Ber ödmjukast om ert överseende för denna wall of text, jag suger verkligen på att fatta mig kort
Länge sedan sist jag uppdaterade i tråden...
Undviker Flashback då jag inte riktigt orkar med den negativa tonen som är så vanlig här.
Ett exempel: Berättar du ute i riktiga världen att du varit med om nåt jävligt, mått väldigt dåligt, blivit beroende av heroin och sen lyckats ta dig ur det och idag lever ett vanligt liv, vilket är en historia många av oss kan berätta, brukar reaktionerna man får innehålla uppmuntran och positiva kommentarer. Eventuella dryga åsikter håller folk för sig själva.
Här på Flashback, där det förstås också är en helt annan demografi som dominerar än den mer balanserade "ute i världen" kan man inte berätta en sån historia om sig själv nån annan stans än möjligen i det här delforumet utan att 30 pers attackerar en och kallar en för äcklig jävla pundare, att man är en belastning för samhället, "en gång en äcklig pundare alltid äcklig pundare" etc.
Det finns nog med fördomar redan ute i riktiga världen, och jag vet inte hur det är för er men jag sitter på tillräckligt mycket skam och skuld som det är vilket tynger ned mig rejält, och de elaka, dryga kommentarerna jag får online träffar precis det gör ont och får mig verkligen att känna mig usel. Den här känslan av att jag är värdelös gör att jag känner att jag måste prestera absolut bäst hela tiden tex i skolan rent akademiskt för att kompensera för hur jävla värdelös jag varit och att jag kostar pengar för samhället eftersom jag inte betalar för besöken på Beroendecentrum då de är "gratis" samt all tid jag varit i behandling, öppen som sluten.
Det tar väldigt mycket energi.
Det värsta är att man stöter på dessa fördomar inom beroendevården också från andra missbrukare. Det är som en självuppfyllande profetia... Vi är så hatade att vi börjar hata oss själva och andra på vår sida. Jag hör ofta patienter på kliniken klaga på andra patienter för att de är pundiga i kön osv. Vi som är städade just idag måste ju kunna ha förståelse då vi själva har varit i samma/liknande sits, dvs påverkade, på botten och så långt ifrån ens personliga naturliga nivå av dignitet det går att komma. Om
inte ens vi kan ha överseende, vilka kan det då...?
Lite deppiga klagorop från mig idag, sorry. Men ja, tl;dr är helt enkelt att jag har blivit så himla känslig för folks hårda ord, så pass att det driver mig närmre självmord för varje gång. Är inte självmordsbenägen, men har suicidtankar och tvivlar mycket på mitt värde som människa. Och på flashback blir jag i princip konstant påmind om hur dålig jag är, och hur många människor det faktiskt finns runt omkring som hatar mig och med endast lite anonymitet inte hymlar det minsta om att de tycker det vore bättre ifall jag var död. Att jag borde ha dött i en överdos. Folk hatar mig för att jag varit beroende av heroin och
för att jag är en LARO-patient , helt oberoende av allt annat som är jag eller som skulle kunna bli jag. För dem spelar det ingen roll hur länge man varit ren eller hur välfungerande man idag är i samhället.
När man är ute stöter man inte på dessa människor. Man tror i alla fall inte det. Ingen jag stött på pratar på det här sättet ute. Det man chockas av här är
hur många de faktiskt är.
De som inte anser att beroende är en sjukdom, att det är ett 100% frivilligt val man gör, vilket innebär att man är ett smuts som fortsätter. Man skadar folk och stjäl för att man är ett smuts och väljer att vara det.
Jag väljer därför att i alla fall tills den dagen att jag har ett självförtroende som kan hantera hatet att undvika flashback utöver sporadiska besök i vissa trevligare delforum och trådar såsom denna.
Det här med skam och skuld är ett problem som jag tror är väldigt, väldigt vanligt och utbrett bland alla LARO-patienter, men det ligger ju i skammens natur att inte prata om den, vilket är lite paradoxalt då det är precis det man behöver göra för att bli av med den. Dvs, berätta om den för
någon annan. Jag ska försöka ta tag i det, står i kö till en bra psykolog som även gjorde min neuropsykiatriska utredning. Det blira nog bra...
Annars går det fortfarande bra. Har 110 mg, ganska hög dos metadon. Men jag metaboliserar fort så jag har den dosen jag behöver. Studerar på heltid och kämpar på som vi alla gör.
Kommer hur som helst i alla fall
försöka besöka tråden lite då och då för att besvara frågor folk har. Jag tror verkligen den här tråden behövs då landstinget och Socialstyrelsens information om LARO online är så jävla tunn. Folk har jättemycket frågor och vet i princip ingenting. Varje fråga som blir besvarad här kan någon senare hitta när den har samma fråga och googlar på den. För på socialstyrelsens hemsida kommer man inte hitta något svar iaf.
Plus att även om man hittar styrdokumenten och har reglerna på papper så är allt så jävla godtyckligt att man ändå behöver prata med oss som har riktig erfarenhet av klinikerna för att få några riktiga svar.