2019-06-23, 08:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Tänker inte ens försöka bemöta det du skriver.

Men jag har en fråga till dig som anser att Boeing och FAA har huvudansvaret: skulle du sätta dig i ett förarlöst helt automatiserat flygplan? Om nej, varför? Om ja, vad gör du om något går snett?

För om inte ethiopiens eller lions piloter ska klara uppkomna fel, vad gör de då där?

On topic:
– Jag hoppas innerligt att den vårdslöshet och de stora misstag som Boeing och FAA gjort sig skyldiga till inte upprepas. Jag hoppas att detta, som var huvudorsaken till att ET302 (och JT610) kraschade, inte mörkas och tystas ner utan klargörs och reds ut till fullo så att flygindustrin slipper sådana här farliga flygplan och farliga beteenden inom industrin och kontrollorganen i USA i framtiden. Jag inser samtidigt att när det handlar om flygplan för 500 000 miljoner dollar (ca 5000 flygplan á 100 miljoner dollar, ca 5000 miljarder SEK) så har det så stor betydelse för Boeings ekonomi och framtid att lögner och mörkning löper stor risk att få gå före sanning och uppriktighet. Jag inser också att detta har så stor betydelse för USA som stat och exportnation så att det finns starka krafter även bland politiker som menar att sanningen medför för stora skador för att få komma fram.

Slightly off topic, men som svar på din fråga:
– Jag är övertygad om att tekniken med förarlösa bilar och förarlösa flygplan kommer att ta över och bli långt mycket säkrare än att ha en teknik som är beroende av förare och piloter. Frågan är hur mycket tekniken behöver förbättras och hur lång tid det tar? I en stor del av de olyckor som sker, på marken och i luften, har förare och piloter en betydande del av, och ibland hela, ansvaret för att olyckorna inträffat. När tekniken med autonoma bilar och flygplan är lite mer mogen än vad den är i dag så kommer bilar och flygplan att bli betydligt mer säkra än dagens.
Autonoma och förarlösa bilar och flygplan testas och används redan i dag i betydande utsträckning, även om det ännu inte nått till passagerarplan.
Jag är övertygad om att den tekniken, när den införs i stor skala, kommer att innebära en betydande förbättring av säkerheten.
Sannolikheten för att hanteringen när "något går snett" blir den bästa tänkbara kommer i kommande autonoma system att vara överlägsen den hantering vi har idag och som är manuell.

Det finns ett antal orsaker till att Boeing och FAA har misslyckats så totalt som dom gjort i fallet med 737 MAX. En viktig orsak är att FAA har som uppgift att gynna flygindustrin i USA. Dom ska samtidigt slå vakt om säkerheten inom industrin. Detta medför en inbyggd intressekonflikt som är farlig för flygindustrin. Dessa två uppgifter måste separeras till två olika organisationer om USA ska kunna ha en säker flygindustri i framtiden. Att gynna den inhemska flygindustrin får inte medföra, som i fallet med 737 MAX, att säkerheten försummas av FAA.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-06-23 kl. 08:09.
Citera
2019-06-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
On topic:
– Jag hoppas innerligt att den vårdslöshet och de stora misstag som Boeing och FAA gjort sig skyldiga till inte upprepas. Jag hoppas att detta, som var huvudorsaken till att ET302 (och JT610) kraschade, inte mörkas och tystas ner utan klargörs och reds ut till fullo så att flygindustrin slipper sådana här farliga flygplan och farliga beteenden inom industrin och kontrollorganen i USA i framtiden. Jag inser samtidigt att när det handlar om flygplan för 500 000 miljoner dollar (ca 5000 flygplan á 100 miljoner dollar, ca 5000 miljarder SEK) så har det så stor betydelse för Boeings ekonomi och framtid att lögner och mörkning löper stor risk att få gå före sanning och uppriktighet. Jag inser också att detta har så stor betydelse för USA som stat och exportnation så att det finns starka krafter även bland politiker som menar att sanningen medför för stora skador för att få komma fram.

Slightly off topic, men som svar på din fråga:
– Jag är övertygad om att tekniken med förarlösa bilar och förarlösa flygplan kommer att ta över och bli långt mycket säkrare än att ha en teknik som är beroende av förare och piloter. Frågan är hur mycket tekniken behöver förbättras och hur lång tid det tar? I en stor del av de olyckor som sker, på marken och i luften, har förare och piloter en betydande del av, och ibland hela, ansvaret för att olyckorna inträffat. När tekniken med autonoma bilar och flygplan är lite mer mogen än vad den är i dag så kommer bilar och flygplan att bli betydligt mer säkra än dagens.
Autonoma och förarlösa bilar och flygplan testas och används redan i dag i betydande utsträckning, även om det ännu inte nått till passagerarplan.
Jag är övertygad om att den tekniken, när den införs i stor skala, kommer att innebära en betydande förbättring av säkerheten.
Sannolikheten för att hanteringen när "något går snett" blir den bästa tänkbara kommer i kommande autonoma system att vara överlägsen den hantering vi har idag och som är manuell.

Det finns ett antal orsaker till att Boeing och FAA har misslyckats så totalt som dom gjort i fallet med 737 MAX. En viktig orsak är att FAA har som uppgift att gynna flygindustrin i USA. Dom ska samtidigt slå vakt om säkerheten inom industrin. Detta medför en inbyggd intressekonflikt som är farlig för flygindustrin. Dessa två uppgifter måste separeras till två olika organisationer om USA ska kunna ha en säker flygindustri i framtiden. Att gynna den inhemska flygindustrin får inte medföra, som i fallet med 737 MAX, att säkerheten försummas av FAA.

Fast vi vet ju med ganska stor sannolikhet vad det var för system som felade. Detta beskyller du Boeing och FAA för. Men du nämner inte ett ord angående flygbolagens piloter eller deras träning.

Det är inte ett problem för dig att ethiopien inte ens hade uppdaterat innehållet i listorna inne i cockpit? Det är inte ett problem för dig att när det felade så hade inte besättningen kunskap av vad som hände när de stängde av eltrimmen? Det är inte ett problem för dig att de startade eltrimmen igen och inte lyfte fingret för att hela tiden motverka de automatiska trimningarna? Det är inte ett problem för dig att det enda besättningen gjorde var att göra väldigt många fel och inte följa ens de existerande checklistorna i cockpit? Säkerheten fördummades det ögonblicket det stod klart att piloterna inte har ett utbildning.

Att det skulle vara FAA eller boeings fel att de inte gjorde en korrekt åtgärd på ett problem de, enligt bolaget SKA ha känt till, är bara bisarrt.

Att det har slunkit igenom och ligger under lupp är en sak. Men att planet gick i backen och man i prel rapporten kan lösa ordagrant de fel de begick trots att den är mörkad. Det tyder på att de inte var tillräckligt kompetenta för att sitta i en cockpit. Den träningen faller på flygbolaget samt Etiopiens luftfartsmyndighet.
Citera
2019-06-23, 19:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Angående alla påståenden om instabilitet tidigare i tråden, seattle times har grävt och har beskrivit de problem som fanns och hur MCAS kom till.
www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/the-inside-story-of-mcas-how-boeings-737-max-system-gained-power-and-lost-safeguards/
Citera
2019-06-25, 09:55
Medlem
lasternassummas avatar
Då och då framförs kritik mot den vårdslöshet som orsakat olyckorna med ET302 och JT610 och dom ansträngningar som görs från Boeing och FAA för att mörka detta.
«An anonymous pilot is suing Boeing, alleging the company "demonstrated reckless indifference and conscious disregard for the flying public" in its development of the 737 Max.

The suit also accuses the Federal Aviation Administration of joining Boeing "in an unprecedented cover-up of the known design flaws of the Max, which predictably resulted in the crashes of two Max aircraft and subsequent grounding of all Max aircraft worldwide."»
https://edition.cnn.com/2019/06/24/business/boeing-737-pilot-lawsuit/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Angående alla påståenden om instabilitet tidigare i tråden, seattle times har grävt och har beskrivit de problem som fanns och hur MCAS kom till.
www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/the-inside-story-of-mcas-how-boeings-737-max-system-gained-power-and-lost-safeguards/

Bra och balanserad artikel som trots att den är lång förtjänar att läsas i sin helhet!
Uppenbart är att det finns viktiga brister hos Boeing och FAA som gjorde 737 MAX till ett farligt flygplan.

Om detta inte rättas till så kommer det att levereras fler farliga flygplan från Boeing.

Citera
2019-06-25, 13:30
Medlem
lasternassummas avatar
CNN-artikeln som länkades till i inlägget ovan gav intrycket att det var en anonym pilot som stämt Boeing för vårdslöshet och att ha dolt kända konstruktionssvagheter hos 737 MAX.

