2019-06-27, 22:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är ditt val om du bor långt från jobbet också.

Jepp, men vi pratar fortfarande omkostnader för att ta sig dit, rimligt att dra av för. Har du inget lån på boendet har du inte högre omkostnader för att bo i stan.
Citera
2019-06-27, 22:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jepp, men vi pratar fortfarande omkostnader för att ta sig dit, rimligt att dra av för. Har du inget lån på boendet har du inte högre omkostnader för att bo i stan.

Du kan få bort de omkostnaderna om du istället tar extra kostnader för boendet, rimligt att dra av.
Citera
2019-06-27, 22:26
Medlem
Citat:
Bra förslag, det är inte min skyldighet att betala dig för att du har långa restider till jobbet, avdraget borde slopas helt.

Jag håller med, varför sponsra bilkörande överhuvudtaget? Folk får väl bo nära jobbet istället. Det är dessutom inte bra för miljön med bilpendlande.
Ett tillfälligt avdrag skulle kanske vara vettigt under en övergångsperiod tills man skaffat boende närmare jobbet.
Citera
2019-06-27, 22:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Du kan få bort de omkostnaderna om du istället tar extra kostnader för boendet, rimligt att dra av.

Och extra kostnaderna får man dra av, så samma sak. Har man inte lån på bostaden har man inte extra kostnader för att bo centralt. Men men, tyck du, få kommer hålla med dig. Men vi har visst en snubbe till här ser jag.
Citera
2019-06-27, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Klart den dummaste kommentaren jag hört. Flytta till storstad kostar 10ggr så mycket än att bo på landet, miljövänligt och bra. Sedan prioritera??? Hur många jobb finns på landsbygden när allt läggs ned? Råder dig att bli mer verklighets informerad, än att sitta i stad med allt!

Stora delar av Sveriges inland befolkades först mellan 1600-1850. Att ingen bott där förut berodde på sämre jordar m.m. Att de ändå valde att bosätta sig där var för att befolkningen ökade snabbt. Det blev dock inte en långvarig kolonisation utan folk emigrerade till Nordamerika eller flyttade till bruksorter och städer. De som ändå ska envisas med att bo kvar där människor egentligen inte hör hemma, får väl försörja sig själva. Nej lämna tillbaka urskogen till vargarna, björnarna och älgarna.
Citera
2019-06-27, 22:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och extra kostnaderna får man dra av, så samma sak. Har man inte lån på bostaden har man inte extra kostnader för att bo centralt. Men men, tyck du, få kommer hålla med dig. Men vi har visst en snubbe till här ser jag.

Nej jag köpte min bostad i centralt läge utan lån och får inte dra av några kostnader för det. Jag kunde förstås valt att bo billigare utanför stan och få bilbidrag. Varför skulle jag inte få motsvarande bidrag när jag är miljövänlig och tar på på mig högre boendekostnader?

Du verkar inte förstå att man har kapitalkostnader oavsett om man har lån eller inte.
Citera
2019-06-27, 22:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej jag köpte min bostad i centralt läge utan lån och får inte dra av några kostnader för det. Jag kunde förstås valt att bo billigare utanför stan och få bilbidrag. Varför skulle jag inte få motsvarande bidrag när jag är miljövänlig och tar på på mig högre boendekostnader?

Du verkar inte förstå att man har kapitalkostnader oavsett om man har lån eller inte.

Bostaden ökar i värde över tid, så det är en investering, inte en omkostnad. Vill du göra större vinst på kapitalet än så kan du alltid belåna den, så får du ränteavdrag.
Citera
2019-06-27, 22:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bostaden ökar i värde över tid, så det är en investering, inte en omkostnad. Vill du göra större vinst på kapitalet än så kan du alltid belåna den, så får du ränteavdrag.

Jaha, garanterar du den värdeökningen och betalar om priserna faller?
Citera
2019-06-27, 22:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jaha, garanterar du den värdeökningen och betalar om priserna faller?

Nej. Investeringar innebär risker. Den risken får du ta själv. Lär dig vad omkostnader är. Kapitalkostnader är inte omkostnader. Du kan belåna ditt hus om du vill frigöra kapitalet.
Citera
2019-06-27, 22:37
Medlem
Bara att börja trixa med deklarationen. Behöver inte vara en raketforskare för att lista ut det.
Att flytta så man bor nära jobbet är inget alternativ.
Då är det enklare att skatteplanera på ett aktivt sätt. Under de senaste åren har vi ju sett hur våra politiker pysslat med sådana aktiviteter, ex skriva sig på adresser som gör att man kan plocka pengar av staten.
Citera
2019-06-27, 22:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej. Investeringar innebär risker. Den risken får du ta själv. Lär dig vad omkostnader är. Kapitalkostnader är inte omkostnader. Du kan belåna ditt hus om du vill frigöra kapitalet.

Så det som du skrev att jag inte ska få bidrag eftersom min investering kommer ge vinst behöver alltså inte alls stämma då. Du märker att du inte är konsekvent va?
Citera
2019-06-27, 22:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så det som du skrev att jag inte ska få bidrag eftersom min investering kommer ge vinst behöver alltså inte alls stämma då. Du märker att du inte är konsekvent va?

Det jag menar är att det är att betrakta som en investering. Över tid förväntas bostäder öka i värde. Det betyder inte att den kommer vara värd mer alltid, men det är inte direkt så att värdeökning på bostäder är något nytt som uppfanns med våra extrema räntor. Det har bara accelererat en tid och blåst upp en liten bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in