Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-23, 09:53
  #1393
Medlem
Tsarevitjs avatar
Om man försöker se historiskt på denna konflikt så kan man konstatera att Iran har inte angripit något annat land i modern tid utan det är Iran som blivit angripet. Redan på 50-talet iscensatte CIA en statskupp som återinsatte shahen och fängslade den demokratiskt valde premiärministern Mossaddeq. Med stöd av bl a USA och Saudiarabien anföll Irak 1980 Iran, vilket ledde till ett blodigt krig som varade i åtta år. Efter inledande framgångar drevs irakierna tillbaka och det hela övergick i ett utnötningskrig liknande Första Världskriget.
Iran är en regional stormakt och man kan ju fråga sig varför inte detta land ska ha rätt att ha kärnvapen till sitt försvar. Israel har ju kärnvapen liksom Pakistan och Indien.

Jag är ingen anhängare av mullorna eller Iran, jag försöker bara påvisa vissa fakta som ofta glöms bort.
Citera
2019-06-23, 09:54
  #1394
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan mycket väl vara det. Eller i alla fall likvärdigt. Iran får inte bygga atombomber. Det har inte förändrats. Om de får ha 300 kg eller någon annan mängd 3% uran spelar ingen roll.

Liksom med Nordkorea verkar Trump även denna gång ha klarat ut krisen. Han har inte tvingats till någon allvarlig krigshandling ännu. Det är mycket starkt jobbat.

Men varför gick Trump ur avtalet, vilket startade denna cirkus? Jag har inte sett något säkert svar på detta. Jag kan bara gissa att Trump kanske tvingats till löften för att få det stöd som behövdes för att bli vald. Kanske lovade han Adelson och de judiska nätverken att flytta ambassaden i Israel samt gå ur Iran-avtalet. De enda som verkar intresserade att pressa Iran hårt eller öppna krig är Israel och naturligtvis hökarna.

Det var väl en av Trumps vallöften att riva avtalet och sedan använde han sig bara av Israels så kallade bevis för ursäkta att man rev det.

Om jag ska vara ärlig så tror jag att Trump har börjat inse att vissa saker som han har gjort för att förstöra Obamas efterlevnad inte har varit så himla smarta saker att göra.

Men det är bara en hypotes och inget jag säger men en rak arm
Citera
2019-06-23, 11:15
  #1395
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
UAE har ju inget luftrum över Hormuz. Luftrummet delas mellan Iran och Oman.
https://amp.businessinsider.com/imag...5-1136-568.jpg

ADIZ är utsedda luftrum för icke-territoriella luftrum där staterna inför rapporteringsskyldigheter för
både civila och militära flygplan. Med tanke på att det inte finns en internationell ram för att reglera ADIZ, förefaller dessa som ensidiga deklarationer från stater som infört dessa förpliktelser i icke-territoriella luftrum. Som sådan skulle rapporteringsskyldigheterna egentligen inte bryta mot kärnprinciperna i friheten för flygnavigering i internationellt luftrum, eftersom krav på rapportering medför inte att man på något sätt åsidosätter lagen.

Någon standard eller överenskommelse som avgör hur alla länder ska kräva i ADIZ finns inte. Olika länder har olika sätt att tillämpa sina försvarstaktiker och du som flyger får göra en bedömning om du vill ta den risken att inte svara på radiokommunikationen. Det är alltså upp till dig att planera din flygning och ta reda på vilka krav olika länder ställer på dig i sina ADIZ.



Men se gärna amerikanarnas tillämpning för att förstå hur de själva gör och vilka krav ställs av USA i ADIZ.
https://www.faa.gov/air_traffic/publ...tion_1.12.html





Vi gör exakt på samma sätt. Men men den enda skillnaden är att vi inte har liknande fiender som med jämna mellanrum besöker oss. Iran eller muslimska länderna är sällan på besök hos oss eller hos amerikanerna. Om vi mot all förmodan skulle få ett sådant besök hade vi gjort exakt samma sak.
Tänk om en farkost tillhörande Irans militär skulle flyga ADIZ i närheten av USA:s kuster och börjar bete sig på samma sätt. Vad tror du hade hänt? Tror du att amerikaner hade väntat på att farkosten gjorde intrång?

Sorry, min arabgeografi är inte on point. Blev förvirrad av att USA hade slagit ihop UAEs och Omans territorialvatten på sin kartbild. Rättar mig till att drönaren flög på UAEs och Omans luftrum samt internationellt luftrum.

https://www.defense.gov/explore/stor...onal-airspace/

Som du ser så finns det gott om internationellt luftrum efter att drönaren har lyft från UAE och passerat genom Omans luftrum på sin färd österut.

Jag hävdar bestämt att andra nationers statsluftfartyg kan skita fullständigt i allt vad ADIZ heter, självklart så kommer alla nationer som har någon slags förmåga till luftövervakning börja undra vad det är för oidentifierat flygföretag som åker omkring där ute. Detta sker på så gott som daglig basis i Östersjön:

https://edition.cnn.com/2019/06/11/p...ets/index.html

Du kan absolut inte under några omständigheter använda vapenmakt mot en annan nations statsluftfartyg över internationellt vatten om detta flygföretaget inte har begått en krigshandling från internationellt luftrum. Så fungerar det överallt förutom bland vad jag väljer att kalla "shithole countries".

