2019-06-27, 18:05
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Muhh feelingz?
Kan inte bli mer subjektivt!
En del gillar truckerhorn, andra snabb metal.
Själv är jag hyggligt musikaliskt bevandrad, så mitt främsta krav är att det finns en originell idé eller att det är välgjort.
Max Martin har gjort en del grejer väldigt bra, men det har även Pink i början.
Vad Ariana skulle ha gjort bra har jag i så fall missat, men osagt är bäst.

Ville du förresten ha duktiga kvinnor som gjort något bra och originellt?
Vad sägs om Janis Joplin, Dinah Washington, Billy Holiday, Aretha, Tina Turner, Etta James, Whitney Houston osv?
Ike Turner fick verkligen det bästa ut ur Tina. Snacka om pimphand
Citera
2019-06-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Astråkig låt. Men om du hade kollat på klippet jag länkade var där 2-3 kvinnor som är hästlängder bättre än denna urbanfjortis.
Jag diskuterar inte vem som är bäst sångerska. Alanis Morissette i klippet har inget med det jag diskuterar att göra, hon sjöng rockigt och hårt. Hon var den enda kvinna jag hörde men kollade inte hela 15 minutersvideon.
Citera
2019-06-27, 21:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har helt fel. Det är en oerhört liten klick Jamaicaner som vinner 100 meter herrar och damer på OS. Man kan ändå påstå att Jamaicaner springer fortare än svenskar. Det är så självklart att det förvånar mig att jag måste skriva det. Nej, förresten, den här tråden innehåller de minst svensk-talande personer jag någonsin försökt samtalat med. Ingenting förvånar.

Jag vet massor om skådespelare och TV. Du bara googlar. Alla du nämner utom Lucille hade korta karriärer, skrev inte sitt material själva, var roliga men inte särskilt kända, MTMoore-show hade en stor publik men det var för att hon var så gullig, den finns numera gratis att se på youtube eftersom ingen bryr sig. Hon slog självklart igenom i en manlig sitcom Dick van Dyke-show där hon var en kvinnlig sidekick. Osv osv. Bespara mig dina falska googlingar.

Du googlar för fulla muggar men hittar ändå inga fakta som matchar dina åsikter. Det enda du gör är att nosa rätt på topp100-listor med 95-100 % män. Märkligt att jag och inte du hittar åtskilliga topplistor med mer än 50 % kvinnor. T ex inom harpa, bästsäljande böcker, textilhantverk, keramik, hästdressyr och rytmisk gymnastik (100 % kvinnor). Det är nog ditt Google som är trasigt. Så måste det vara.

Lite fakta om roliga kvinnor i sitcoms:

The Donna Reed Show: 275 avsnitt under 1958 -1962. Lång karriär inom radio, TV och film.
The Carol Burnett Show: 279 avsnitt under 1967 - 1978. Carol Burnett har en mycket lång karriär.
The Mary Tyler Moore Show: 168 avsnitt under 1970 - 1977.
The Golden Girls (Pantertanter): 180 avsnitt under 1985 - 1992. Skapad av Susan Harris (som också skapade Benson och Lödder). Samtliga tanter i serien hade långa karriärer inom både TV och film.

Alla nämnda skådespelerskor är mycket kända. Även brittiska Patricia Routledge (som Hyacinth i Skenet bedrar). Ingen av dem hade korta karriärer. Att du inte har hört talas om dem beror säkert på att du inte var född då deras serier sändes.

De 27 bästa amerikanska TV-serier som skapats av kvinnor, t ex The Golden Girls:

https://www.indiewire.com/2017/03/best-tv-shows-created-by-women-1201791086/

På Netflix visas närvarande en fyra avsnitt lång mini-serie som heter ”When They See Us”. Ava DuVernay skapade och regisserade den ypperliga serien. 97 % av Googles användare gillade den. Det gjorde jag också. Handlingen är baserad på en verklig händelse då fem tonårsgrabbar blev oskyldigt anklagade för grov våldtäkt av en joggande kvinna i Central Park.
Citera
2019-06-27, 22:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vad du säger är att kvinnor är sämre än män på att anpassa sig till befintliga strukturer. Då vet jag.

