2019-06-20, 19:05
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=skovdebosse|67899771]
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Ja det känns väldigt detaljerat i alla fall. Nästan lite för detaljerad beskrivning.....Kl är runt 2-3.... De flesta är väldigt berusade då. Och det är EN av alla människor där som lägger märke till att Helena gå på bron med en pilot. Detaljerad beskrivning av kläder etc. Visst så kan det säkert vara.... Jag har fått mail från två personer som berättat att brovittnet är en anhörig/närstående till en vissl person omnämnd här. O dessutom har hon givit alibi till honom under natten. Sant eller falskt låter jag vara osagt, men det känns lite skumt iaf och troll finns det gott om

Måste alla vara berusade? En kvinna i kanske 45-årsåldern som promenerar hem efter en bjudning? Är det så konstigt? Och om det var Helena och "mannen med pilotglasögon" som gick där på bron, tog den promenaden inte mer än kanske någon minut. Det fanns inte tid/tillfälle för särskilt många att göra den där observationen, så det räcker ju med att EN person råkade vara där just då.

Angående de mail du har fått (PM?) så har all den informationen skrivits ut i tråden och dryftats ingåene vid ett flertal tillfällen.

Det blev lite knepigt med citatet. "Ja det känns väldigt detaljerat i alla …" är alltså skovdebosses inlägg.
Citera
2019-06-20, 19:42
Medlem
Ugglan.s avatar
För tydlighets skull: "Hanna" hörde bråket pågå MITT I SKOGSDUNGEN, mellan Ekuddenvägen och lekplatsen redan när hon kom ut ur huset. Det var också där - mitt i skogsdungen - som skorna senare hittades. Någon kastade iväg skorna under stor stress, sannolikt just där som de hade åkt av eftersom de troligen låg i vägen och kunde komma att pocka på uppmärksamhet inom en ganska kort tid om de hade fått ligga kvar - fler personer kunde ju snart komma gående.
Citera
2019-06-20, 20:25
Medlem
Theforeigners avatar
Preliminärt DNA-svar pr 19 Juni, 2019:

https://www.expressen.se/gt/polisens-dna-besked-om-forsvunna-helenas-sandaler/

För drygt en vecka sedan kunde P4 Skaraborg berätta att det fanns tre DNA-träffar på skorna.
På onsdagen fick kriminalkommissarien Lars Johansson, som varit inblandad i utredningen sedan i mitten av 90-talet, det skriftliga svaret, skriver SVT Nyheter Väst.

DNA 1.
Spåren är från en kvinna, (en kvinna i familj med Helena)
det är något av föräldrarnas barn, det vill säga Helena eller någon av hennes systrar.

DNA 2.
Spåret är ett bland-DNA, alltså DNA från två olika personer.
– Men när det gäller bland-DNA så kan NFC bara söka mot en viss person
som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.
(Theforeigner: jag förstår inte vad det menas med detta svar?)

DNA 3.
Spåret kommer från en man, som inte kunnat identifieras.
Spåret har nu gjorts sökbart men det är inte säkert att det kommer leda till ett genombrott.
Citera
2019-06-20, 23:56
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Varför jag inte tror på ” pilot ? Ja varför har alla andra dom vridit och vänts på här inne didkuterats som möjlig GM ? Jag har inget att förklara varför jag inte tror på ” Pilot . Så som alla vi här inne så är det enda vi kan av det ytterst lilla som vi vet endast tro , spekulera . Mannen har varit misstänkt i många år och polisen har absolut inget som binder honom till detta ( som vi vet ) Jag tror att de tidigt satte för mycket focus på denne fulla glömska människa och därav missade ev annat av vikt . Det enda jag vet är det jag läst i forum och tidningar , bor 80 mil från Mariestad och känner ingen därifrån ? Så något annat ” spår kan jag tyvärr inte lägga fram . Varför jag tror på två kompisar / bröder blev ännu starkare när jag pratade m fd Polisen som är här ibland . Det han trodde var precis som jag har tänkt 🤔 han kommer i morgon så ska fråga honom lite mera. För det första vet väl inte allmänheten vem pilot är till 100% ? Det är väl gissningar om vem vi tror det är eller ?
Förstår inte heller varför jag måste ” motivera varför jag inte tror på Pilot mannen , har inget bra svar på detta mer än alla andra här som vrider och vänder och gissar och tror ? Jag bara tror att det är två bröder/ kompisar som gjort detta och Pilot passade in i brist på andra som den fulle , lämpliga minneslucka som GM lidit av 🤔 Så mitt svar är ... lika mycket som alla andra här så TROR jag .. utan att veta .
Att analysera kan skapa osanningar som definitivt inte leder till något bra jämt .
Man kan få för sig saker som definitivt inte gynnar tråden något . Anklagelser utan grund .

