2019-05-20, 19:12
Medlem
Kronofogden skickar delgivningsman till min granne.
Dock så knackar dom på hos mig och tror min granne bor i mitt hus.
Nu körde det in en gammal bil på min gårdsplan och ut stiger två personer efter att ha suttit säkert i 5 minuter i bilen. Går ut och möter dom får jag är undrande över vad folk gör hemma hos mig.
Dom frågar om min adress är XXXXX javisst säger jag men det är bara halva adressen.
Precis som at säga Danderyd när jag bor på Danderyds Torp och den dom söker bor på Danderyds Lider.
Jag ser pappret dom håller i handen: delgivning och min grannes namn.
Dom håller det fullt synligt.
Kan inte Delgivningsmännen läsa adresser och kartor?
Jag slår in min grannes namn på hitta.se och får en pil rakt in i hans skorsten, absolut inte i mitt hus.
Får kronofogden tala om vart dom ska?
Citera
2019-05-26, 11:08
Bannlyst
Hur vanligt är det att kronofogden utmäter sällskapshund? Dem får gärna mäta ut pengar och andra tillgångar men hunden vill jag ha kvar
Citera
2019-05-27, 04:06
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Hur vanligt är det att kronofogden utmäter sällskapshund? Dem får gärna mäta ut pengar och andra tillgångar men hunden vill jag ha kvar

Det förstår du väl själv att ingen kommer röra en sällskapshund, värdet på andrahandsmarknaden är liksom begränsat. Vore du bonde och ägde 100 nötdjur vore det en annan sak.
Citera
2019-06-07, 00:27
Medlem
softmyntets avatar
Kan man få bistånd om man ska flytta? Det kostar ju lite att hyra lastbil osv?
Citera
2019-06-17, 14:36
Medlem
Flashbackatmes avatar
Kan fogden ta någon annans grejer om man bor ihop och saknar kvitto på tex tv osv? Eller har dom inte rätt att ens gå innanför dörren när inte den skuldsatte står som ägare på ett hus utan bara bor där?
Citera
2019-06-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Kan fogden ta någon annans grejer om man bor ihop och saknar kvitto på tex tv osv? Eller har dom inte rätt att ens gå innanför dörren när inte den skuldsatte står som ägare på ett hus utan bara bor där?

Om den dom söker är skriven på den adressen får dom gå in och ta precis vad dom vill. Sen är det upp till ägaren att bevisa att hen är ägare till sakerna. Dock lär tven i fråga vara värd 30-50k för att dom ens skall vara lite intresserade.
Citera
2019-06-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Skulden hos KF är 80.000kr..Så det blir ju betalt inom ett år med det nya avdraget på 9000/mån..Känns jättebra,men det som inte känns så bra är inkassoskulder som ibland lämnas till KF, blir avvisade för de är för gamla ..De förs tillbaka till inkasso och ev säljs vidare.Finns det ingen preskription? Hur gör jag? Ska jag skriva till inkasso och begära att de tas bort?

Hej igen alla som kämpar ! Jag var så glad,framtiden kändes ljus...men det varade inte så länge..
Jag närmar mig slutet på att betala mina skulder hos KF.De tar ju över 9000/mån. Nu har inkassobolagen vaknat.Jag har småskulder till apoteket,sjukhus osv,skulden var på några tusen sammalagt.Inkassobolagets krav som jag fått nu är på över 100.000 kr... räntan och deras avgifter är rena ockersiffrorna.Kan inte förstå att KF kan acceptera såna krav? Men de kanske inte alls bryr sig om sånt?

Jag tänkte ialla fall ringa inkassobolagen imorgon och förhandla. jag undrar då..de som fått skuldsanering ,hur mycket att skulden brukar de kunna efterskänka? Är det nån som har olika exempel av såna förhandlingar? Kan man förhandla bort räntor och avgifter? De borde ju vara intresserade att få en del av skulden eller??

