2019-06-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Bra förslag!

3 MSEK inom 5 år
Avkastning: 11 %
Startkapital: 1 000 000 kr
Månadspar: 17 000 kr

= 3 018 376 kr

Dollarmiljonär inom 10 år
Månadspar: 30 000 kr

= 9 157 131 kr

Jag ska definitivt ta mig en funderare kring framtida sparmål. Blir ju helt klart motiverad av utmaningen Mer förslag!!

Mitt nästa mål kommer först och främst grunda sig i att öka mina inkomster. Att skaffa mig en ytterligare inkomstkälla. Inkomstkällan kommer vara av semi-passiv karaktär. Något som tar tid men som ändå är hanterbart på sidan om mitt vardagliga arbete.

Ett hyreshus är lockande och lite av en dröm.
Att konsultera min kunskap/erfarenhet är en annan. Exempelvis hålla föreläsningar högskolor.

Hjälp mig! Vad är en möjlig sidoinkomst? Har ni själv tjänat pengar på en sidosyssla eller drivit någon verksamhet på deltid? Berätta gärna om dina eller dina bekantas framgångar!!

Behöver alla råd jag kan få
Citera
2019-06-27, 20:40
Medlem
J
Citat:
Mitt nästa mål kommer först och främst grunda sig i att öka mina inkomster. Att skaffa mig en ytterligare inkomstkälla. Inkomstkällan kommer vara av semi-passiv karaktär. Något som tar tid men som ändå är hanterbart på sidan om mitt vardagliga arbete.

Ett hyreshus är lockande och lite av en dröm.
Att konsultera min kunskap/erfarenhet är en annan. Exempelvis hålla föreläsningar högskolor.

Hjälp mig! Vad är en möjlig sidoinkomst? Har ni själv tjänat pengar på en sidosyssla eller drivit någon verksamhet på deltid? Berätta gärna om dina eller dina bekantas framgångar!!

Behöver alla råd jag kan få
Jag har ett litet hyreshus som ger lite extra inkomst och har även gummiplantage på Phuket som ger lite extra och har precis startat en ny firma (med en fantastisk produkt) och planen är att tjäna lite där oxå 🙂
Citera
2020-03-01, 09:12
Medlem
Citat:
Bra förslag!
Dollarmiljonär inom 10 år
Månadspar: 30 000 kr

= 9 157 131 kr

Jag ska definitivt ta mig en funderare kring framtida sparmål. Blir ju helt klart motiverad av utmaningen Mer förslag!!

Dollarmiljonär (!) Here. We. Go!
Citera
2020-03-01, 09:23
Medlem
Go big or go home.

Det var ca 11 månader sen jag blev miljonär och på så vis också av med mitt mål. Nu är det bestämt att jag går för ytterligare 8 MSEK.

Status idag: +357 500 på 11 månader
Värdepapper: 683 000
Likvida medel 105 000
Boende (inkl. lån): 709 100
Studielån: -287 800
Invetsering: 149 500 (Ny kategori)

Nettoförmögenhet: 1 358 700 kr
Senast redigerad av IAMGOINGTOSUCCEED 2020-03-01 kl. 09:26.
Citera
2020-03-01, 10:03
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:
Miljonär
2019-03-25

Grattis! Kul att du satte ett mål och en plan och sedan höll fast vid den hela vägen. I backspegeln ser det lätt ut men kräver ändå en hel del och livet tenderar att slänga grus i maskineriet.

Jag har en liknande plan som du, fast jag är antagligen dubbelt så gammal och med lite andra förutsättningar. 40+ med fru och tre barn. Räknar dock bort boendet, så målet är att ha en miljon i sparat kapital på börsen och banken sammantaget. Har ca 450k i dagsläget och behöver alltså 550k till. Hoppas kunna uppnå detta på 3-4 år, beroende på om börsen tänker hjälpa eller stjälpa mig under den tiden. Försöker spara ca 10-15 000 i månaden, men med hus och en fru som inte är med på tåget och som gillar att renovera och lägga en massa pengar på huset så kan det komma att variera.

Just nu sparar jag, per månad:
7000:- på Lysa i 90% aktiefonder och 10% räntefonder
8000:- på Avanza i några olika uppsättningar, Rika tillsammans globala barnportfölj, Avanzas barnportfölj, köp och behåll aktiefonder och räntor 90/10 samt en MOM+AGG3

Tips till den som vill känna sig rik är att kolla upp pensionen på minpension.se. Räknar man in pensionen så är de flesta miljonärer redan. Om jag räknar in pensionen och boendet så är jag god för 4M helt plötsligt men nästan 90% av det kapitalet är låst i pension eller boende och pensionen ska dessutom beskattas liksom vinsten på en ev husförsäljning.
Citera
2020-03-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InvesteraMera2020
Grattis! Kul att du satte ett mål och en plan och sedan höll fast vid den hela vägen. I backspegeln ser det lätt ut men kräver ändå en hel del och livet tenderar att slänga grus i maskineriet.

"The plan is the plan. You got to stick to the plan. "

Disciplin kommer inte gratis. Men får man snurr på det så blir det en rutin. För mig har vetskapen om att spara pengar gett mig ett helt annat fokus till att planera mina framtida karriär.