Alla världens topp-restauranger drivs på ett visst sätt, med vissa strukturer. Det är ett sätt som uppfunnits av män genom århundraden. Detta system leder till topp-kockar som kan vinna tävlingar i mat.

Kvinnor kan också hitta på egna strukturer, inget stoppar dem. Men det finns nästan inga kända hel-kvinnliga restauranger. Jag får anta att kvinnor försökt, men det leder ingenstans. Den manliga strukturen är så mycket bättre.

Om det är som du säger kommer det alltså aldrig att bli fler kvinnliga kockar än det redan finns, om inte kvinnor lär sig fungera i manlig miljö. Jag kan nog hålla med där.

Denna förklaringsmodell fungerar till nästan varje topplista i denna tråd, t.ex fotboll, musik eller schack. Manliga strukturer är bäst. Kvinnor tycker inte om dem och väljer därför att göra något annat.

Halmgubbar igen. Det är du och inte jag som påstår att kvinnor är sämre än män på att anpassa sig till manliga strukturer och att det aldrig blir fler kvinnliga kockar. Försök inte att klistra dina misogyna åsikter på mig.

Det är männen som får anpassa sig till kvinnliga kockars arbetssituation och se till att de kan fungera i en mansdominerad miljö. De kan börja med att stanna hemma och ta hand om hela marktjänsten medan deras matlagande fruar/flickvänner jobbar på finkrogen minst 12 timmar varje dag, under obekväma arbetstider, både kvällar och helger.

Uppenbarligen fungerar den patriarkala strukturen i moderna restaurangkök inget vidare, eftersom många manliga kockar slutar och sadlar om till en ny yrkesbana. Det är för slitsamt, högt tempo, varmt, bullrigt, tungt, jargongen är rå och full av svordomar. Och det förekommer mycket fusk med råvarorna, känslig mat som ligger framme i rumstemperatur för länge, bristande handhygien hos de anställda.

Det finns finkrogar som drivs av kvinnliga kockar, så tydligen fungerar kvinnliga strukturer minst lika bra som manliga. Exempel:

Kaiseki Restaurant i Tokyo

Al-Fassia i Marrakesh

https://www.purewow.com/food/best-women-run-restaurants 20 st i USA

https://www.rotisserieg.com/women-owned-restaurants 16 st bara i New York City

https://www.ajc.com/blog/atlanta-restaurants/updated-here-are-women-owned-metro-atlanta-restaurants-food-businesses/woJYvlEJwTTXcF6uINaqIO/ över 80 st i staden Atlanta

I Paris:

Senast redigerad av lupac 2019-06-27 kl. 22:50.
Citera
2019-06-27, 22:50
Medlem
Nihiliserads avatar

Blablabla, vi ska alltså kvotera fram dålig musik skriven av kvinnor, oavsett vilket kön som uppträder med musiken, eftersom när fler kvinnor får veta att det är en kvinna som skrivit nästan varje dålig inkvoterad låt som spelas i radio, oavsett om det är män eller kvinnor som sjunger dem, så kommer fler tjejer bli inspirerade att skriva dålig inkvoterad musik, och upptäcka att de egentligen är musikaliska genier som lever för musiken, utan att ha vetat om det själva. Att Britney kunnat leka fram en låt i studion med massa superproducenter som hjälp och efter tusentals kasserade låtidéer tillsammans med alla superproducenter i världen, bevisar ju det. Elvis Presley t.ex, däremot, han lyckades inte med det samma, trots hur många musikaliska män han hade att se upp till, eftersom Kate Bush bevisar att kvinnor är mer musikaliska än män, p.g.a. att hon låter fragil på ett sätt som tilltalar dig. Ja din logik är underbar. Ignorerar höstacken och belyser hypotetiska nålar, etc. Har du problem med självkänslan, och att acceptera verkligheten såsom den är?
Senast redigerad av Nihiliserad 2019-06-27 kl. 22:55.
Citera
2019-06-27, 22:52
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
En sak som kvinnor är bättre än män på är att suga kuk

Bögar är säkert bättre.
Citera
2019-06-27, 23:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du googlar för fulla muggar men hittar ändå inga fakta som matchar dina åsikter. Det enda du gör är att nosa rätt på topp100-listor med 95-100 % män. Märkligt att jag och inte du hittar åtskilliga topplistor med mer än 50 % kvinnor. T ex inom harpa, bästsäljande böcker, textilhantverk, keramik, hästdressyr och rytmisk gymnastik (100 % kvinnor). Det är nog ditt Google som är trasigt. Så måste det vara.

