2019-06-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vad jag vet har beslut tagits i 5 av de 6 fallen och i samtliga fall blev det utvisning.

Låter bra isåfall. Kanske väntar en bomb snart som hämnd medans polisen gör allt för att hitta dessa. Eller så är min teori helt fel.

Går enbart på min magkänsla i detta fallet.

Det är alldeles för mycket locket på för att jag ska tro att det inte är något liknande.
Citera
2019-06-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorefeminists
Ger mig ganska dåliga vibbar om flashback, är forumet infiltrerat?

Om landets största diskussionsforum där det genom åren avslöjats statshemligheter, bedrivits olika sorters kriminalitet, visseblåsande och där kriminella och extremister ofta yppar sina perspektiv, är infiltrerat? Så här: om inte SÄPO har minst en gubbe i admin- eller moderatorsteamet så gör man inte sitt jobb. Det är klart det är infiltrerat. Men att den här tråden ligger i kategorin "Olyckor och katastrofer" är nog knappast kopplat till den saken. Fast vad vet jag.

Polisen vet eventuellt mycket lite. Det är knappast stans kommunkonstapel som sitter och grottar ner sig i ärendet, det här är primärt ett arbete för säkerhets- och underrättelseorganisationerna. Jag tror att den genomsnittlige polismannen har väldigt lite insyn.

Hur som haver, inte mycket verkar hända här, så något av dessa scenarion är sannolikt:

1. SÄPO/Polis vet vad det handlar om men riskerar att fucka upp hela utredningen om man avslöjar någonting.

2. SÄPO/Polis anar vad det handlar om men har svårigheter att med säkerhet bevisa det inför både sig själva och andra.

3. SÄPO och möjligtvis polisen vet vad det handlar om, men mörklägger saken då det finns en risk för "Rikets säkerhet" (detta diffusa begrepp som kan inhysa rätt mycket).

4. Kopplat till ovanstående: Bombningen är en utpressning, kanske kopplad till imamerna eller albanen eller vad fan som helst, och regeringen/SÄPO/dylikt bedriver förhandlingar med utpressarna, något som kan kräva oerhörd försiktighet.

5. Det kan också vara så att ingen har en jävla aning och att det är för pinsamt och nedslående för att yppas.
Citera
2019-06-23, 20:15
Medlem
Intressant är att i maj tas 6 imamer som vistats i landet i somliga fall i 20års tid i förvar av SÄPO då dom anses utgöra ett hot emot rikets säkerhet.

Starka reaktioner vid fredagsbönen i Gävle moské – manade till lugn efter att imamen förts till förvar

Man talar om att detta kommer leda till terrorbrott och liknande.

Islamister demonstrerar 2019-05-18 i Stockholm kl. 14.00 Norrmalmstorg

Sedan är det väldigt tyst i media om detta.

Den 7e juni sprängs denna bomben i Linköping. Samtidigt sitter de 6 imamerna i förvar i Linköping.

Den 12e juni finner man en "bomb eller okänt föremål" utanför Linköpings polishus och ett stort område spärras av.

Kriminalvårdstransport tvingas vänta utanför området, oklart om de var där för att transportera imamerna ifrån linköping.

Den 12e juni senare under dagen tas beslut om att utvisa imamerna.

Vad tror ni? Mörkar man ifrån medias sida? Vill man få det att framstå som en olycka?
Citera
2019-06-23, 20:43
Medlem
svepets avatar
Finns det något belägg för att imamerna förvarades i Linköping eller är det bara spekulationer som i denna tråd blivit en sanning?
Citera
2019-06-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Om landets största diskussionsforum där det genom åren avslöjats statshemligheter, bedrivits olika sorters kriminalitet, visseblåsande och där kriminella och extremister ofta yppar sina perspektiv, är infiltrerat? Så här: om inte SÄPO har minst en gubbe i admin- eller moderatorsteamet så gör man inte sitt jobb. Det är klart det är infiltrerat. Men att den här tråden ligger i kategorin "Olyckor och katastrofer" är nog knappast kopplat till den saken. Fast vad vet jag.

Polisen vet eventuellt mycket lite. Det är knappast stans kommunkonstapel som sitter och grottar ner sig i ärendet, det här är primärt ett arbete för säkerhets- och underrättelseorganisationerna. Jag tror att den genomsnittlige polismannen har väldigt lite insyn.

Hur som haver, inte mycket verkar hända här, så något av dessa scenarion är sannolikt:

1. SÄPO/Polis vet vad det handlar om men riskerar att fucka upp hela utredningen om man avslöjar någonting.

2. SÄPO/Polis anar vad det handlar om men har svårigheter att med säkerhet bevisa det inför både sig själva och andra.

3. SÄPO och möjligtvis polisen vet vad det handlar om, men mörklägger saken då det finns en risk för "Rikets säkerhet" (detta diffusa begrepp som kan inhysa rätt mycket).

4. Kopplat till ovanstående: Bombningen är en utpressning, kanske kopplad till imamerna eller albanen eller vad fan som helst, och regeringen/SÄPO/dylikt bedriver förhandlingar med utpressarna, något som kan kräva oerhörd försiktighet.