I den här artikeln skrivs det om 400 piloter.
Boeing sued by more than 400 pilots in class action over 737 MAX's 'unprecedented cover-up'
«More than 400 pilots have joined a class action against American plane manufacturer Boeing, seeking damages in the millions over what they allege was the company's "unprecedented cover-up" of the "known design flaws" of the latest edition of its top-selling jet, the 737 MAX.»

https://www.abc.net.au/news/2019-06-23/over-400-pilots-join-lawsuit-against-boeing-over-737-max/11238282
I artikeln framgår att piloterna valt vara anonyma av rädsla för repressalier från Boeing och flygbolag som köpt plan från Boeing...

Citera
2019-06-25, 15:13
Medlem
Citat:
Då och då framförs kritik mot den vårdslöshet som orsakat olyckorna med ET302 och JT610 och dom ansträngningar som görs från Boeing och FAA för att mörka detta.
«An anonymous pilot is suing Boeing, alleging the company "demonstrated reckless indifference and conscious disregard for the flying public" in its development of the 737 Max.

The suit also accuses the Federal Aviation Administration of joining Boeing "in an unprecedented cover-up of the known design flaws of the Max, which predictably resulted in the crashes of two Max aircraft and subsequent grounding of all Max aircraft worldwide."»
https://edition.cnn.com/2019/06/24/business/boeing-737-pilot-lawsuit/index.html

Bra och balanserad artikel som trots att den är lång förtjänar att läsas i sin helhet!
Uppenbart är att det finns viktiga brister hos Boeing och FAA som gjorde 737 MAX till ett farligt flygplan.

Om detta inte rättas till så kommer det att levereras fler farliga flygplan från Boeing.

Vad exakt mörkar FAA och Boeing? Dom har faktiskt gått ut med att svagheten i MCAS var en del av kedjan som ledde till krascherna, och öppet förklarat varför dom resonerade som dom gjorde när systemet utformades (piloterna var en säkerhetsbarriär).

De enda som mörkar sin roll i kraschen är Ethiopian Airlines..
Citera
2019-06-25, 17:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad exakt mörkar FAA och Boeing? Dom har faktiskt gått ut med att svagheten i MCAS var en del av kedjan som ledde till krascherna, och öppet förklarat varför dom resonerade som dom gjorde när systemet utformades (piloterna var en säkerhetsbarriär).

En hel del framgår av artikeln som länkades till ovan. Här är länken igen.
Jag rekommenderar att läsa den noggrant och med öppna ögon.

The inside story of MCAS: How Boeing’s 737 MAX system gained power and lost safeguards

https://www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/the-inside-story-of-mcas-how-boeings-737-max-system-gained-power-and-lost-safeguards/

Om inte Ethiopian Airlines krävt att få en oberoende utläsning av data i flight recorder hos BEA och utläsningen istället skett i USA så kanske vi aldrig fått veta vad som hände med ET302?

Att Boeing och FAA mörkat en rad faktorer som har bidragit till att Boeing 737 MAX blev ett farligt flygplan, det vet vi alla. Om någon inte vet är det bara att läsa artikeln ovan. Har du något exempel på något som Ethiopian Airlines mörkat? Utöver de konspirationsteorier som några i tråden försökt föra fram för att ta fokus från det ansvar som Boeing och FAA har...

Jag vill påminna om den rädsla som framförs från piloter för repressalier från Boeing och bolag som flyger Boeing om befogad oro förs fram. Se ett par inlägg upp i tråden. Vem utnyttjar sin ställning och sin makt för att mörka och skrämma till tystnad om vad som gjort 737 MAX farligt?

Citera
2019-06-25, 21:37
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
...

Det är väl ett felaktigt påstående, väl? Är inte det ungefär som att blanda ihop B med FAA, typ?

Jag har uppfattat det som att det är deras motsvarighet till haverikommission, och möjligen annan officiell myndighetsperson, som kan anses ha ”mörkat”. Men inte har väl flygbolaget gjort det. Eller har jag missat det.
Citera
2019-06-26, 11:45
Medlem
Citat:
En hel del framgår av artikeln som länkades till ovan. Här är länken igen.
Jag rekommenderar att läsa den noggrant och med öppna ögon.

The inside story of MCAS: How Boeing’s 737 MAX system gained power and lost safeguards

https://www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/the-inside-story-of-mcas-how-boeings-737-max-system-gained-power-and-lost-safeguards/
Jag har läst den flera gånger, jag ser inte några direkta lagbrott som ska ha gjorts i den? Som jag tolkat det, utgick man hela tiden från att en pilot inom 3 sekunder skulle upptäcka och stoppa systemet om det började agera konstigt (runaway trim stabilizer). Detta var en säkerhetsbarriär, därför ansågs inte det nödvändigt att ha två sensorer som input till MCAS. Detta är väl inget man varken försökt mörka eller varit tysta om? Nog för att man stressat med utvecklingen, hållit saker simpla dels för kostnadsskäl och för att simpelt helt enkelt är deras filosofi, inget olagligt med det. Airbus har sina problem med avancerade lösningar på saker och ting som även de kan ställa till det, går inte direkt säga vad som är bra eller dåligt. Men största problemet var helt enkelt att piloterna ej gjorde vad dom förväntades göra i de lägena det gick fel.

Citat:
Om inte Ethiopian Airlines krävt att få en oberoende utläsning av data i flight recorder hos BEA och utläsningen istället skett i USA så kanske vi aldrig fått veta vad som hände med ET302?
Kanske, kanske inte, vet inte vad det tjänar till att spekulera i det?

Citat:
Att Boeing och FAA mörkat en rad faktorer som har bidragit till att Boeing 737 MAX blev ett farligt flygplan, det vet vi alla. Om någon inte vet är det bara att läsa artikeln ovan. Har du något exempel på något som Ethiopian Airlines mörkat? Utöver de konspirationsteorier som några i tråden försökt föra fram för att ta fokus från det ansvar som Boeing och FAA har...

Jag vill påminna om den rädsla som framförs från piloter för repressalier från Boeing och bolag som flyger Boeing om befogad oro förs fram. Se ett par inlägg upp i tråden. Vem utnyttjar sin ställning och sin makt för att mörka och skrämma till tystnad om vad som gjort 737 MAX farligt?
Som sagt, du får nog peka på exakt vilken punkt det är som Boeing eller FAA mörkat för jag kan inte se det.

Ethiopian Airlines har påstått och påstår fortfarande att deras piloter agerat helt korrekt enligt alla checklistor osv. Detta kan väl inte ens du säga att dom har rätt i? Det är lika fel som om Boeing idag skulle sagt att MCAS inte alls hade något att göra med att planen kraschade.

Stämningen mot Boeing från piloterna handlar ju i första hand om att dom vill ha ersättning för förlorad arbetsinkomst då deras plan står på marken, det är inte så att dom i någon rättegång sitter inne med information som kommer sänka Boeing, inget sådant har framgått i artiklarna. Så Boeing har knappast något intresse av att mörka dom eftersom dom vet ingenting och kan inte säga något heller. Sen är det väl klart att om man stämmer ett så stort företag, som ens arbetsgivare troligtvis är beroende av, kan det bli konsekvenser av det. Men det är inte detsamma som att mörka något som jag ser det, snarare att man som företag inte tycker om att bli stämda på stora summor pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det är väl ett felaktigt påstående, väl? Är inte det ungefär som att blanda ihop B med FAA, typ?

Jag har uppfattat det som att det är deras motsvarighet till haverikommission, och möjligen annan officiell myndighetsperson, som kan anses ha ”mörkat”. Men inte har väl flygbolaget gjort det. Eller har jag missat det.
https://www.bbc.com/news/business-48528383

Flygbolagets chef har gått ut och sagt bland annat följande :
"The preliminary report, he said, "made it abundantly clear the pilots followed the procedures properly"."

Det låter väldigt oroväckande i mitt tycke då det finns uppenbara brister i deras agerande under flygningen.
Citera
2019-06-27, 05:12
Medlem
Enydrions avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qoa88P/nytt-problem-med-boeing-737-max

Ett nytt problem har upptäckts (artikeln från idag)

Citat:
En ny brist har upptäckts i olycksdrabbade Boeing 737 Max datorsystem, uppger USA:s flygmyndighet FAA.

Felet kan få planen att störtdyka.

Flygplanstypens återkomst i trafik kommer nu att försenas.

Det kan tydligen inte fixas av piloterna inom några sekunder...

Undrar om det felet hänt i verkligheten någon gång?

