Citat:
Ursprungligen postat av
Nomorefeminists
Ger mig ganska dåliga vibbar om flashback, är forumet infiltrerat?
Om landets största diskussionsforum där det genom åren avslöjats statshemligheter, bedrivits olika sorters kriminalitet, visseblåsande och där kriminella och extremister ofta yppar sina perspektiv, är infiltrerat? Så här: om inte SÄPO har minst en gubbe i admin- eller moderatorsteamet så gör man inte sitt jobb. Det är klart det är infiltrerat. Men att den här tråden ligger i kategorin "Olyckor och katastrofer" är nog knappast kopplat till den saken. Fast vad vet jag.
Polisen vet eventuellt mycket lite. Det är knappast stans kommunkonstapel som sitter och grottar ner sig i ärendet, det här är primärt ett arbete för säkerhets- och underrättelseorganisationerna. Jag tror att den genomsnittlige polismannen har väldigt lite insyn.
Hur som haver, inte mycket verkar hända här, så något av dessa scenarion är sannolikt:
1. SÄPO/Polis vet vad det handlar om men riskerar att fucka upp hela utredningen om man avslöjar någonting.
2. SÄPO/Polis anar vad det handlar om men har svårigheter att med säkerhet bevisa det inför både sig själva och andra.
3. SÄPO och möjligtvis polisen vet vad det handlar om, men mörklägger saken då det finns en risk för "Rikets säkerhet" (detta diffusa begrepp som kan inhysa rätt mycket).
4. Kopplat till ovanstående: Bombningen är en utpressning, kanske kopplad till imamerna eller albanen eller vad fan som helst, och regeringen/SÄPO/dylikt bedriver förhandlingar med utpressarna, något som kan kräva oerhörd försiktighet.
5. Det kan också vara så att ingen har en jävla aning och att det är för pinsamt och nedslående för att yppas.