5. Det kan också vara så att ingen har en jävla aning och att det är för pinsamt och nedslående för att yppas.
Varför hittar du på saker? SÄPO och "underrättelsetjänst" deltar inte i denna utredning, det är en utredning för den reguljära polisen. Varför skulle det inte vara det? SÄPO och militära tjänster blandar sig i om brottsligheten hotar Sveriges säkerhet, vilket inte är fallet här. Att många vill att det ska vara något annat än vad det är är en helt annan sak.
Citera
2019-06-23, 21:20
Avslutad
Har inte läst igenom hela tråden, bara sätt bilderna. Kanske någon som redan vet vad och hur det smällde.

Men jag tycker det ser ut som en explosion av amoniumnitrat (tekniska nitrater) och diesel.
Blir en redig smäll och tryckvåg av det även med ganska små mängder. Har sätt hur skadorna blir av det, och vad de kan orsaka, då jag själv jobbar med det. Men kan såklart ha fel..

På senaste tiden har de ju vart mycket explosioner överallt, någonting jag tänkt på och blivit lite irriterad över är att media kallar allt för explosioner bara. Visst, det är explosioner, men jag skulle säga att det är attacker. Sen när slutade vi kalla det för attacker? Bara för att ingen dör eller skadas ska de väl inte nonchaleras! Eller har jag fel?
Citera
2019-06-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Har inte läst igenom hela tråden, bara sätt bilderna. Kanske någon som redan vet vad och hur det smällde.

Men jag tycker det ser ut som en explosion av amoniumnitrat (tekniska nitrater) och diesel.
Blir en redig smäll och tryckvåg av det även med ganska små mängder. Har sätt hur skadorna blir av det, och vad de kan orsaka, då jag själv jobbar med det. Men kan såklart ha fel..

På senaste tiden har de ju vart mycket explosioner överallt, någonting jag tänkt på och blivit lite irriterad över är att media kallar allt för explosioner bara. Visst, det är explosioner, men jag skulle säga att det är attacker. Sen när slutade vi kalla det för attacker? Bara för att ingen dör eller skadas ska de väl inte nonchaleras! Eller har jag fel?

Man skönmålar saker ifrån politiskt håll.
Citera
2019-06-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Varför hittar du på saker? SÄPO och "underrättelsetjänst" deltar inte i denna utredning, det är en utredning för den reguljära polisen.

Jag tror du har fel.
Citera
2019-06-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro

Borde det inte bli rejält med rök av den blandningen? Inga vittnesmål jag sett nämner rökutveckling.
Citera
2019-06-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Pågår lite skumma grejor nu....

Nu i morse 1 vecka efter smällen ny intervju med den boende som beskriver cykeln mer ingående:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7242942

Hon verkar vara källan och startskottet till den omtalade "lådcykeln", MEN - hennes beskrivning av cykeln är att det är en 2 hjulig lådcykel = LASTCYKEL, och då är det detta man ska kolla efter:
https://www.ladcyklar.se/pro-customeuroback/

Så eftersom hon är källan till cykel uppstår då frågan varför i helvete medier m.fl gått ut med bilden av en 3 hjulig lådcykel och snurrat upp folk med att det kan ha varit sossarnas stulna "valcykel" från aug-2018, när hon vittnat om en 2 hjulare till polisen som nu blir officiellt idag veckan efter....

Inte nödvändigtvis ”lastcykel”, läs länk.

Polisens trehjuling med låda är inte ovanliga att se. Man kan hyra dem på flera ställen. De som kör sådana brukar vara föräldrar med barn eller packning i vagnen. Ibland någon lodis som letar burkar.

De tvåhjuliga varianterna likt den cykel som vittnet sett, är desto ovanligare. Tror aldrig jag sett en sådan köras. Därför kan det ju vara intressant för polisen att titta upp om en lånecykel i Vallastaden blivit stulen (fast det lär de ha gjort).
https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/har-kan-du-hyra-de-nya-el-ladcyklarna-om5241927.aspx

Vittnet sa att det var en tvåhjulig cykel med någon logga/text på. Dessa cyklar stämmer in på beskrivningen, fast svårt att se om de matchar cykeln på aftonbladets bilder.

Vallastaden ligger ca 15 minuter med cykel från detonationsplatsen. Det är ett nybyggt område med hög prislapp. Är det en lokal förmåga som pangat lär han inte bo där. Då gissar jag istället på Lambohov eller Ryd som ligger nära Vallastaden.

Aja, det jag skriver är bara gissningar. Kan lika gärna vara Svenssons cykel som stulits utanför ica.
Citera
2019-06-24, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Borde det inte bli rejält med rök av den blandningen? Inga vittnesmål jag sett nämner rökutveckling.

Det blir de av smällen såklart, men de går fort innan de försvinner, dock beroende på blandning. Brukar inte heller bli brand eller sot efter, därför jag misstänker det. Nu är jag verkligen ingen expert, bara en teori.
Citera
2019-06-24, 10:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svepet
Finns det något belägg för att imamerna förvarades i Linköping eller är det bara spekulationer som i denna tråd blivit en sanning?
Det har rapporterats om detta även i vanlig media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in