2019-06-27, 13:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Monero-kontot skapades i juli 2018, och det indikerar att brottet är planerad. Men du kanske har rätt att kontot inte är omöjligt att spåra.

Jo, men denne monero-kontoen kan jo ha blitt opprettet helt uten tanke på bortføring/drap. Kanske den bare "came in handy".
Citera
2019-06-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag fattar ingenting. Måste ju rimligen funnits något i instruktionen som tydde på att kidnapparen skulle ta kontakt via telefon eller dylikt om Moneroplattformens kommunikation endast består i att man för över vissa belopp?

Jag skulle inte kalla en pengaöverföring via Monero som ”kommunikation” överhuvudtaget. Det vore lika idiotiskt som att kalla pengar i en påse på valbar plats som kidnappare lämnar för kommunikation!? Och vem skulle acceptera att bara förs över pengar och i övrigt hörs inte ett knyst ifrån kidnapparna?

Det är just därför. När du inte fattar någonting, så närmar du dig sanningen. Det finns inget att fatta, för det är en osann story om en kidnappning, och antagligen finns det inget Monerokonto.

Det är en allt för invecklad story om kidnappning, för att vara logisk. Behöver någon pengar och har en guldklimp som EH i sin besittning och inte fixar meddela på gebrokken norska hur och vart pengarna ska överlämnas blir hela saken för komplicerad för att vara sann.

Det är intressant är att det tagit polisen väldans läng tid att komma fram till denna slutsats, jag och flera personer i tråden, hade direkt från det vi hörde talas om saken.
Citera
2019-06-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En obehaglig tanke jag haft hela tiden: jag undrar om han håller henne inlåst någonstans? Hon kanske ville skiljas, och då ordnade han ett gömställe - typ en bunker under marken, han äger ju många fastigheter och kan ha pysslat med detta ostört under lång tid - och lurade in henne där. Som Fritzl med sin dotter. Jag kan tänka mig att TH är en hårdför man, som inte tål att bli "kränkt", utan anser att allt ska vara på hans villkor. Håller han henne inlåst så bestämmer han ALLT över henne nu, hon kanske måste tigga och be om varje matbit och varje glas vatten... och när som helst kan han lämna henne att dö. (Kanske redan har gjort det, och hon hittas vid någon rivning om 50 år...)

Synes idéen om at han kan ha låst henne inne på ukjent sted, på en måte stemmer med politiets håndtering av saken. At de har undersøkt tips om skjulesteder. At de har snakket om håp om at AEH skal komme tilbake i live.

Det kan finnes skjulesteder som bare et fåtall mennesker kjenner til. Gamle og nye jordkjellere på en av hyttene, eller andre eiendommer. Gamle og nye tilfluktsrom, i tilfelle atomulykker eller atomkrig. Gamle eller nyere byggeprosjekter som han har utført selv.
Citera
2019-06-27, 13:30
Medlem
Har Anne-Elisabeth någon väldigt datakunnig i familjen, kanske någon dataingenjör eller dyl? Lär ju vara en datorintresseead person som är involverad. En vanlig Svensson som surfar på nätet till vardags har inte koll på kryptovalutor, kodnycklar och dylikt. Det är väl mest personer som handlar med droger som använder sig av kryptovalutor till vardags?

Å andra sidan, man kan ju även dom internetamatör se till att googla info om sånt här ifall man verkligen är motiverad...
Citera
2019-06-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har Anne-Elisabeth någon väldigt datakunnig i familjen, kanske någon dataingenjör eller dyl? Lär ju vara en datorintresseead person som är involverad. En vanlig Svensson som surfar på nätet till vardags har inte koll på kryptovalutor, kodnycklar och dylikt. Det är väl mest personer som handlar med droger som använder sig av kryptovalutor till vardags?

Å andra sidan, man kan ju även dom internetamatör se till att googla info om sånt här ifall man verkligen är motiverad...

Ut fra det vi vet til nå, trenges det ikke spesielt avanserte datakunnskaper til for å gjennomføre dette.

Kodenøkkelen finnes på papir. På ett av arkene som ble funnet i Sloraveien.

Og ser ut omtrent som dette.

Overføring av ukjent, men ikke Monero, kryptovaluta mellom to kontoer.

1 stk krypto = bla bla bla
2 stk krypto = blahblahblah
3 stk krypto = bladabladablada
osv osv

Uten papirarket er det helt umulig å vite hva overføringen er ment å bety.

