: En förstärkt personbil går mycket riktigt inte att regga som PB klass 2. Men frågan är om det är så intressant, de som köper en sådan kör väl knappast själv och då ser de till att den som kör har C-behörighet. Marknaden i Sverige är nog minimal, statsministern kanske kommer åka runt i en sån och då är det väl Säpo-chauffören som får se till att ha C-kort.

Stämmer bra. Några bekanta till mig har en ombyggd dubbeldäckare som husbil.
Den kör de glatt omkring med sina b-körkort. Helt galet om du frågar mig. 😀

Men å andra sidan får min mamma köra en Suzuki Hayabusa med 200 hk om hon vill.
Citera
2019-07-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haywanskonto
Är det verkligen tillräckligt för ett så tungt fordon? Självklart räcker det, det är typ dubbelt vad lättlastbilar har om inte mer men är det rimligt för en lyxsuv? 0-100 borde väl vara ganska segt?
Det gör det säkert om man ser till syftet. Syftet vid hot är inte att undkomma via flykt utan att stå emot - men givetvis, en standard modell av bilen med en T6-motor rör ju sig givetvis på ett mer elegant sätt. Jämfört med den senaste versionen av Audi A8 L Security på sina 3,6 ton och c:a 500 hästkrafter ser man att Audis syfte är något annat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in