Citat:
Ja, det såg jag med och det var då jag drog öronen åt mig lite grann. Vet dom hur mycket ett hus kostar? Även på landet? Även om dom kanske skulle få in så pass mycket pengar att dom kan köpa ett hus, så ska det underhållas, betalas, el är inte gratis i hus (det har dom ju redan varit med om i form av pellets), sophämtning etc, hur ska dom ha råd med det??
Och då helst i Stockholm vill dom bo.
Är det bättre luft där undrar jag?
Jag bor lite utanför Stockholm på landet.
Tror jag har bra luft här och skulle inte vilja bo närmre in i smeten.
Men tror inte dom skulle trivas på landet heller. Då är det för isolerat och ingenting att göra gnället..
Ett billigt hus här kostar runt 1,5... 2 miljoner och då är det inget lyxhus och kanske inte ens morfar får plats.
För att återgå till luften i Stockholm
Saxat..
Debatten om miljözoner för biltrafiken har pågått en längre tid. Nu visar en ny rapport från Östra Sveriges Luftvårdsförbund, att 1 000 personer dör i förtid varje år av luftföroreningar i Stockholms län.
Utredning är gjord av SLB-analys vid Miljöförvaltningen i Stockholm och visar hur många som dör i förtid som har exponerats av luftföroreningar. Utredningen tar upp Stockholms län, Södermanland, Uppland och Gävleborgs län. I de tre övriga länen längs med östra kusten dör 60–90 personer varje år i förtid på grund av luftföroreningar.
– Rapporten kan slå fast att människor dör i förtid på grund av luftföroreningar, säger Christer Johansson, professor vid institutionen för tillämpad miljövetenskap, Stockholms universitet.
Samtidigt släpptes i början av april en rapport som visade att Stockholm aldrig haft så ren luft som idag.
– Det går inte att jämföra. Den tidigare rapporten visar att Stockholm har renare luft än på länge och det stämmer. Men det beror till stor del på att där mäts svaveloxid, säger Christer Johansson.
– Det innebär att man i Stockholm har bättre energialternativ och så har trots allt bilarna blivit bättre med åren.
– Det är framför allt barn och äldre som lider av luftföroreningarna.