Jag slarvade lite med orden falsk terapi. Tänker att jag ska reda ut mer i detalj varför jag har den hypotes jag har och koppla det direkt till Assange ärende i Sverige.
De senaste åren har jag pratat med ett tiotal advokater och lika många journalister som gett mig exempel på fall och serier på fall som varit upprörande. Var och en av advokaterna och journalisterna har sett ett eller flera fall och kopplingar men bara jag har pratat med alla de advokaterna och journalisterna.
Det jag fått veta av dem är konkreta namn, adresser, händelser, kopplingar och i många fall finns det omfattande mediabevakning. Det finns också trådar på Flashback som bekräftar händelserna.
En av dessa advokater har arbetat med och för Bodström & Borgström. Advokaten Edelhjelm räknas också i B & B.
Alla de fallen ingår i en struktur, de har ett gemensamt tema i falsk terapi, som egentligen kallas falska minnen.
https://www.wired.co.uk/article/false-memory-syndrome-false-confessions-memories
https://www.theguardian.com/science/neurophilosophy/2013/aug/16/elizabeth-loftus-falsifying-memories
https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_the_fiction_of_memory
Quick utsattes för detta. Sven Åke Christiansson är den psykolog som tillsammans med Claes Borgström arbetade med att få Sture Bergwall att erkänna brott han inte begått. I kulisserna satt Margit Norell, en mentor som handledde många andra psykologer och terapeuter att ta till sig sina teorier. De psykologerna har aldrig avslöjats och namngetts. Men det är mycket sannolikt att de är aktiva i den här sekten.
År 2008 planerades ett mord. Det gjordes i en grupp som sedan också genomförde en skjutning i Gamla Stan, tråden heter "Skotten i Gamla Stan" 2009. I skjutningen 2009 där två personer sköts och överlevde så triggades det av terapi - Lotta M på Alla kvinnors Hus på Svartensgatan 3 vid Götgatsbacken i Stockholm lekte med pappadockor och försökte få fram berättelser om sexuella övergrepp. Den planerade skjutningen 2008 handlade också om en vårdnadstvist, mellan Å och D - en amerikansk miljonär alt miljardär. 2004 och framåt avslöjades också att flera barn fördes bort och gömdes utomlands i många år, i tvister där falska läkarintyg var grunden till tvisten. Bland annat en liten flicka som var dotter till en advokat. Hon var försvunnen i 10 år. Den som avslöjade bakgrunden och har dokumenterat det är Robert Aschberg i flera avsnitt i Insider åren 2006 och 2008. Ett av dem ligger på nätet. 'Nätverk som kidnappar barn'. Barnen gömdes på Dominikanska Republiken.
SöS är en del av den verksamheten. Den har skiftat skepnad över åren eftersom fallen kommer och går. En del har avslöjats och lagts ner, annat har professionaliserats och integrerats med myndigheters verksamhet. Den advokat som arbetat med B & B jag pratat med säger att alla mål denne fick att ta med sig till domstol och driva var klara. Allt preppas internt inom väggarna på Alla Kvinnors Hus. Terapi, psykologsamtal, läkarintyg, berättelser, allt är regisserat och klart så att man får det resultat man vill få i domstol. I intygen ligger man i gränslandet sant/falskt genomgående. Det räcker med en millimeters spricka i vaginans öppning eller att en terapeut gör en 'bedömnning' eller att ett barn eller en kvinna får 'lära sig' vad som är lagligt och olagligt och 'vad hon varit utsatt för'. I många fall är allt legitimt, våldet och övergreppen äkta och genuina, likaså skyddsbehovet, men i några fall är det en produktion av falsk bevisning som bygger på falska förhoppningar och hämndbegär.
Råstams och Josefsson böcker och TV-program är en del av berättelsen och visar på Margot Norells inflytande. Om SW gått i terapi och har haft samtal med Monika så är vi där igen. Monika bor i närheten, och just där i krokarna brändes de sista häxorna efter dom i Svea Hovrätt på falska anklagelser om osedligt leverne. Många tyckte det var helt rätt gjort. Kanske lever deras andar kvar i kvarteret. Kanske de ockuperat nya kroppar och möjligen har verksamheten fortgått i 400 år, utan avbrott men i olika skepnader.