Jag skulle inte bli förvånad om Polisen en dag avslöjare GM att denne är den person som alla minst har trodd på .... alla minst familjen .

Klart att alla har rätt att tro vad f-n som helst, och faktiskt även att tycka vad som helst om vem som helst eller vad någon säger. Ditt sågande av Pilot som GM kändes lite kategoriskt vilket kanske kan upplevas lite provocerande.

Polisen som högst troligt sitter på mer fakta än vi här i tråden anser faktiskt att Pilot mycket väl kan vara GM, lr möjligen inblandad på annat sätt. Är det dessutom så att brovittnet existerar och är korrekt, vilket inte är omöjligt med vår nuvarande fakta, så är det högst motiverat att tro att Pilot är GM lr inblandad, och lägg därtill den lämpliga minnesluckan.

Jag anser alltså att med de uppgifter/påståenden som här framkommit så är det högst motiverat att ha med Pilot på listan över möjliga GM men jag kan dock tycka att det hade känts mer rätt med en lösning liknande GW's med två tajta (iaf -92) killar med bil och gärna med någon kriminalitet i bagaget, lr kommande kriminalitet. Pilot skulle väl för all del kunnat vara ena halvan i en sådan duo (BW+KM?), men det känns inte så, iaf inte om Pilot=KM. Skulle då hellre se en konstellation med t.ex PU+PK lr liknande.

Läste lite äldre inlägg o hittade ett som jag tyckte kändes informativt o belysande för fallet o kanske något att suga på lite. Kommer nedan.
Citera
2019-06-20, 23:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Vi delar fullt ut dina reflektioner!
Vi har tidigare själva fört fram detta i ett inlägg!
Som vi tar oss friheten att upprepa en gång till här.

Citat:
" I ett avsnitt i tv ställer den dåvarande utredaren av HA:s försvinnande, den numera pensionerade krinsp. Jenven, en fråga rakt in i tv rutan. Frågan löd: Vem var HA ? Varför gjorde han det ?
Om vi nu bortser i från HA:s allmänna intressen ( hund, häst, gym m.m. ) och sådana självklarheter som att hon var kvinna och 22 år, så har vi fått en bild av en mer sammansatt person än vad som kanske framkommit tidigare. Vilket inte kom som någon överraskning då vi alla människor är komplexa varelser.

En fråga som vi ställt oss är varför en del av dom personer vi talat med för att få en bild av HA ( tidigare klasskamrater, vänner m.m. ) " skruvat " på sig eller svävat på målet. Detta är inte personer som varit inblandade i händelseförloppet eller har blivit ombedda av utredare att inte prata om enskilda uppgifter. Vi har också fått en känsla av att en del skulle vilja utvidga frågan till " Vem är UA ". Typ: Ja, man kan ju fråga sig hur dom haft kontakt med så många " halv-figurer "? ( Detta är för övrigt något som våran referensgrupp reagerat på, se nedan )

Infon vi fått har kommit i från lite olika personer runt HA. Personer som inte ingår i hennes omedelbara närhet men ändå i bekantskapskretsen. Givetvis har vi inte ställt den typen till någon av " halv-figurerna " som kan ha haft något med hennes försvinnande att göra. Det sker en förändring av HA som beskrivs ske under hennes sista 6-12 månader i livet, något som dessa personer lagt märke till. Som vi förstått dom uppgifterna vi fått är det sannolikt så att hon " hänger på " UA:s kanske något " vildare " livsstil, och mer skall vi kalla det ruffigare bekantskapskrets.

Anledningen till att vi fick rådet från vår " referensgrupp " att göra en kartläggning av HA ( om så nödvändigt ända till vaggan ) är att offret ofta kan " berätta " något om GM. Dom två pensionerade krimkom. i vår lilla referensgrupp beskrev för oss att man efter och under en sådan kartläggning gör en bedömning av ” offrets " risknivå.*

Efter att dom tagit del av vad vi kunnat få fram för info om HA ( Vem var HA ),
så placerar dom in henne, som en stark tvåa på en tre stegs skala.

