Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Jag tänker att om det varit svartkrut hade det blivit rena lützendimman och röken hade synts över hela staden. Föreställer mig att ANFO och nitrocellolosa tex också ger en hel del rök, men jag kan ha fel. Rökutvecklingen bör ha varit måttlig eftersom inget vittne nämner någon rök. Även vittnen som tittade direkt efter smäller nämner mest krossat glas. Ingen säger något om rök. Så frågan är vilka sprängämnen ger minst rök?
Vissa har ju även i tex sågspån, då blir de väldans massa rök. Men en ren ANFO blandning ryker inte mycket, då det används mycket i gruvor, även flytande där de är svårare att hålla på, men då kallas de inte ANFO. Detta är dock helt offtopic.
Kan inte svara på vilka sprängämnen som ger mer minst eller mest rök, inte än iallafall. Har nyligen börjat jobba med detta, då har intresset växt mer. Innan har man bara kört av några rediga polska smällare, Delovarana 75mm tror jag dom hette. Dom small så in i helvete, där kände man tryckvåg! Blev knappt någon rök av dom heller.
Har heller ingen aning vad dessa människor ”brukar” använda eller vad som är mest vanligt. Kan ju egentligen vara vad som helst!