Citat:
Tänker inte ens försöka bemöta det du skriver.
Men jag har en fråga till dig som anser att Boeing och FAA har huvudansvaret: skulle du sätta dig i ett förarlöst helt automatiserat flygplan? Om nej, varför? Om ja, vad gör du om något går snett?
För om inte ethiopiens eller lions piloter ska klara uppkomna fel, vad gör de då där?
Men jag har en fråga till dig som anser att Boeing och FAA har huvudansvaret: skulle du sätta dig i ett förarlöst helt automatiserat flygplan? Om nej, varför? Om ja, vad gör du om något går snett?
För om inte ethiopiens eller lions piloter ska klara uppkomna fel, vad gör de då där?
On topic:
– Jag hoppas innerligt att den vårdslöshet och de stora misstag som Boeing och FAA gjort sig skyldiga till inte upprepas. Jag hoppas att detta, som var huvudorsaken till att ET302 (och JT610) kraschade, inte mörkas och tystas ner utan klargörs och reds ut till fullo så att flygindustrin slipper sådana här farliga flygplan och farliga beteenden inom industrin och kontrollorganen i USA i framtiden. Jag inser samtidigt att när det handlar om flygplan för 500 000 miljoner dollar (ca 5000 flygplan á 100 miljoner dollar, ca 5000 miljarder SEK) så har det så stor betydelse för Boeings ekonomi och framtid att lögner och mörkning löper stor risk att få gå före sanning och uppriktighet. Jag inser också att detta har så stor betydelse för USA som stat och exportnation så att det finns starka krafter även bland politiker som menar att sanningen medför för stora skador för att få komma fram.
Slightly off topic, men som svar på din fråga:
– Jag är övertygad om att tekniken med förarlösa bilar och förarlösa flygplan kommer att ta över och bli långt mycket säkrare än att ha en teknik som är beroende av förare och piloter. Frågan är hur mycket tekniken behöver förbättras och hur lång tid det tar? I en stor del av de olyckor som sker, på marken och i luften, har förare och piloter en betydande del av, och ibland hela, ansvaret för att olyckorna inträffat. När tekniken med autonoma bilar och flygplan är lite mer mogen än vad den är i dag så kommer bilar och flygplan att bli betydligt mer säkra än dagens.
Autonoma och förarlösa bilar och flygplan testas och används redan i dag i betydande utsträckning, även om det ännu inte nått till passagerarplan.
Jag är övertygad om att den tekniken, när den införs i stor skala, kommer att innebära en betydande förbättring av säkerheten.
Sannolikheten för att hanteringen när "något går snett" blir den bästa tänkbara kommer i kommande autonoma system att vara överlägsen den hantering vi har idag och som är manuell.
Det finns ett antal orsaker till att Boeing och FAA har misslyckats så totalt som dom gjort i fallet med 737 MAX. En viktig orsak är att FAA har som uppgift att gynna flygindustrin i USA. Dom ska samtidigt slå vakt om säkerheten inom industrin. Detta medför en inbyggd intressekonflikt som är farlig för flygindustrin. Dessa två uppgifter måste separeras till två olika organisationer om USA ska kunna ha en säker flygindustri i framtiden. Att gynna den inhemska flygindustrin får inte medföra, som i fallet med 737 MAX, att säkerheten försummas av FAA.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2019-06-23 kl. 08:09.
Senast redigerad av lasternassumma 2019-06-23 kl. 08:09.