2019-06-28, 01:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Jag vet inte om du trollar men du för ett enfaldigt resonemang. Målet är att uppmuntra människor att arbeta, metoden är att ge avdrag för kostnader som är direkt relaterade till ditt arbete. Reseavdraget har inget med miljön att göra, du kan få avdrag för kostnader för flygresor såväl som för tågresor.

Det finns som sagt var flera metoder som ger samma resultat men med andra fördelar, som t.ex. att göra det möjligt för folk att bosätta sig närmare jobbet.
Citera
2019-06-28, 01:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Självklart vill jag inte betala dina höga boendekostnader lika lite som du vill bekosta mina arbetsresor men det är lite som att jämföra äpplen och päron. Du kan knappast hålla mig ansvarig för en urspårad bostadsmarknad eller hur? Blir det bättre om halva/hela landsbygden ska börja konkurrera om bostäder i en överhettad marknad i fjollträskets politiska kaffesump?

Nej jag håller helt med, du är inte ansvarig för mina boendekostnader och jag är inte ansvarig för dina reskostnader.
Citera
2019-06-28, 01:09
Medlem
Flashshits avatar
Det måste vara ett nytt idiotförslag från MP!
Samma parti som fått igenom att man skall straffbeskatta plastpåsar i matbutiken, trots att en plastpåse dom köps för att bära hem mat i och sedan används som soppåse och sedan eldas upp, är flera tusen gånger miljövänligare än en tygpåse av ekologiskt odlat bomull!

Djävla dårar!!!
Citera
2019-06-28, 01:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Här är en betalfri artikel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7249745

Idiotiskt förslag. Är det 2-3 mil men 2 byten med buss så tar det ofantlig tid, då ska det vara avdragsgillt.

Det är redan svårt att rekrytera personer som bor söder om stan till tex Kista eller längre ut sedan idioterna till politiker satte vägtull på Essingeleden.

MP är ett extremt litet extremistpari som får härja fritt.
Citera
2019-06-28, 01:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är redan svårt att rekrytera personer som bor söder om stan till tex Kista eller längre ut sedan idioterna till politiker satte vägtull på Essingeleden.

Varför inte skaffa ett jobb närmare bostaden eller en bostad närmare jobbet?
Citera
2019-06-28, 01:22
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns som sagt var flera metoder som ger samma resultat men med andra fördelar, som t.ex. att göra det möjligt för folk att bosätta sig närmare jobbet.

Så du argumenterar egentligen inte emot att få göra reseavdrag, du argumenterar för att du ska få göra avdrag för att ha köpt en dyr bostad i innerstan. Kan inte du starta en egen tråd om det? där du utvecklar hur ett sådant system ska se ut? Det vore på riktigt underhållande läsning
Citera
2019-06-28, 01:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Så du argumenterar egentligen inte emot att få göra reseavdrag, du argumenterar för att du ska få göra avdrag för att ha köpt en dyr bostad i innerstan. Kan inte du starta en egen tråd om det? där du utvecklar hur ett sådant system ska se ut? Det vore på riktigt underhållande läsning

Jag argumenterar emot inkonsekvent bidragstänk. Vill man ge bidrag för att kompensera för kostnader att ta sig till jobbet bör det göras konsekvent eller inte alls. Personligen föredrar jag att man inte gör det alls och låter individen göra sina val och prioriteringar.
Citera
2019-06-28, 01:29
Medlem
Då överhögheten i Rosenbad och på Helgeandsholmen efter att i minst trettio år, driven av ett sjukligt behov av personlig självhävdelse och en oförblommerad pervers girighet toppad med en avskyvärt nedlåtande attityd till allt vad Äganderätten står för, börjar inse att fortsatt stöld och svindleri i godhetens namn via inkomstskatter nått sin bristningsgräns, går de nu mayhem i punktskatter och avgifter kamouflerade med irrelevanta miljö och dystopiargument vilka populasen i dess masspsykos lustfyllt mottager rakt upp i rectum. Allt detta under alla dessa år flitigt understött och rättfärdigat av en skrämmande lågbegåvad valmanskår utgjorda av nämnda stackars populas. Fortsatt allmän rösträtt? För ert eget bästa -Nej, verkligen inte.
Citera
2019-06-28, 01:31
Avslutad
Citat:

