2019-06-27, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det får man, ränteavdrag.

Om du har lån ja men inte annars.
Citera
2019-06-27, 22:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du har lån ja men inte annars.

Och om man tar bussen fast man bor på landet får man inte heller något avdrag. Så vad är din poäng?

För övrigt, bor man i hyresrätt så går staten in och inte tillåter marknadshyror så då får man hjälp där, och då framför allt om man bor centralt. Har man inga lån och äger sin bostadsrätt eller sitt hus i stan så behöver man nog inga avdrag utan klarar sig fint ändå. Då kan man gotta sig åt att vi är ett av få länder utan fastighetsskatt.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-06-27 kl. 22:16.
Citera
2019-06-27, 22:14
Medlem
Citat:
Nej slopa det helt. Din prioritering om du väljer att bo nära eller långt ifrån jobbet.

Klart den dummaste kommentaren jag hört. Flytta till storstad kostar 10ggr så mycket än att bo på landet, miljövänligt och bra. Sedan prioritera??? Hur många jobb finns på landsbygden när allt läggs ned? Råder dig att bli mer verklighets informerad, än att sitta i stad med allt!
Citera
2019-06-27, 22:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och om man tar bussen fast man bor på landet får man inte heller något avdrag. Så vad är din poäng?

Min poäng var just det att du kan minska din reskostnad om du flyttar närmare jobbet men då ökar kanske din boendekostnad.Så hög reskostnad men låg boendekostnad, alternativt låg reskostnad men hög boendekostnad. Borde inte bidragen från staten var desamma?
Citera
2019-06-27, 22:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Min poäng var just det att du kan minska din reskostnad om du flyttar närmare jobbet men då ökar kanske din boendekostnad.Så hög reskostnad men låg boendekostnad, alternativt låg reskostnad men hög boendekostnad. Borde inte bidragen från staten var desamma?

Och min poäng är att det finns avdrag för båda dessa.
Citera
2019-06-27, 22:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Klart den dummaste kommentaren jag hört. Flytta till storstad kostar 10ggr så mycket än att bo på landet, miljövänligt och bra. Sedan prioritera??? Hur många jobb finns på landsbygden när allt läggs ned? Råder dig att bli mer verklighets informerad, än att sitta i stad med allt!

Jag kommer från landet men flyttade därifrån till jobb i stan, det var bra för samhället.
Citera
2019-06-27, 22:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och min poäng är att det finns avdrag för båda dessa.

Nej inte om du köper bostaden utan lån.
Citera
2019-06-27, 22:18
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Nej slopa det helt. Din prioritering om du väljer att bo nära eller långt ifrån jobbet.

Om du samtidigt anser att bränsleskatten helt ska slopas så kan man köpa ditt resonemang, annars framstår du som en aningen felknullad, ursäkta skånskan.
Citera
2019-06-27, 22:19
Medlem
Christopher.s avatar
Blir sämre för företag om jag tolkar det rätt.
Citera
2019-06-27, 22:19
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tack för det!

Jag får inte fram 20160 kr i reduktion av detta förslag. Kan du visa hur du räknar?

Jag har inte räknat, jag tog bara siffrorna som B71 slängde ur sig i samband med sitt utbrott om att ta livet av glesbygden.
Är på semester och har inte läst förslaget, reagerade mer i affekt på idiotin i de första inläggen, och tycker generellt att en skattereduktion är väsentligt bättre än ett avdrag, för att inte tala om slopandet av tidsvinstkravet.
Citera
2019-06-27, 22:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej inte om du köper bostaden utan lån.

Det är ditt val, precis som att man inte får reseavdraget om man går 2 mil till jobbet.
Citera
2019-06-27, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ditt val, precis som att man inte får reseavdraget om man går 2 mil till jobbet.

Det är ditt val om du bor långt från jobbet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in