Synes ikke dette opplegget bærer signaturen til en datanerd.
Citera
2019-06-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Monero-kontot skapades i juli 2018, och det indikerar att brottet är planerad. Men du kanske har rätt att kontot inte är omöjligt att spåra.

https://www.aftenposten.no/norge/i/m6o5jO/Kidnapperne-tar-ekstra-risiko-med-kryptovaluta

Det var AEH som organiserade underhållsarbetet på huset på "Mitt Anbud" 30 juli 2018. Det kan tyda på att GM visste om planerna, eftersom Monero-kontot skapades före detta.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus

En sak är ar skapa ett konto och en annan sak är att använda det för kommunikation och penningtransaktioner i en kidnapping. Visst kan allt spåras och därför är det en risk att överföra pengar via nätet, i stället för att använda kontanter, likt det brukar ske i andra kidnappningar. En upptäcktsrisk den s. k. "kidnapparen" är införstådd med och därför blir det ingen kommunikation, i det fall det skulle ha funnits parter som hypotetiskt skulle kunnat kommunicera.

En annan tanke jag har är att den som planerade detta brott mot EH, underskattade omgivningens intresse. Det är ju bara en gammal käring som försvunnit, tänker gärningsmannen.

Varför skulle ett Monerokonto skapas i samband med helt normalt underhållsarbete på huset?
Citera
2019-06-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes idéen om at han kan ha låst henne inne på ukjent sted, på en måte stemmer med politiets håndtering av saken. At de har undersøkt tips om skjulesteder. At de har snakket om håp om at AEH skal komme tilbake i live.

Det kan finnes skjulesteder som bare et fåtall mennesker kjenner til. Gamle og nye jordkjellere på en av hyttene, eller andre eiendommer. Gamle og nye tilfluktsrom, i tilfelle atomulykker eller atomkrig. Gamle eller nyere byggeprosjekter som han har utført selv.

Om det vore fallet, vem ser till att EH regelbundet får mat, värme, kläder, hygien och allt annat som måste till i en jordkjellere eller bunker för att överleva?

Jag tror polisen menar skjulesteder där EHs kropp är gömd.
Citera
2019-06-27, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men denne monero-kontoen kan jo ha blitt opprettet helt uten tanke på bortføring/drap. Kanske den bare "came in handy".
Jag har tänkt detsamma. Om du är kriminell eller korrupt, kan sådana konton vara användbara.
Citera
2019-06-27, 14:01
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om det vore fallet, vem ser till att EH regelbundet får mat, värme, kläder, hygien och allt annat som måste till i en jordkjellere eller bunker för att överleva?

Jag tror polisen menar skjulesteder där EHs kropp är gömd.

Man må gå utifra fra politiet har tenkt tanken selv, og at TH har blitt "fotfulgt" i denne perioden.
Derfor trengs en accomplice. Som en skrev her, en kriminell accomplice blir en veldig belastning med tankte på fremtidig utpressing. Så da må det være en som er lojal til TH. Kanskje spesielt familiemedlem eller partner..... men disse båndene kommer frem i en etterforskning, og da blir disse igjen sjekket; med andre ord, de kan heller ikke ta hånd om BO.
Videre, et familiemedlem være med på å sperre inn et annet familiemedlem, til THs fordel?
Høres ut som Game of Thrones og Bolton-klanen
Citera
2019-06-27, 14:03
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt

Enig. Det koster lite innsats å opprette krypto-kontoer, og hvem vet hva som kan være kjekt å ha i fremtiden.
Behøver ikke tyde på planlegging av brott, eller kriminelle tendenser... men alle liker vi litt anonymitet
Citera
2019-06-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Man må gå utifra fra politiet har tenkt tanken selv, og at TH har blitt "fotfulgt" i denne perioden.
Derfor trengs en accomplice. Som en skrev her, en kriminell accomplice blir en veldig belastning med tankte på fremtidig utpressing. Så da må det være en som er lojal til TH. Kanskje spesielt familiemedlem eller partner..... men disse båndene kommer frem i en etterforskning, og da blir disse igjen sjekket; med andre ord, de kan heller ikke ta hånd om BO.
Videre, et familiemedlem være med på å sperre inn et annet familiemedlem, til THs fordel?
Høres ut som Game of Thrones og Bolton-klanen

Tänker samma sak. Det är skillnad på verklighet och TV serier. Jag tror inte TH lägger sitt liv i andras händer och utsätter sig för de risker det innebär.

Intressant med barnen, alla 3 verkar vara lojala. Tror de att mamma kommer hem snart?
Citera
2019-06-27, 14:51
Medlem
Kan det finnas någon hemlig lönndörr i hemmet som gubben släpat henne igenom och där han håller henne inlåst likt Fritzl-fallet? Typ nån ljudisolerad källare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in