2019-03-31, 23:08
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Bra fråga. Får klura på vad nästa mål skulle kunna vara

Ge förslag på vad som skulle vara ett shysst mål att jobba emot! Vad som

Jag har gjort ungefär samma som du fast utan en-miljon-målet, mer ett löpande sparande och ligger väl på ~2M nu. Mitt recept på mer lycka i livet är faktiskt att spara MINDRE, unna dig lite. Så nu när du klarat en mille, ta och köp något fint till dig själv och fortsätt sedan att spara.
Citera
2019-04-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Det är såklart fritt fram att välja hur du beräknar din förmögenhet. Men jag tycker att du är miljonär, under förutsättning att du inte har andra skulder. Skulle du känna dig som miljonär om du hade 1,3 miljoner sek i fonder? Den enda skillnaden är ju att fonderna kan du sälja snabbare.
Jag själv inräknar dock endast min insats och amorteringar. Så köpeskilling-lån.
vanligtvis behöver man ju bo någonstans, kan han utan problem få en hyreslägenhet så kanske jag kan hållas med dig.

han skriver att bostaden är värd 665k ink lån, vad betyder det, och en lägenhet med ett sådant lågt värde, bor man ju inte i någon storstad, hur lätt får han egentligen sålt sin lägenhet?
Citera
2019-04-02, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
vanligtvis behöver man ju bo någonstans, kan han utan problem få en hyreslägenhet så kanske jag kan hållas med dig.

han skriver att bostaden är värd 665k ink lån, vad betyder det, och en lägenhet med ett sådant lågt värde, bor man ju inte i någon storstad, hur lätt får han egentligen sålt sin lägenhet?

Inte alltid helt lätt att sälja andra tillgångar heller. Men tänk att du ena dagen bor i hyreslägenhet och har 3 msek på ett sparkonto. Nästa dag köper du en bostad för 3 msek. Då är du väl fortfarande miljonär? Eller förlorade du 3 miljoner den dagen bara för att bostaden kanske inte är lätt att sälja?
Givetvis skulle jag föredra samma summa i aktier, men det finns olika tillgångsslag helt enkelt som varierar i risk och likviditet.
Citera
2019-04-02, 12:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Med 665k ink lån avser TS rimligen nettovärdet. Lägenheten kanske är värd 2 500 000 kr, och så har han lån på 1 835 000 kr. 2 500 000 - 1 835 000 = 665 000 kr.

Jag tycker att det kan vara rimligt att inte räkna med boendet i förmögenhetsberäkningen, eftersom man behöver bo någonstans. Men, det är ju mer korrekt att räkna med det, annars kommer en person med en miljon i aktier och en hyresrätt i Bjuv anses vara lika förmögenhet som en person med en miljon i aktier och en obelånad kåk i Diplomatstaden, värd 50 mill. Personen i Diplomatstaden skulle kunna få ut 50 miljoner på några månader eller något års sikt, och eller kanske 40 miljoner redan inom en månad.

En annan effekt blir ju att en person som har tio miljoner i likvida medel, men som köper ett hus för 10 mill går från att vara förhållandevis förmögen, till luspank, om boende inte räknas med.
Senast redigerad av Stygotius 2019-04-02 kl. 12:50.
Citera
2019-04-03, 01:51
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Bra fråga. Får klura på vad nästa mål skulle kunna vara

Ge förslag på vad som skulle vara ett shysst mål att jobba emot! Vad som
Klarade du 1 miljon på 5 år så borde du klara 3 miljoner dom nästa 5 åren. Första miljonen är svårast så det fixar du lätt.
Citera
2019-04-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Dollarmiljonär inom 10?

Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Klarade du 1 miljon på 5 år så borde du klara 3 miljoner dom nästa 5 åren. Första miljonen är svårast så det fixar du lätt.

Bra förslag!

3 MSEK inom 5 år
Avkastning: 11 %
Startkapital: 1 000 000 kr
Månadspar: 17 000 kr

= 3 018 376 kr

Dollarmiljonär inom 10 år
Månadspar: 30 000 kr

= 9 157 131 kr

Jag ska definitivt ta mig en funderare kring framtida sparmål. Blir ju helt klart motiverad av utmaningen Mer förslag!!
Citera
2019-04-09, 01:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar

Det är sant att varje ny miljon är lättare än den föregående men samtidigt minskas sparandets betydelse och avkastningens betydelse ökar. Dvs. om det lyckas beror mindre på sin hängivenhet med sparandet och mer på börsklimatet under perioden. Dvs. med kort tidsperspektiv blir det mer slumpmässigt om man ska klara målet eller inte.
Citera
2019-04-13, 14:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Miljonär
2019-03-25

Värdepapper: 606 200
Likvida medel 38 100
Boende (inkl. lån): 655 600
Studielån: -298 700

Nettoförmögenhet: 1 001 200 kr !!

När jag först satte mitt mål att bli miljonär, kändes det snudd på omöjligt. Så här i efterhand har det varit både roligt och väldigt simpelt.

Att bli miljonär är absolut inget speciellt och inget som förändrar mitt liv. Men det är också fantastiskt att inse att jag knappt har gjort några som helst uppoffringar men ändå har nåt mitt mål både enklare och snabbare än väntat.

Grattis! Och vad kan man lära sig av det här ? Jo, det lönar sig alltid att sätta sig mål , det är nestan magi hur det löser sig. Sen att det lönar sig att investera och att man själv måste jobba fram egna framgångar. Det hjälper så lite att skylla ifrån sig på andra när saker går snett här i livet.
Citera
2019-04-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Grattis! Och vad kan man lära sig av det här ? Jo, det lönar sig alltid att sätta sig mål, det är nestan magi hur det löser sig. Sen att det lönar sig att investera och att man själv måste jobba fram egna framgångar. Det hjälper så lite att skylla ifrån sig på andra när saker går snett här i livet.

Absolut. Allt börjar med ett mål.
Citera
2019-04-15, 20:15
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Bra förslag!

3 MSEK inom 5 år
Månadspar: 17 000 kr

= 3 018 376 kr

Dollarmiljonär inom 10 år
Månadspar: 30 000 kr

= 9 157 131 kr

Jag ska definitivt ta mig en funderare kring framtida sparmål. Blir ju helt klart motiverad av utmaningen Mer förslag!!

Antar att du har en sambo i dagsläget, sparar inte denne någonting? Om ni räknar på gemensamt månadsspar är det ju jätteenkelt. Även om du beräknar detta på dig själv tror jag du klarar det om du väljer att prioritera rätt.

Tar du hänsyn till inflationen i dina beräkningar? Tror 11% kan vara saftigt om du bara investerar brett i aktier, satsa på att expandera dina sidosysslor så kan du enkelt pumpa upp ditt sparande till 30k i månaden. Om du hoppar ner i kaninhålet med villa, bilar etc. kommer det bli 10x svårare. Tar både pengar och tid så du får ha med det i beräkningen.
Citera
2019-04-15, 21:09
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Antar att du har en sambo i dagsläget, sparar inte denne någonting? Om ni räknar på gemensamt månadsspar är det ju jätteenkelt. Även om du beräknar detta på dig själv tror jag du klarar det om du väljer att prioritera rätt.

Tar du hänsyn till inflationen i dina beräkningar? Tror 11% kan vara saftigt om du bara investerar brett i aktier, satsa på att expandera dina sidosysslor så kan du enkelt pumpa upp ditt sparande till 30k i månaden. Om du hoppar ner i kaninhålet med villa, bilar etc. kommer det bli 10x svårare. Tar både pengar och tid så du får ha med det i beräkningen.

Om han har ett mål i kr så passar det ju bra att strunta i inflation.
Citera
2019-04-15, 21:29
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om han har ett mål i kr så passar det ju bra att strunta i inflation.
Ja därför jag frågade. Om han bara bryr sig om titeln dollarmiljonär är det betydligt enklare att uppnå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in