Antar att felet är gammalt, men bara upptäckts just nu...
Senast redigerad av Enydrion 2019-06-27 kl. 05:14.
Citera
2019-06-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ett nytt problem har upptäckts (artikeln från idag)
...
Det var visst via Reuters som det senaste felet publicerades först:
Citat:
The risk was discovered during a simulator test last week and it is not yet clear if the issue can be addressed with a software upgrade or will require a more complex hardware fix, sources with knowledge of the matter told Reuters.
...
“On the most recent issue, the FAA’s process is designed to discover and highlight potential risks. The FAA recently found a potential risk that Boeing must mitigate,” the FAA said in the statement emailed to Reuters. “The FAA will lift the aircraft’s prohibition order when we deem it is safe to do so.”

Boeing said in a securities filing late on Wednesday that the FAA has asked it to address through software changes a specific flight condition not covered in the company’s already-unveiled software changes.
...
Boeing’s aircraft are being subjected to intense scrutiny and testing designed to catch flaws even after a years-long certification process.

Two people briefed on the matter told Reuters that an FAA test pilot during a simulator test last week was running scenarios seeking to intentionally activate the MCAS stall-prevention system. During one activation it took an extended period to recover the stabilizer trim system that is used to control the aircraft, the people said.

It was not clear if the situation that resulted in an uncommanded dive can be addressed with a software update or if it is a microprocessor issue that will require a hardware replacement.

In a separate statement, Boeing said addressing the new problem would remove a potential source of uncommanded movement by the plane’s stabilizer.
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-faa-boeing-exclusiv/u-s-regulator-cites-new-flaw-on-grounded-boeing-737-max-idUSKCN1TR30J
Citera
2019-06-27, 09:21
Medlem
Citat:
Jag är ändå av åsikten att det här felet aldrig borde vara tillräckligt för att störta ett plan, det är inte ett katastrofalt fel. Det blir katastrofalt först när besättningen helt och hållet ignorerar problemet, och seda gör saker tvärt emot vad dom ska göra. Ha i åtanke att lionair planet flög i 10 minuter efter att MCAS aktiverades, så det är inte ett fel i stil med "mcas aktiveras och sedan störtdyker planet okontrollerat".

I fallet med ET, kunde faktiskt piloterna, med de felsymptomen dom hade vid start redan då insett att så fort dom tar in flapsen kommer mcas aktiveras, och redan då börjat förbereda sig. Kanske väntat med att ta in flapsen tills dom vunnit mer höjd och kunnat börja konstatera vad som händer med maskinen först?

Den biten är ändå under stor fokus och troligtvis inget någon kommer släppa. Däremot verkar det finnas någon idé om att vi löser mcas, och sedan är det säkert att flyga igen. Jag säger starkt emot det, det är inte säkert att flyga igen även om mcas åtgärdas till 100%, för vi har fortfarande samma flygbolag, med samma uppenbara undermåliga säkerhetskultur och dåligt utbildade piloter som inte är rustade för att hantera minsta lilla fel med flygmaskinen, och fler flygplan kommer krascha pga det (pga av andra fel än mcas). Varför har vi inte rubriker i stil med "Flygbolaget undanhöll viktig information till piloterna som kunde räddat flygplanet", för det är ju det som tydligen hänt... Med det menar jag, att om inte flygbolaget verkligen ser till att deras piloter fått, läst och förstått säkerhetsbulletinen som flygplanstillverkaren släpper ut, då är det något som inte gått rätt till.

AF447 hade väl också störtat så småningom om ingen tog tag i spaken, autopiloten fungerade ju inte längre, problemet var att dom inte kunde flyga planet utan alla tekniska hjälpmedel, och dom kommunicerade inte särskilt bra heller. Ur den vinkeln ser jag likheter med ET planet, dom var starkt bereonde av att autopiloten flög planet, piloten med 8000 timmar bakom spakarna verkade inte förstå vad "stab trim cutout" faktiskt gör, och piloten tillät planet att pressas till absoluta gränserna för vad som är möjligt i fartväg, och detta kan inte mcas beskyllas för. Dom följde heller inte checklistor som dom skulle, och gjorde raka motsatsen till vad som stod i dom med.

Checklistorna beskriver väl att man manuellt skal trimma flyget, något som var omöjligt. Det var i detta läge de slog på elektrisk stab trim igen. Om besättningar alltid agerar 100% riktigt i alla lägen också under extrem press så skulle nästan aldrig något flyg krascha någonsin. Ditt resonemang är ganska meningslöst. Som lastersnurra skrev; systemet är potentiellt farligt och kommer oundvikligen orsaka olyckor. Punkt. Förstår inte syftet med att älta att piloterna på Ethiopian kunde ha räddat flyget om de gjort allt helt riktigt. Det är inte så världen/människor/ system fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in