Lite fakta om roliga kvinnor i sitcoms:

The Donna Reed Show: 275 avsnitt under 1958 -1962. Lång karriär inom radio, TV och film.
The Carol Burnett Show: 279 avsnitt under 1967 - 1978. Carol Burnett har en mycket lång karriär.
The Mary Tyler Moore Show: 168 avsnitt under 1970 - 1977.
The Golden Girls (Pantertanter): 180 avsnitt under 1985 - 1992. Skapad av Susan Harris (som också skapade Benson och Lödder). Samtliga tanter i serien hade långa karriärer inom både TV och film.

Alla nämnda skådespelerskor är mycket kända. Även brittiska Patricia Routledge (som Hyacinth i Skenet bedrar). Ingen av dem hade korta karriärer. Att du inte har hört talas om dem beror säkert på att du inte var född då deras serier sändes.

De 27 bästa amerikanska TV-serier som skapats av kvinnor, t ex The Golden Girls:

https://www.indiewire.com/2017/03/best-tv-shows-created-by-women-1201791086/

På Netflix visas närvarande en fyra avsnitt lång mini-serie som heter ”When They See Us”. Ava DuVernay skapade och regisserade den ypperliga serien. 97 % av Googles användare gillade den. Det gjorde jag också. Handlingen är baserad på en verklig händelse då fem tonårsgrabbar blev oskyldigt anklagade för grov våldtäkt av en joggande kvinna i Central Park.
Du svarar fortfarande på frågan "finns det kvinnor som kan X?" medans vi andra i tråden behandlar "finns det X där kvinnor är bättre än män?". Håll dig till topic tack.
Citera
2019-06-28, 00:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Du svarar fortfarande på frågan "finns det kvinnor som kan X?" medans vi andra i tråden behandlar "finns det X där kvinnor är bättre än män?". Håll dig till topic tack.

Inte en enda gång har du nämnt en sak som gruppen kvinnor är bättre på än gruppen män. Istället plockar du fram den ena efter den andra topplistan med 95-100 % män och trumpetar ut att män är bättre kockar, komiker, schackspelare, låtskrivare och alla andra miljoner saker.

Skriv in sökorden ”män är bättre” och ditt användarnamn, klicka sedan på sök-knappen. Då får du upp en radda med inlägg som innehåller ovannämnda sökfras. Du ser att du är så långt ifrån topic du kan komma. Tråden handlar faktiskt om det finns något som kvinnor är bättre på än män. Inte omvänt.

Börja med att skriva ”kvinnor är bättre ....” från och med nu. Ta gärna fram topplistor med 90-100 % kvinnor.

Seså! Sätt igång.
Citera
2019-06-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad

Blablabla, vi ska alltså kvotera fram dålig musik skriven av kvinnor, oavsett vilket kön som uppträder med musiken, eftersom när fler kvinnor får veta att det är en kvinna som skrivit nästan varje dålig inkvoterad låt som spelas i radio, oavsett om det är män eller kvinnor som sjunger dem, så kommer fler tjejer bli inspirerade att skriva dålig inkvoterad musik, och upptäcka att de egentligen är musikaliska genier som lever för musiken, utan att ha vetat om det själva.
Jag har ingen aning om vad du pratar om här.

Citat:
Att Britney kunnat leka fram en låt i studion med massa superproducenter som hjälp och efter tusentals kasserade låtidéer tillsammans med alla superproducenter i världen, bevisar ju det.
Vad är det för skillnad på att leka fram och skriva en låt? Tröttsamt när en argumentation bärs upp av meningslösa nedvärderande ordval. Hur menar du att hon fått hjälp av superproducenter om de inte varit med och skrivit låten? Jag är rätt säker på att superproducenter som hjälper någon skriva en låt ses som låtskrivare och ser till att bli listade som det.