Hur fan kan man vara så enkelspårig som du? Din lilla värld verkar bestå av något begränsat område i Stockholm.
Senast redigerad av Rouen 2019-06-28 kl. 01:36.
Citera
2019-06-28, 01:31
Medlem
Forevermores avatar
Citat:

Det där är ju en kommentar som visar att du har noll kol på hur både arbetsmarknaden och bostadstillgången fungerar. Det är ju inte så att det finns ett överflöd av jobb att skaffa även för personer med god utbildning. Många jobb är också lokaliserade till specifika platser. Så länge du inte har en utbildning inom ett bristyrke som dessutom är allmänt förekommande över stora delar av landet t.ex. förskollärare eller sjuksköterska så är det inte bara att byta jobb. Det är inte heller bara att byta bostad hej vilt speciellt inte till områden där jobben finns på kort avstånd (dvs inne i centralorterna). Om du inte visste det så är det stor brist på bostäder central i de större städerna och priserna är också ofta bra mycket mer än vad många kan betala. Det måste varit lätt för dig som tydligen hade bra med pengar att bara flytta in till en storstad för att slippa pendla. Men om du sitter i ett sketet hus/bostadsrätt värt nada i en kranskommun eller ännu värre i en hyresrätt och vill flytta in centralt så kanske du inte kan hosta upp de pengar som det kostar att bo därinne. Sen om vi vill gå ännu mer OT och göra den här tråden till en tråd om urbanisering så kan ju Svenne i Banan fundera på hur det skulle fungera om alla följde hans råd och flyttade in till centralorterna. Var skulle alla dessa människor hitta bostad? Om man nu tänker lite logiskt.
Citera
2019-06-28, 01:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Hur fan kan man var så enkelspårig som du? Din lilla värld verkar bestå av något begränsat område i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det där är ju en kommentar som visar att du har noll kol på hur både arbetsmarknaden och bostadstillgången fungerar. Det är ju inte så att det finns ett överflöd av jobb att skaffa även för personer med god utbildning. Många jobb är också lokaliserade till specifika platser. Så länge du inte har en utbildning inom ett bristyrke som dessutom är allmänt förekommande över stora delar av landet t.ex. förskollärare eller sjuksköterska så är det inte bara att byta jobb. Det är inte heller bara att byta bostad hej vilt speciellt inte till områden där jobben finns på kort avstånd (dvs inne i centralorterna). Om du inte visste det så är det stor brist på bostäder central i de större städerna och priserna är också ofta bra mycket mer än vad många kan betala. Det måste varit lätt för dig som tydligen hade bra med pengar att bara flytta in till en storstad för att slippa pendla. Men om du sitter i ett sketet hus/bostadsrätt värt nada i en kranskommun eller ännu värre i en hyresrätt och vill flytta in centralt så kanske du inte kan hosta upp de pengar som det kostar att bo därinne. Sen om vi vill gå ännu mer OT och göra den här tråden till en tråd om urbanisering så kan ju Svenne i Banan fundera på hur det skulle fungera om alla följde hans råd och flyttade in till centralorterna. Var skulle alla dessa människor hitta bostad? Om man nu tänker lite logiskt.

Ni missade tydligen helt att det inlägget jag svarade på handlade om problemen att bo söder om stan och jobba i t.ex. Kista. Prova att läsa innan nu reagerar med ryggmärgen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Citera
2019-06-28, 01:40
Avslutad
Citat:
Ni missade tydligen helt att det inlägget jag svarade på handlade om problemen att bo söder om stan och jobba i t.ex. Kista. Prova att läsa innan nu reagerar med ryggmärgen.

Men jag missade inte att du har fått för dig att Sverige består endast av Stockholm och resten är Lappland med samebyar.

Snälla, vidka dina vyer lite....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in