Utan mitt mål hade jag definitivt inte känt samma motivation i mitt anställning.

Citat:
Jag har en liknande plan som du, fast jag är antagligen dubbelt så gammal och med lite andra förutsättningar. 40+ med fru och tre barn. Räknar dock bort boendet, så målet är att ha en miljon i sparat kapital på börsen och banken sammantaget. Har ca 450k i dagsläget och behöver alltså 550k till. Hoppas kunna uppnå detta på 3-4 år, beroende på om börsen tänker hjälpa eller stjälpa mig under den tiden. Försöker spara ca 10-15 000 i månaden, men med hus och en fru som inte är med på tåget och som gillar att renovera och lägga en massa pengar på huset så kan det komma att variera.

Just nu sparar jag, per månad:
7000:- på Lysa i 90% aktiefonder och 10% räntefonder
8000:- på Avanza i några olika uppsättningar, Rika tillsammans globala barnportfölj, Avanzas barnportfölj, köp och behåll aktiefonder och räntor 90/10 samt en MOM+AGG3

Tips till den som vill känna sig rik är att kolla upp pensionen på minpension.se. Räknar man in pensionen så är de flesta miljonärer redan. Om jag räknar in pensionen och boendet så är jag god för 4M helt plötsligt men nästan 90% av det kapitalet är låst i pension eller boende och pensionen ska dessutom beskattas liksom vinsten på en ev husförsäljning.

Du kommer fixa det utan problem! Med 15 k/månad så är du inte speciellt beroende av avkastning heller.
Citera
2020-03-01, 12:45
Medlem
Vad har hänt sen sist (april 2019):

Värdepapper
- Mina aktier har gått bra +25 % (fram tills coranviruset som orsakade en dipp på ca 13,9 %), tot ca 11 %.
- Som tur sålde jag av 203 tkr (ca 25 % av mitt innehavet) innan dippen Ren tur, men det besparade mig ca 30 tkr.
- Jag har börjat belåna min portfölj med ytterligare 30 % för att skapa hävstång (ränta < 0,90 %).

Fun fact: Hade 985 000 kr i aktier (1 237 000 kr inkl. belåning), dvs nästan 1 MSEK, innan jag sålde av den 13 feb.

Arbete
- Jag har lyckats höja min fasta lön med +19 000 kr/månad. Så nu är lönen väldigt god. Baksidan är såklart att det lär bli svårt att få till någon större utveckling på kort sikt.

Invetsering (Ny kategori)
- Har gjort en investering på 150 tkr. Går allt som planerat lägger jag in 225 tkr totalt.
- Investeringen är av semi-passiv karaktär.
- Ska förhoppningsvis generera ca 40-50 tkr/år (avkastning: 20-25 %)

Det känns skönt att lyckas skapa sig en extra inkomstkälla. Jag kommer ha svårt att skala upp den på kort sikt men förhoppningsvis kan den få växa över lång tid.

Jag är också intresserad av att starta eget och kunna konsulta lite på sidan av. Dvs kvällar & helger. Det kan nog behövas om jag ska bli dollarmiljonär.

Flashback, berätta gärna era egna/andras erfarenheter av att bygga en förmögenhet och vad ni ser för möjligheter för er själv eller kanske mig.
Citera
2020-03-01, 13:05
Medlem
Citat:
Du kommer fixa det utan problem! Med 15 k/månad så är du inte speciellt beroende av avkastning heller.

Inte för steg 1 nej, men sedan är steg 2 fem miljoner och steg 3 tio miljoner till pensionen, då är avkastningen avgörande.
Citera
2020-03-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InvesteraMera2020
Inte för steg 1 nej, men sedan är steg 2 fem miljoner och steg 3 tio miljoner till pensionen, då är avkastningen avgörande.

Kul! Då har vi liknande mål

Du får gärna uppdatera din resa i tråden InvesteraMera2020
Citera
2020-03-02, 21:05
Medlem
Citat:
Kul! Då har vi liknande mål

Du får gärna uppdatera din resa i tråden InvesteraMera2020

Trevlig! Då gör jag det och försöker komma med månadsrapporter för den första varje månad. Mars får bli startpunkten.

Status 2020-03-01:
Buffert på bankkonto: 60 000
Lysa fondrobot: 33 360
Avanza KF + ISK + IPS: 432 160

Totalt: 525 520:-
Citera
2020-03-02, 21:15
Medlem
Jag blev miljonär på halva den tiden så din plan lär inte vara någon omöjlighet alls.

Så länge du inte har familj, barn, är slösaktig osv. Familjelivet är dödsstöten för att lagra pengar tyvärr även om det kan ha en viss tjusning.
Citera
2020-03-03, 13:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissaire
Jag blev miljonär på halva den tiden så din plan lär inte vara någon omöjlighet alls.

Så länge du inte har familj, barn, är slösaktig osv. Familjelivet är dödsstöten för att lagra pengar tyvärr även om det kan ha en viss tjusning.

TS startade tråden 2014-08-27 och meddelat 2019-03-25 att han var miljonär här: (FB) Miljonär på 4,5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in