Om vi nu skippar semantiken om omedelbara närhet, bara närhet eller perifert. Så innebär det att man gör bedömningen att hon löper samma risk som vem som helst att bli utsatt för våld av en okänd galning, men en förhöjd risk att bli utsatt för våldtäkt, allmänt våld eller grovt dödligt våld av någon i sin omgivning.
Att hon sannolikt inte skulle ha några problem med att slå följe med t.ex. ” våran ” GM och att deras relation kan ha varit " närmare " än vad omgivningen i allmänhet uppfattat den som.*

Dom pekar också på en paradox ( utan att vi påstår att det är så i detta fallet ) att relativt många dömda GM med våran GM:s " profil " faktiskt dödar sitt offer*efter*att man haft " intimt " umgänge och inte innan ( offret har sagt nej ) utan att offret säger eller gör något efter " akten " som kränker GM på något vis, och som utlöser ett oftast mycket kraftigt övervåld. På temat: Det bara svartnade. Jag kan inte förklara vad som hände. Det bara blev så. Den upplevda kränkningen är för en " normal " person oftast helt obegriplig.

Nu är det viktigt att ni förstår att vi inte på något sätt lägger några moraliska eller andra värderingar på något av detta. Hoppas även att ni förstår att våra funderingar inte på något sätt betyder att vi lägger något som helst ansvar för vad som hände på HA, utan endast försöker förstå vem hon var! Och därmed hennes GM!

Vad vi vill ha sagt med detta är att vi kanske skall vara försiktiga med olika kategoriska påståenden om vad HA tänkte, kände och tyckte. Eller hur hon kunde tänkas agera i olika situationer. På temat: hon skulle aldrig hoppa in i en bil med den ene eller andre osv.

För visst är det väl så att vilken av alla de tänkbara GM som passerat revy på tråden och i andra sammanhang – som den skyldige – så kan dom väl svårligen beskrivas som svärmors drömmar ?
Trots detta så finns dom i HA:s omgivning, nära eller perifert ".
Slut citat.

Om vi skall kunna bidra med lösningen till vad som hände HA den olycksaliga natten, måste vi kunna ställa alla objektiva och relevanta frågor både om GM och HA.

Hmmmm............
Citera
2019-06-21, 05:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
För tydlighets skull: "Hanna" hörde bråket pågå MITT I SKOGSDUNGEN, mellan Ekuddenvägen och lekplatsen redan när hon kom ut ur huset. Det var också där - mitt i skogsdungen - som skorna senare hittades. Någon kastade iväg skorna under stor stress, sannolikt just där som de hade åkt av eftersom de troligen låg i vägen och kunde komma att pocka på uppmärksamhet inom en ganska kort tid om de hade fått ligga kvar - fler personer kunde ju snart komma gående.

Vad är din källa för "MITT I SKOGSDUNGEN"? Det står inte i förhöret. Där talas bara om vilken riktning ljudet kommer från. I Radio Skaraborgs Helenafallet är kvinnan intervjuad, om än inte med egen röst. Där säger hon att hon hörde väsen "uppe vid stora vägen". "Å vad skönt att det löste sig, tänkte jag, och att de åkte iväg".

Källor:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/904002?programid=3103 c:a 11:20-12:50
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf

EDIT: Samtidigt är det väl inte mer än 40-60 sekunders promenad mellan fyndplatsen för skor och vägen, så jag är benägen att tro att Sonja i praktiken hörde röster från fyndplatsen.

I förhöret säger hon att bråket slutade med "ett sådant ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen. ***** hörde dock ingen bilmotor som var igång och såg heller ingen bil". Ett problem i sammanhanget är att förhöret kan tolkas som att Sonja var ute 02:10-02:30, alltså på 20 min promenad medan radiointervjun kan tolkas som att hon gick från sin bostad upp till cykelvägen och inte mer än så. Om det senare är fallet så blir 02:10-02:30 en ungefärlig tid , dvs bråket skulle ha kunnat hörts 02:25.

Om man jämför med FUP i samband med mordet i Vänersborg förra året så ser man att folks tidsuppfattning på natten är mycket flytande, såvida de inte kan fästa det mot att de såg på klockan. I Helena-fallet finns inget vittne nära Helenas bostad som fäster sina tider mot en samtida klockobservation eller motsvarande, så tiderna måste i alla fall ses som ungefärliga.

För övrigt kommenterar Jenvén i radioinslaget nedan att "det är svårt att värdera det, det är ju självklart att det kan vara en alldeles korrekt iakttagelse, men just att vid första frågetillfället så hade hon varesig hört eller sett någoting även om hon då visste att en kvinna var borta och till och med att, tror jag, att hon visste att det var Helena Andersson som var borta."

