2019-06-21, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Jag tror att USA underskattar Iran.
Israel vill ha bort ledningen i Iran och USA verkar ha accepterat att de ska fixa Israels skitjobb.. eller har jag fel?

Cowboy Bolton vs Mullorna, spännande...

Vad säger Peter Hultqvist om att drönaren flög utan transpondern påslagen?
Senast redigerad av pe11e 2019-06-21 kl. 12:24. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-21, 12:17
Medlem
svampdamps avatar
Iran är en fundamentalistisk stat med förmåga att framställa kärnvapen. Hur kan man inte vilja se en ny ledning?
Citera
2019-06-21, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror hela förloppet är planerat. USA vill visa att man tar nedskjutningen på allvar och "hota" motparten med vad som kan hända i denna situation.
I så fall är man mer än lovligt idioter (vilket i och för sig inte är otroligt). Enda resultatet är ju att man framstår som en velig papperstiger. Kanske pågår inbördesstrider i amerikanska administrationen där den ena vill starta krig men den andre inte, i alla fall inte just nu.
Citera
2019-06-21, 12:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Iran är en fundamentalistisk stat med förmåga att framställa kärnvapen. Hur kan man inte vilja se en ny ledning?

Hur ska man hindra att en ny ledning inte är betydligt värre?

Börjar man röra runt i grytan så skapar man problem, vill man uppnå förändring så måste det komma via folkets egna vilja och inte genom forcering, för om man tvingar fram ledare så är det bara en kortsiktig lösning som kan leda till extrema problem längre fram.

Jag tror knappast att USA vill att ett framtida Iran ska ha samma syn på USA som i stort sett hela Latinamerika har på USA, speciellt inte då Iran eventuellt kanske skaffar sig kärnvapen i framtiden om fel typ av ledare tar över i framtiden.
Citera
2019-06-21, 12:29
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I så fall är man mer än lovligt idioter (vilket i och för sig inte är otroligt). Enda resultatet är ju att man framstår som en velig papperstiger. Kanske pågår inbördesstrider i amerikanska administrationen där den ena vill starta krig men den andre inte, i alla fall inte just nu.
Så är det nog förmodligen. Annars hade nog Trump inte tagit tillbaka ordern så hastigt.
Citera
2019-06-21, 12:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump beordrade anfall mot Iran – sedan drogs ordern tillbaka
https://www.nytimes.com/2019/06/20/world/middleeast/iran-us-drone.html

Ett typiskt beteende för Trump; att först hota för att sedan fega ur

Vilket visar på att det jag sa igår/inatt tyvärr stämmer till 100%, vi kan inte räkna bort en potentiell invasion eller ett krig för trump kan mycket, mycket väl ändra sig snabbare än vad informationsflödet orkar med.
Citera
2019-06-21, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

USA kunde ju ha gett fan i Mosaddeq 1953 och Shahen 1979. Sen är ju gullungarna i MEK som USA vill ersätta mullorna med den här gången knappast några änglar de heller.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/People%27s_Mujahedin_of_Iran

Marxist-Islamister. Låter ju mysigt, eller hur? Sen är ju allt skitsnack om att de städat upp genom åren och blivit "demokratiska" bara en massa typiskt CIA-skitsnack och PR. Lite som med de "moderata" rebellerna i Syrien (aka ISIS light).
Citera
2019-06-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Så är det nog förmodligen. Annars hade nog Trump inte tagit tillbaka ordern så hastigt.
Apropå detta tillbakadragande: vad är bättre än ett fullskaligt krig för att samla trupperna?
Citera
2019-06-21, 12:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
NYT har betalväggen uppe så jag kan inte läsa artikeln. Men jag tror inte man kan dra säkra slutsatser om orsakerna. Att beredskapen höjs efter en nedskjutning är naturligt. Någon attack skedde ju inte. Alla nyheter skall ju vinklas mot Trump.

Det jag kunde se i artikeln var en bild av Trump där han påstods säga att nedskjutningen var 'a very bad mistake'. Det tolkas ju direkt som ett hot. Det Trump sagt var att iranska befäl kan ha begått ett misstag när de sköt ned drönaren. Tvärt om är det ju nedtrappning av Trump.

Jag tror t.o.m. det är ett falskt citat? Har Trump verkligen sagt "a very bad mistake"? När man inte betalar flimrar bilden bara förbi. Var det enkla citationstecken ( ' ) NYT använder dessa när de hittar på egna citat.

I vilket fall är det gravt missvisande av den kanske mest inflytelserika tidningen i världen.

Denna vinkling är ett exempel på hur massmedia bidrar till att underblåsa konflikter.
Citera
2019-06-21, 12:52
Avslutad
För er som inte var födda då kan jag påminna om denna händelse då en amerkansk robotkryssare sköt ner ett Iranskt passagerarflygplan i Iranskt luftrum.
Den 7:e dödligaste flygkraschen i historien.
Kaptenen fick fulla hedersbetygelser när han senare avslutade sin karriär inom flottan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655
Citera
2019-06-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump beordrade anfall mot Iran – sedan drogs ordern tillbaka
https://www.nytimes.com/2019/06/20/world/middleeast/iran-us-drone.html

Ett typiskt beteende för Trump; att först hota för att sedan fega ur

Om nedskjutningen av en avancerad amerikansk spion-drone nära (eller inom) iranskt luftrum skall kallas för ett anfall är tveksamt!
Trump har säkert insett, att ett krig mot Iran, kan inte avgöras genom att man skjuter missiler från amerikanska hangarfartyg. Amerikanska marktrupper måste ta sig in i Iran, så man måste hitta en nation, med en gemensam gräns med Iran och som tillåter detta.
I en artikel i Uns Review påstår författaren, att det inte finns någon land som vill släppa in amerikansk trupp, för att de skall gå in i Iran."En markinvasion behöver en gemensam och säker gräns. Utan stöd från Irak blir detta ett strategiskt problem för amerikanska styrkor. De övriga länderna som gränsar till Iran är Armenien, Azerbajdzjan, Turkmenistan, Turkiet, Afghanistan och Pakistan. Alla har flera goda skäl för att de inte vill eller inte kan utnyttjas för markstyrkorna. "
Glöm inte, att de enda stater där shia är i majoritet är Iran, Irak, Bahrain och Azerbajdzjan.
http://www.unz.com/article/the-geography-of-war-no-iraq-no-iran/
Citera
2019-06-21, 13:03
Medlem
Stones avatar
Vilka av er tror att Trump "ångrade" sig? han visar muskler med att starta ett anfall. Sedan drar han tillbaka det som ett varnande exempel. Spänna musklerna, hota, visa att man är där räcker. Tror ni att han är ensam om att besluta ett anfall och en reträtt?

Hela jävla msm tror detsamma bara för att de hatar Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in