2019-06-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du var ju den som åberopade "felaktigheten" i Bibelns användande av ordet "fisk"... trots att ordet fördaterar modern taxonomi med tusentals år. Hur tänkte du där?
Vetenskapen hade rätt, din lilla bok hade fel. Säg mig om du blir sjuk går du till ett sjukhus eller
ber du? Enligt dig är de likvärdiga.
Citera
2019-06-18, 19:43
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vetenskapen hade rätt, din lilla bok hade fel.

Taxonomi är en social konstruktion. Fiskar är biologiska varelser.

Citat:
Säg mig om du blir sjuk går du till ett sjukhus eller ber du? Enligt dig är de likvärdiga.
Då svarade Jesus och sade till dem: Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka (Luk. 5:31).
Citera
2019-06-18, 19:59
Medlem
Citat:
Taxonomi är en social konstruktion. Fiskar är biologiska varelser.

Då svarade Jesus och sade till dem: Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka (Luk. 5:31).
Så klart fiskar och däggdjur är biologiska varelser så vadå? Du svarade inte på min fråga. Låt mig ge dig ett konkret exempel, vi är besöker en restaurang, du får en matbit i fel strupe, vill du att jag
skall be för dig eller göra heimlichgreppet?
Citera
2019-06-18, 20:08
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Så klart fiskar och däggdjur är biologiska varelser så vadå?

Så du kan inte skapa ett taxonomiskt system som retroaktivt skriver om den konventionella historiska begreppsdefinitionen av biologiska företeelser och sedan hävda att historiska texter "har fel". Självklart är det ingen naturlag att ordet "fisk" exkluderar däggdjur; det är en godtycklig klassificering, och dessutom är ju linneansk taxonomi inte det enda taxonomiska systemet.

Citat:
Du svarade inte på min fråga. Låt mig ge dig ett konkret exempel, vi är besöker en restaurang, du får en matbit i fel strupe, vill du att jag skall be för dig eller göra heimlichgreppet?

Jag svarade visst. Låt mig parafrasera Kristus: "sjuka behöver en läkare".
Citera
2019-06-19, 05:41
Medlem
Citat:
Så du kan inte skapa ett taxonomiskt system som retroaktivt skriver om den konventionella historiska begreppsdefinitionen av biologiska företeelser och sedan hävda att historiska texter "har fel". Självklart är det ingen naturlag att ordet "fisk" exkluderar däggdjur; det är en godtycklig klassificering, och dessutom är ju linneansk taxonomi inte det enda taxonomiska systemet.

Jag svarade visst. Låt mig parafrasera Kristus: "sjuka behöver en läkare".
Nej som vanligt stepdansar du. Du anser att bön har samma styrka som ett ingrepp som
gissa vad människor med hjälp av vetenskap har funderat ut. Taxonomi är logisk, din
lilla getherdes guide till galaxen är det inte.
Citera
2019-06-19, 18:12
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nej som vanligt stepdansar du. Du anser att bön har samma styrka som ett ingrepp som gissa vad människor med hjälp av vetenskap har funderat ut. Taxonomi är logisk, din lilla getherdes guide till galaxen är det inte.

Sjuka skall uppsöka läkare. Det är min och Jesus uppfattning.

Visa mig den matematiska uträkningen som resulterade i att däggdjur exkluderades från definitionen av fiskar.
Citera
2019-06-19, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Enligt många av era läror ska jag brinna i helvetet. Nu kommer jag ställa lite frågor som jag vill att ni ska besvara. Hur kan ni bedöma en person bara på sin tro? Betyder alltså handlingar ingenting? Ni kan inte veta någonting om mig bortsett från att jag inte finner några bevis som stödjer eran övernaturliga varelse(förutom den information jag delgivit på Flashback). Varför ska jag stå ansvarig när eran gud inte lagt fram något bevis för sin egen existens?

Kan vi börja med att "faith is faithj and facts are facts" och därmed undvika massor av meninglös demagogi?
Citera
2019-06-19, 21:47
Medlem
Citat:
Sjuka skall uppsöka läkare. Det är min och Jesus uppfattning.

Visa mig den matematiska uträkningen som resulterade i att däggdjur exkluderades från definitionen av fiskar.
Vet du inte ens vad som definierar ett däggdjur?
Citera
2019-06-21, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Märker du verkligen inte själv hur långsökta dina förklaringar är?
Det är kortfattat vad evangeliet säger. Jag kan plocka fram verserna, men du kan också bara tro.
Citera
2019-06-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ånej då fanns inga kristna, sen har vi Matteus 17:24 så du tillber en gud som bara tillber
en judegud och var han säger att han är bara ute efter judarna, vad är fel på dig?
De fick heta kristna efter ett tag.

Apg 11:26
och när han hade funnit honom tog han honom med sig till Antiochia. Där kom de sedan att vara tillsammans i församlingen ett helt år och kunde undervisa en avsevärd mängd. Och det var i Antiochia som lärjungarna för första gången fick heta kristna.

Matt 17:24
24När de hade återvänt till Kafarnaum kom de som tog upp tempelskatten fram till Petrus och frågade: ”Betalar inte er mästare någon tempelskatt?”

Vad vill du ha sagt med det? Att Jesus var jude?

Matt 15:24
Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.”

Från början skulle han bara förkunna Guds rike för judarna. När de förkastade honom som Messias sa han...

Matt 21:43
Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt.
Citera
2019-06-21, 13:08
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Låt mig ge dig ett konkret exempel, vi är besöker en restaurang, du får en matbit i fel strupe, vill du att jag
skall be för dig eller göra heimlichgreppet?
Gud svarade på din fråga för länge sedan.

5 Mos 30:19
Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Du kanske tycker du är modern när du tar till Heimlichmanövern, men Guds vishet är vida överlägsen din. Han säger att du ska välja livet oavsett vad som händer. Du ska bara gå in i döden för din Herre när andra förföljer och dödar dig. Din död ska inte vara följden av att du vägrar läkarhjälp, som Jehovas vittnen och deras blodvägran.
Citera
2019-06-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De fick heta kristna efter ett tag.

Apg 11:26
och när han hade funnit honom tog han honom med sig till Antiochia. Där kom de sedan att vara tillsammans i församlingen ett helt år och kunde undervisa en avsevärd mängd. Och det var i Antiochia som lärjungarna för första gången fick heta kristna.

Matt 17:24
24När de hade återvänt till Kafarnaum kom de som tog upp tempelskatten fram till Petrus och frågade: ”Betalar inte er mästare någon tempelskatt?”

Vad vill du ha sagt med det? Att Jesus var jude?

Matt 15:24
Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.”

Från början skulle han bara förkunna Guds rike för judarna. När de förkastade honom som Messias sa han...

Matt 21:43
Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt.
Så en massa motsägelser, är du som Ned Flanders som följer allt i bibeln även när där är
motsägelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in