Citat:
Elvis Presley t.ex, däremot, han lyckades inte med det samma, trots hur många musikaliska män han hade att se upp till, eftersom Kate Bush bevisar att kvinnor är mer musikaliska än män, p.g.a. att hon låter fragil på ett sätt som tilltalar dig. Ja din logik är underbar. Ignorerar höstacken och belyser hypotetiska nålar, etc. Har du problem med självkänslan, och att acceptera verkligheten såsom den är?
Jag har inte sagt nånstans att kvinnor är mer musikaliska än män men jag tycker de är bättre på att skriva känslosamma låtar (förstår att det är svårt att hantera och väcker drypande avsky och förakt, verkar fullt rimligt, trist bara när det är i princip det enda argumentationen består av). Det är inte baserat enbart på Kate Bush och känslosamheten i hennes musik hänger på betydligt mer än att låta fragil. Vilken verklighet är det du tycker jag har svårt att acceptera?
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-06-28 kl. 00:25.
Citera
2019-06-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Blabla

Jag har skrivit om ditt inlägg mer i klartext så jag kan besvara din argumentation utan att behöva ta hänsyn till stöttepelare som nedvärderande ord, förolämpningar och föraktfull ironi:

Britney råkade skriva låten av misstag och fick dessutom hjälp av generösa superproducenter som snällt nog lät henne ta åt sig hela äran. Du tycker att Kate Bush bevisar att kvinnor är mer musikaliska än män, p.g.a. att hon låter fragil på ett sätt som tilltalar dig. Det är dålig logik. Du ignorerar alla män som skrivit musik och belyser fåtalet kvinnor som hypotetiskt skrivit musik

Jag tycker inte det låter troligt att Britney egentligen inte skrev låten själv (men hon fick hjälp med texten av en av hennes backup sångerskor).

Jag tycker inte Kate Bush bevisar att kvinnor är mer musikaliska är män på grund av att hon låter fragil på ett sätt som jag gillar, jag tycker inte att Kate Bush bevisar att kvinnor är mer musikaliska än män överhuvudtaget. Jag har svårt att ta din kritik mot min logik på allvar när du återger den felaktigt.

Jag ignorerar inte alla män som skrivit musik men kommer inte på någon riktigt känslosam låt skriven av en man. Jag belyser inte något "hypotetiskt", du får utgå från att om en låt är skriven av en kvinna så ser jag det så och inte som att den är "hypotetiskt" skriven av en kvinna.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-06-28 kl. 01:03.
Citera
2019-06-28, 09:02
Medlem
Snartfinsks avatar
Jag skulle säga att kvinnor överlag är bättre på allt som har med att ”ta hand om” att göra.
Utmärkta florister, sjuksköterskor och läkare, psykologer etc etc.

Jag har träffat män i dessa yrken och oftast så möts jag av ”krasshet” och inte av pedagogik som kvinnorna oftast har.

Vi killar kan vara bra på mycket. Men inom dessa yrken tycker i alla fall jag att kvinnorna är bättre än oss.
Citera
2019-06-28, 09:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Inte en enda gång har du nämnt en sak som gruppen kvinnor är bättre på än gruppen män. Istället plockar du fram den ena efter den andra topplistan med 95-100 % män och trumpetar ut att män är bättre kockar, komiker, schackspelare, låtskrivare och alla andra miljoner saker.

Skriv in sökorden ”män är bättre” och ditt användarnamn, klicka sedan på sök-knappen. Då får du upp en radda med inlägg som innehåller ovannämnda sökfras. Du ser att du är så långt ifrån topic du kan komma. Tråden handlar faktiskt om det finns något som kvinnor är bättre på än män. Inte omvänt.

Börja med att skriva ”kvinnor är bättre ....” från och med nu. Ta gärna fram topplistor med 90-100 % kvinnor.

Seså! Sätt igång.
Man kan ionte ändra på innehållet i en tråd om man inte gillar den. Starta en egen tråd "Det här kan kvinnor". Där kan personer som blir glatt överraskade att det finns några kvinnliga komiker alls, även om man måste gå tillbaka till 1950-talet, få råda.

Frågeställningen "Är kvinnor bättre än män på något FRÅGETECKEN" innebär att man kan listan saker som män är bäst på. Då visar man implicit att kvinnor är sämre än män på detta område. Det finns bara två kön.

Alla har sedan länge fattat att du alltid googlar med tillägget "women/kvinnor" Om man istället googlar på "best" får man en icke-vinklad uppfattning om ett område.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-28 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in