På din fetmarkerade fråga så är svaret helt uppenbart att USA inte hade bekämpat en annan nations statsluftfartyg i internationellt luftrum då USA till skillnad från Iran inte är en skurkstat.
Citera
2019-06-23, 11:20
  #1396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
På din fetmarkerade fråga så är svaret helt uppenbart att USA inte hade bekämpat en annan nations statsluftfartyg i internationellt luftrum då USA till skillnad från Iran inte är en skurkstat.
Läs på hur USA agerade under Kubakrisen vilket väl är det närmaste vi kommit en situation där USA känt sig hotat, även om ingen var i närheten av amerikanskt territorialvatten.
Citera
2019-06-23, 11:21
  #1397
Avstängd
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Om man försöker se historiskt på denna konflikt så kan man konstatera att Iran har inte angripit något annat land i modern tid utan det är Iran som blivit angripet. Redan på 50-talet iscensatte CIA en statskupp som återinsatte shahen och fängslade den demokratiskt valde premiärministern Mossaddeq. Med stöd av bl a USA och Saudiarabien anföll Irak 1980 Iran, vilket ledde till ett blodigt krig som varade i åtta år. Efter inledande framgångar drevs irakierna tillbaka och det hela övergick i ett utnötningskrig liknande Första Världskriget.
Iran är en regional stormakt och man kan ju fråga sig varför inte detta land ska ha rätt att ha kärnvapen till sitt försvar. Israel har ju kärnvapen liksom Pakistan och Indien.

Jag är ingen anhängare av mullorna eller Iran, jag försöker bara påvisa vissa fakta som ofta glöms bort.

För att iran vägrar kuva sig åt israel. De helt enkelt vägrar vara deras slavar som resten av länderna i världen, och det stör så i ni helvete. Därav ska de attackeras och "bombas tillbaks till stenåldern"

Israel och deras anhängare är riktiga gangstrar de agerar som maffian. Antingen är du med oss eller så dör du
Citera
2019-06-23, 11:38
  #1398
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
För att iran vägrar kuva sig åt israel. De helt enkelt vägrar vara deras slavar som resten av länderna i världen, och det stör så i ni helvete. Därav ska de attackeras och "bombas tillbaks till stenåldern"

Israel och deras anhängare är riktiga gangstrar de agerar som maffian. Antingen är du med oss eller så dör du

Tyvärr har du helt rätt. Jag önskar att det inte var det, men det är så det är.
Syrien, Egypten, Irak, Jordanien redan borta som hot. Saudi samarbetar med Israel. Endast shia-Iran kvar som hot mot Israel och nu ska USA bomba bort det hotet.

Trump vill inte men frågan e om han kan motstå utan att lobbyn ser till att han förlorar nästa val? Vad tror ni?
Citera
2019-06-23, 11:53
  #1399
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Rätta mig nu om jag tolkar det fel.

Men är inte detta en svagare version av Obamas avtal?
Trump upprepade att avtalet var dåligt
Citat:
Trump on the Iran deal: 'Worst, horrible, laughable'
https://www.bbc.com/news/av/world-us...ible-laughable

Men han blev aldrig pressad på varför. Lite märkligt att han inte tvingades redovisa vad han menade
Citera
2019-06-23, 12:10
  #1400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag tror att presidenten bara bör ändra litet på sin beslutsordning.

Nu pratar ha först, tänker sedan för att till sist lyssna på sina rådgivare.

Han bör nog tänka först, lyssna på sina rådgivare därefter och till sist, uttala sig.

Haha, du kan bli chefsrådgivare till Trump (om inte Hökarna mördar dig innan).
Citera
2019-06-23, 12:21
  #1401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Liksom med Nordkorea verkar Trump även denna gång ha klarat ut krisen. Han har inte tvingats till någon allvarlig krigshandling ännu. Det är mycket starkt jobbat.
Trump skapar helt egenhändigt en kris genom att bryta mot det avtal som förhandlats fram och som Iran följde, och nu kommer Trumpnissarna och talar om vilket framsteg det är att han (ännu) inte eskalerat det till fullskaligt krig
Citera
2019-06-23, 12:35
  #1402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Haha, du kan bli chefsrådgivare till Trump (om inte Hökarna mördar dig innan).

Jag aspirerar inte på det jobbet,
Citera
2019-06-23, 12:35
  #1403
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Trump skapar helt egenhändigt en kris genom att bryta mot det avtal som förhandlats fram och som Iran följde, och nu kommer Trumpnissarna och talar om vilket framsteg det är att han (ännu) inte eskalerat det till fullskaligt krig

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Trump upprepade att avtalet var dåligt

https://www.bbc.com/news/av/world-us...ible-laughable

Men han blev aldrig pressad på varför. Lite märkligt att han inte tvingades redovisa vad han menade
Det måste finnas en orsak till att Trump bröt avtalet. Märkligt att han inte blivit pressad på den.

Ett avtal kan i grunden inte se ut på så många andra sätt än att Iran inte får framställa kärnvapen.
Citera
2019-06-23, 12:39
  #1404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag aspirerar inte på det jobbet,

Nej, men du har ju gett ett bra råd nån sansad rådgivare teoretiskt kan översätta, kolla efter mörka bilar som följer dig den närmaste tiden

Nej men på allvar, är Iran så här hjärndöda så borde ledningen avsättas, men det verkar vara riktigt svårt att få tag på ledare som klarar av demokrati i mellanöstern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback