2019-06-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Inte ifall Turkiet går ur NATO och ställer sig på Irans sida. Då kommer den armèn krympa avsevärt. Dessutom kommer man få NATO emot sig.

Och det är just ett gerillakrig som skulle kunna nöta ut turkarna. Och kurderna har dessutom manskap så det räcker och blir över. Många glömmer det angående kurderna. De är många.

Även utan Nato är turkiska armén stor och stark, kan kolla runt på vad de har etc.

Sedan kan man glömma att Turkiet kommer lägga något emellan vid ett krig, här kommer det vara fullt blås. Kurderna har inget att svara på detta.

Inte att förglömma är att kurderna i detta scenariot inte har några vänner alls som kan stödja dem

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad pratar du om för "eftergifter"? Att USA på nåder skall tillåta att de handlar med resten av världen?

Eftergifter som under Obama att man betalar dem för att sluta provocera, eller att man lättar sanktioner, sluter dåliga avtal etc

Tycka vad man vill men så är läget, är man en supermakt så kan man diktera mer än ett vanligt land
Citera
2019-06-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De kan väl skjuta ner en obemannad drönare som flyger in över deras gräns? Ifall en iransk drönare flög in över (eller emot) den amerikanska gränsen skulle den nog också skjutas ner, och jag tror ingen skulle protestera eller tycka det vore omotiverat. Vore lite märkligt ifall ett sådant förfarande skulle kallas en "amerikansk provokation".

Nu vet vi inte om den var över gränsen eller inte. Ord står mot ord.

Konstigt drag av Iran ändå, nu visar de sig aggressiva. Kanske de attackerade tankers ändå?
Citera
2019-06-22, 11:07
Medlem
Citat:
De kan väl skjuta ner en obemannad drönare som flyger in över deras gräns? Ifall en iransk drönare flög in över (eller emot) den amerikanska gränsen skulle den nog också skjutas ner, och jag tror ingen skulle protestera eller tycka det vore omotiverat. Vore lite märkligt ifall ett sådant förfarande skulle kallas en "amerikansk provokation".

Som sagt, detta handlar inte om vad som är rätt och riktigt i sig, utan om vad länderna tycker själva.

Det är klart ut amerikanska ögon det är en provokation, precis som det är ur kränka ögon en provokation.

Det som gör situationen så labil och svår
Citera
2019-06-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Även utan Nato är turkiska armén stor och stark, kan kolla runt på vad de har etc.

Sedan kan man glömma att Turkiet kommer lägga något emellan vid ett krig, här kommer det vara fullt blås. Kurderna har inget att svara på detta.

Inte att förglömma är att kurderna i detta scenariot inte har några vänner alls som kan stödja dem

Eftergifter som under Obama att man betalar dem för att sluta provocera, eller att man lättar sanktioner, sluter dåliga avtal etc

Tycka vad man vill men så är läget, är man en supermakt så kan man diktera mer än ett vanligt land

Jo Turkiet är väl beväpnade med amerikanska vapen.
Citera
2019-06-22, 11:08
Avstängd
Citat:
Har du några källor på allt detta? Obama betalade tillbaka en gammal skuld till Iran är det närmaste jag kan komma, och det dessutom på ett fult sätt där han lyckades slippa betala någon ränta.
Citera
2019-06-22, 11:10
Medlem
Citat:
Har du några källor på allt detta? Obama betalade tillbaka en gammal skuld till Iran är det närmaste jag kan komma, och det dessutom på ett fult sätt där han lyckades slippa betala någon ränta.

Inte mer än vad jag läst genom åren etc
Citera
2019-06-22, 11:12
Avstängd
Citat:
Inte mer än vad jag läst genom åren etc
Det säger nog tyvärr mer om vilka opålitliga media du läser.
Citera
2019-06-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tack för kartan, intressant!

På Irans (handritade!) karta markerar den blå linjen gränsen för Irans territorialvatten. Detta sträcker sig tolv sjömil, cirka 18 kilometer, från kusten. Ska man tro iranierna sköts alltså drönaren ner efter att ha färdats högst två-tre kilometer över iranskt luftrum. Drönaren flyger i 575 km/h och kan därför som mest ha befunnit sig 18,7 sekunder över iranskt luftrum. Sannolikt ännu kortare tid eftersom det ändå tar ett par sekunder för en missil att avfyras och träffa drönaren.

Kanske kom drönaren ur kurs? 18 sekunder är tiden det tar för en av USA:s joysticksoldater att öppna en ny chipspåse och hälla upp ett glas cola. USA:s version av flygrutten hittar man här:

https://twitter.com/jseldin/status/1141824222362296320

Även den visar att drönaren var på väg tillbaka till basen. Detta måste även iranierna vetat om och nog insett att kränkningen av deras luftrum var oavsiktlig, om den över huvud taget ägde rum.
Som jag förstått situationen så sker denna spaningen på rutin och så även återkommande kränkningar som Iran opponerat sig emot.
Med tanke på det som sker i regionen där Iran anklagas för att ha attackerat civila fartyg samt USAs krigshets så markerade Iran att de tänker skydda Iranskt territorium och accepterar inte längre några kränkningar.
Iran var väldigt snabba med att gå ut med vad de gjort även om det kunde slutat med ett krig till skillnad mot det Iran anklagas för.
Med tanke på att drönaren eskorterades av ett P-8 Poseidon och det troligtvis är från den filmen med rökmolnet kommer så anser jag att USA kunde gått ut med bättre information och positionering för att stärka sin version.
Citera
2019-06-22, 11:14
Medlem
Citat:
Det säger nog tyvärr mer om vilka opålitliga media du läser.

Ok, där får vi väl vara oense, du har dina opålitliga medier och jag har mina

Fint så
Citera
2019-06-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu vet vi inte om den var över gränsen eller inte.
Den var ju rätt långt från den amerikanska gränsen i alla fall. Vad hade den där att göra? USA ligger på andra sidan jordklotet. Jag tvivlar på att man skulle dividera om några hundra meter hit eller dit ifall det hade handlat om en iransk drönare i närheten av den amerikanska kusten.
Citera
2019-06-22, 11:21
Avstängd
Citat:
Ok, där får vi väl vara oense, du har dina opålitliga medier och jag har mina

Fint så
Och du klarar inte ens att förklara vad det är dina media skall ha påstått.
Citera
2019-06-22, 11:22
Medlem
Citat:
Den var ju rätt långt från den amerikanska gränsen i alla fall. Vad hade den där att göra? USA ligger på andra sidan jordklotet. Jag tvivlar på att man skulle dividera om några hundra meter hit eller dit ifall det hade handlat om en iransk drönare i närheten av den amerikanska kusten.

Internationellt luftrum är just internationellt luftrum.

Då kan man inte bara panga på.

USA är inte den enda militära makten som befinner sig utanför sitt lands gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in