2019-06-27, 14:59
Medlem
Noen som vet om det er vanlig med "husmorsparing" i Norge? (Som i at husmødre legger unna en sum cash av husholdspengene hver uke, i tilfelle de må ut i verden på egenhånd.)
Citera
2019-06-27, 15:54
Medlem
Jag sätter en peng på att mannen dödat henne och sen gjort sig av med kroppen och diktat ihop en kidnappningshistoria
Citera
2019-06-27, 15:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nej Merwinna, dette her er jo ikke en krimroman heller. Hvordan skulle han ta seg til denne "bunkern" uten att politiet fikk nyss i det? En umulig oppgave spør du meg. Men jeg holder med deg i att opplegget kan synes litt overdrevent dramatisk, da det naturlig nok finnes enklere måter å fjerne ett menneske på. Forklaringen kan være dårlig tid. Om hun feks ble drept på kvelden, etter att alarmselgeren hadde dratt, ville GM bare hatt noen timer på seg og mulighetene for "coverstory" ville vært svært begrensede.

Det måste ju vara i/under källaren i någon byggnad dit han har anledning att åka regelbundet, så att polisen inte blir misstänksam. För ja, de har antagligen spaning på honom.

Jo, det är osannolikt, men den här kidnappningshistorien är lika osannolik den - och nu har polisen ju avfärdat den också. Och du vet vad Sherlock Holmes sa: "när bara en möjlighet återstår, så måste det vara sanningen, hur osannolik den än är".

Jag hade kunnat komma på betydligt bättre cover stories om jag hade haft hela natten på mig... Han hade ju tillgång till bil också, kan kunde bara ha grävt ner henne i skogen eller sänkt henne i vattnet någonstans inlindad i kedjor som någon annan föreslog. Eller slängt kroppen framför ett tåg eller en långtradare, så alla hade trott att hon tagit livet av sig självmant. Då blir ju likdelarna så tilltygade att rättsmedicinarna inte kan urskilja några andra spår (efter ett slag eller en knuff t.ex..)

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi ändå ska spekulera, tänker jag på en filmen Gone Girl där en kvinna försvinner och ställer till det för sin man och andra män hon vill göra upp med. Män som blir misstänkta för alla möjliga brott i samband med att hon försvinner. Sen, i slutet av filmen dyker hon upp och ler och ser söt ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gone_Girl_(film)

Jo, jag har sett den filmen, men tyckte den var överdeklamerad. Nä, jag tror inte på det scenariot i fallet Fru Hagen. Hon är/var dels för gammal för att orka hålla sig undan på det sättet på egen hand, tror jag, och dels har jag fått känslan av att hon är/var för nedtryckt. För osäker i sig själv och för curlad som välbeställd, omhändertagen och isolerad hemmafru under många år, för att våga göra något så självständigt. I så fall måste hon ha hittat en ny karl som hon är med, helst en yngre förmåga... men det skulle ju vara det allra bästa, om det vore så!
Senast redigerad av Merwinna 2019-06-27 kl. 15:58.
Citera
2019-06-27, 15:57
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Varför skulle ett Monerokonto skapas i samband med helt normalt underhållsarbete på huset?
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men denne monero-kontoen kan jo ha blitt opprettet helt uten tanke på bortføring/drap. Kanske den bare "came in handy".

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag har tänkt detsamma. Om du är kriminell eller korrupt, kan sådana konton vara användbara.
Det är också värt att poängtera att det går inte att veta när ett konto (address) skapades, det enda man kan spåra är första gången kontot användes (dvs när det tog emot pengar första gången). Det betyder att antingen:

1. Kontot har använts till någonting annat tidigare, och då behöver det inte alls vara genererat endast för att användas till kidnappningen.
2. Kontot skapades och man gjorde sedan en "testöverföring" för att kolla så allting fungerar/att man själv förstår hur systemet fungerar. I det fallet är det givetvis möjligt att det skapades endast i syfte att användas inför kidnappningen.
Citera
2019-06-27, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det är också värt att poängtera att det går inte att veta när ett konto (address) skapades, det enda man kan spåra är första gången kontot användes (dvs när det tog emot pengar första gången). Det betyder att antingen:

1. Kontot har använts till någonting annat tidigare, och då behöver det inte alls vara genererat endast för att användas till kidnappningen.
2. Kontot skapades och man gjorde sedan en "testöverföring" för att kolla så allting fungerar/att man själv förstår hur systemet fungerar. I det fallet är det givetvis möjligt att det skapades endast i syfte att användas inför kidnappningen.
Tack för informationen!

Det har skrivits i media att kontot skapades i juli 2018, så jag trodde det var faktum.
Citera
2019-06-27, 16:41
Medlem
Citat:
Tack för informationen!

Det har skrivits i media att kontot skapades i juli 2018, så jag trodde det var faktum.

Meget interessant! Det forandrer mye av bildet vi er gitt. Jeg har også tenkt at det er en konto som tilfeldigvis var der, og ikke nødvendigvis ble opprettet med dette formålet.
Citera
2019-06-27, 17:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amst
Noen som vet om det er vanlig med "husmorsparing" i Norge? (Som i at husmødre legger unna en sum cash av husholdspengene hver uke, i tilfelle de må ut i verden på egenhånd.)
Du tänker att hon själv iscensatt sitt försvinnande? Respekt isåfall men knappast troligt.
Citera
2019-06-27, 17:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste ju vara i/under källaren i någon byggnad dit han har anledning att åka regelbundet, så att polisen inte blir misstänksam. För ja, de har antagligen spaning på honom.

Jo, det är osannolikt, men den här kidnappningshistorien är lika osannolik den - och nu har polisen ju avfärdat den också. Och du vet vad Sherlock Holmes sa: "när bara en möjlighet återstår, så måste det vara sanningen, hur osannolik den än är".

Jag hade kunnat komma på betydligt bättre cover stories om jag hade haft hela natten på mig... Han hade ju tillgång till bil också, kan kunde bara ha grävt ner henne i skogen eller sänkt henne i vattnet någonstans inlindad i kedjor som någon annan föreslog. Eller slängt kroppen framför ett tåg eller en långtradare, så alla hade trott att hon tagit livet av sig självmant. Då blir ju likdelarna så tilltygade att rättsmedicinarna inte kan urskilja några andra spår (efter ett slag eller en knuff t.ex..)

Jo, men hadde du virkelig det? Visst kunne han begravd henne eller senket henne i sjøen, kanskje har han gjort det også. Men å forfalske ett selvmord er alt annet en enkelt skulle jeg tro. Det måtte jo ha blitt gjort før det ble lyst, det var Halloween med masse folk ute, etc, etc. Nei, jeg tror ikke GM hadde så mange valg når først omstendighetene var som de var, faktisk.
Citera
2019-06-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du tänker att hon själv iscensatt sitt försvinnande? Respekt isåfall men knappast troligt.

Nei, det måtte vel være hvis hun hadde funnet kjærligheten med fks en håndverker som jobbet i huset en eller annen gang. En som kanskje jobber svart og bruker monero til å sende penger hjem til familien i østeuropa eller noe. En som kunne hjelpe henne å iscenesette forsvinningen og alt rundt. Det er kanskje mer sannsynlig at hun ligger på 400 meters dyp i Mjøsa, men det er lov å håpe at hun sitter stormforelsket, endelig fri, med en drink på en strand ved Svartehavet.
Citera
2019-06-27, 17:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../
Varför skulle ett Monerokonto skapas i samband med helt normalt underhållsarbete på huset?

Citat:
Tack för informationen!

Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Meget interessant! Det forandrer mye av bildet vi er gitt. Jeg har også tenkt at det er en konto som tilfeldigvis var der, og ikke nødvendigvis ble opprettet med dette formålet

Om jag uppfattat dagens artikel i VG rätt, så var det tydligen inte ett Monero-konto som det egentligen handlade om, utan en annan kryptovaluta:
Ifølge VGs kilder er det snakk om en større kryptovaluta, men ikke Monero som løsepengekravet ble stilt i.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mxX6x/nye-detaljer-slik-var-kodene-i-trusselbrevet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2019-06-27, 18:21
Avslutad
Jag tycker fortfarande att det är möjligt att AEH kan ha försvunnit frivilligt. I så fall tror jag att anledningen är att hon har undertryckts under alla år. Jag ser en möjlighet att hon har ansett det så, att bli gammal med sin man var mer outhärdlig än ensam och fattig. Eller kanske hade AEH sparat pengar under många år för att göra det möjligt att lämna sin man. Kanske var lösenpengarna på Monero-kontot avsett att ge en gåva till barnen vid ett senare tillfälle (som en liten aning om att deras mor fortfarande levde). Kanske hade hon svindlat sin man i många år, och pengarna hade överförts till ett ospårbar konto för säkerhetsändamål (att hon hade sparat mycket pengar under flera år.). Detta är vad jag hoppas har hänt.

Men det ser ut som om polisen riktar misstankarna mod familjen nu, även om de inte utesluter att det är en riktig kidnappning.

Jag har skrivit tidigare att jag reagerar på hur Hagens egendom ser ut. Jag reagerar på trädgården - den är inte en miljardärs hemmafru värdig.
Kanske TH kan ha varit mycket manipulerande. AEH kan ha underordnat sig detta medan barnen var små, men att hon äntligen protesterat och blev starkare. Så småningom kunde hon ha ställt ett ultimatum. TH blev kanske mycket besviken och kände sig ledsen för detta. Efter ett långt liv hade han trott att han hade full kontroll och att han därför önskade planera en makaber maktdemonstration som hämnd. Det att AEH skulle föreställa sig att hon hade vunnit slaget, var kanske en del av planen, så att nederlaget och lidandet skulle bli ännu större. Det var ju det han själv hade upplevt...
TH kan ha fått idéen efter att artikeln i DN publicerades. Monero-kontot skapades för att leda polisen till kidnappning (eller att den skapades för länge sedan av andra skäl) - och AEH uppmanades att placera jobbet på "Mitt Anbud" för att rätta misstankar ifrån sig själv (TH). I så fall tror jag att AEH är död.
Citera
2019-06-27, 18:24
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Jeg vil bare ta et steg tilbake, og bruke denne posten på å anerkjenne hvilket bra debattforum dere svensker har i flashback.org, og hvor mye interessante og opplyste innlegg man finner her.
Selv har jeg bott ihop med en svensk tjäj i et titalls år, så jeg forstår svensk.... men jag uppskattar att ni svensker orkar läsa innlegg på norsk. Vi växte upp med bollibompa och Saltkråkan och Emil... men jag tror inte att norsk barne-TV var någon stor grej "east of the border".
Namaste!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in