Jag har hört om nån som bara betalade en liten del av skulden,resten efterskänktes.
Citera
2019-06-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Hej igen alla som kämpar ! Jag var så glad,framtiden kändes ljus...men det varade inte så länge..
Jag närmar mig slutet på att betala mina skulder hos KF.De tar ju över 9000/mån. Nu har inkassobolagen vaknat.Jag har småskulder till apoteket,sjukhus osv,skulden var på några tusen sammalagt.Inkassobolagets krav som jag fått nu är på över 100.000 kr... räntan och deras avgifter är rena ockersiffrorna.Kan inte förstå att KF kan acceptera såna krav? Men de kanske inte alls bryr sig om sånt?

Jag tänkte ialla fall ringa inkassobolagen imorgon och förhandla. jag undrar då..de som fått skuldsanering ,hur mycket att skulden brukar de kunna efterskänka? Är det nån som har olika exempel av såna förhandlingar? Kan man förhandla bort räntor och avgifter? De borde ju vara intresserade att få en del av skulden eller??

Jag har hört om nån som bara betalade en liten del av skulden,resten efterskänktes.

Jag har pågående skuldsanering, dock så förhandlade inte jag utan KF kom med ett beslut som jag fick godkänna eller inte. Beroende på hur länge du haft skulden, vad du gjort för att försöka minska den, om du har barn. Det e mycket som kan påverka men jag fick en återbetalningstid på 3 år och jag kommer att betala 31% av mina skulder undeg denna tid, resten kommer att strykas.
Citera
2019-07-01, 20:16
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Min bästa vän har visat sig ha skulder på nära miljonen till KF. Det ska tydligen röra sig om utebliven skatt och en misslyckad fastighetsaffär.

Jag har tidigare hjälpt honom en del med ekonomiska frågor, men det här är nåt som ingen av oss har lyckats hitta svar på.

Han driver enskild firma (bygg) och fakturerar ungefär var tredje månad en större summa. Dessa pengar lever han sen på fram till nästa faktura. Nu har KF skickat hem en inkomstredogörelse där man ska uppge månatlig inkomst. Vad uppger han på det eftersom han inte har någon sådan, och vad händer ifall han inte skickar in brevet? Kommer det en påminnelse eller hembesök? KF kan ju inte utmäta något utan att veta vad han har för inkomster.
Citera
2019-07-03, 02:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Min bästa vän har visat sig ha skulder på nära miljonen till KF. Det ska tydligen röra sig om utebliven skatt och en misslyckad fastighetsaffär.

Jag har tidigare hjälpt honom en del med ekonomiska frågor, men det här är nåt som ingen av oss har lyckats hitta svar på.

Han driver enskild firma (bygg) och fakturerar ungefär var tredje månad en större summa. Dessa pengar lever han sen på fram till nästa faktura. Nu har KF skickat hem en inkomstredogörelse där man ska uppge månatlig inkomst. Vad uppger han på det eftersom han inte har någon sådan, och vad händer ifall han inte skickar in brevet? Kommer det en påminnelse eller hembesök? KF kan ju inte utmäta något utan att veta vad han har för inkomster.

Från deras hemsida:

Citat:
För att utmätningen i din lön ska bli rätt är det viktigt att du lämnar uppgifter om dina inkomster och utgifter. Har vi inte rätt uppgifter riskerar du att utmätningen blir för stor och du får för lite pengar att leva på. Innan vi fattar beslut skickar vi alltid ett brev till dig där du kan lämna uppgift om dina inkomster och utgifter.

Får vi inte svar kan vi besluta om utmätning ändå, och då beräknar vi dina kostnader utifrån olika schablonbelopp. Uppgiften om din inkomst får vi från din arbetsgivare eller den som betalar ut din ersättning, till exempel Försäkringskassan eller a-kassan.
Citera
2019-07-07, 20:58
Medlem
Situation:

Bott utomlands under många år, funderar på att flytta hem.

Dock har jag skulder i sverige som jag inte har betalat någonting på under ca 8 år.

Vet någon hur det fungerar, dom flesta skulder skrivs ju av efter max 10 år (läst lite olika och fattar inte riktigt men det verkar vara max 10 år).

Kan man hålla sig undan delgivningsmän osv under 2 år (fram tills det att skulderna preskiberas)?
Citera
2019-07-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Saker går bra att utmäta även om inkomstena är oklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in