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/904002?programid=3103 c:a 12:50-13:30

Jämför detta med hur Sonja i första regelmässiga förhöret säger "**** tycker det är konstigt att ingen tidigare ansett att hennes uppgifter varit intressanta". Detta tyder för mig på att de första poliserna klantat sig vid första "frågetillfället". Sonja indikerar ju att hennes uppgifter negligerats från början snarare än att hon kompletterat uppgifterna i efterhand. Däremot står det klart att hon först senare kommit fram till att det måste vara just Helena hon hört.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-21 kl. 06:10.
Citera
2019-06-21, 07:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Varför jag inte tror på ” pilot ? Ja varför har alla andra dom vridit och vänts på här inne didkuterats som möjlig GM ? Jag har inget att förklara varför jag inte tror på ” Pilot . Så som alla vi här inne så är det enda vi kan av det ytterst lilla som vi vet endast tro , spekulera . Mannen har varit misstänkt i många år och polisen har absolut inget som binder honom till detta ( som vi vet ) Jag tror att de tidigt satte för mycket focus på denne fulla glömska människa och därav missade ev annat av vikt . Det enda jag vet är det jag läst i forum och tidningar , bor 80 mil från Mariestad och känner ingen därifrån ? Så något annat ” spår kan jag tyvärr inte lägga fram . Varför jag tror på två kompisar / bröder blev ännu starkare när jag pratade m fd Polisen som är här ibland . Det han trodde var precis som jag har tänkt 🤔 han kommer i morgon så ska fråga honom lite mera. För det första vet väl inte allmänheten vem pilot är till 100% ? Det är väl gissningar om vem vi tror det är eller ?
Förstår inte heller varför jag måste ” motivera varför jag inte tror på Pilot mannen , har inget bra svar på detta mer än alla andra här som vrider och vänder och gissar och tror ? Jag bara tror att det är två bröder/ kompisar som gjort detta och Pilot passade in i brist på andra som den fulle , lämpliga minneslucka som GM lidit av 🤔 Så mitt svar är ... lika mycket som alla andra här så TROR jag .. utan att veta .
Att analysera kan skapa osanningar som definitivt inte leder till något bra jämt .
Man kan få för sig saker som definitivt inte gynnar tråden något . Anklagelser utan grund .

Jag skulle inte bli förvånad om Polisen en dag avslöjare GM att denne är den person som alla minst har trodd på .... alla minst familjen .

Pilot är misstänkt för att han iakttagits vara intresserad av Helena på Stadshotellet. Ett vittne uppger även att en person i pilotglasögon gått med Helena över bron. Om vi antar att detta är korrekt så har gärningsmannen ingen bil och bör anlända till skogen ungefär 02:20. Vi måste vidare anta att Sonja inte hört två män, vilket hon är tydlig med att hon hört, vidare måste vi anta att pilot på något sätt lyckas rekvirera en vit bil som kommer in på lekplatsen mycket kort tid efter mordet. Vidare har pilot setts i Mariestad senare på natten än han själv uppger. Om han får hjälp av någon i vit bil, varför är han då inte med om att gömma kroppen och sedan får skjuts hem? Om han å andra sidan inte har hjälp av vit bil måste vi spola samtliga vittnen utom Carina, dvs vi måste tro att Pilot återkommer senare med en mörkare bil. Den är på plats cirka en timme efter det att Helena mördats. Alltså måste han på något sätt ta sig till en annan plats för att hämta bil eller få någon annan att köra bilen till platsen. Varför är han då synlig på stan? Har han inte annat att göra? Hela konceptet kring Pilot är sådant att man måste göra en massa antaganden för att få honom att stämma som gärningsman, och en teori som bara fungerar om den stöds av antaganden är en högst osäker teori.

Det är långt rimligare att anta att Helena stött på en vit bil på Ekuddenvägen med två personer som bestämt sig för att våldta henne och sedan råkat döda henne. Det stämmer tidsmässigt med såväl Sonjas som killarna i bilens vittnesmål och det förklarar varför skorna ligger där de ligger. Alternativt kan man tänka att killarna i bilen är mördarna, vilket kan stämma med Sonjas vittnesmål, om Sonjas observation är ungefärlig 02:10-02:30. Killarna har då rimligen fört bort Helena i den mörkare bilen.

Det som talar mot den vita bilen är att om mördarna verkligen skrikit tillsammans med Helena så är det ologiskt att föra henne mot bostadsområdet och sedan visa upp sig där med vit bil. Vill man gömma vill man väl inte visa sig. Å andra sidan spelar killarna ett högt spel om de kastar in en vit bil i leken för att ta uppmärksamhet från sin mörkare bil, som de kanske sett Carina med sällskap kika på. Om den vita bilen är iblandad vill jag dock, till skillnad från de flesta, hävda att personerna i bilen inte känner Helena. Tvärtom skulle jag gissa på personer som bor på campingen på Ekudden. De har stött på Helena, våldtagit henne och känt ett behov av att dölja var mordet skedde, fört henne västerut i hopp om att hitta en plats att dumpa henne på, men istället stött på ett bostadsområde och en cykelväg som de märker viker av mot Ekuddenvägen. De får då panik eftersom de inser att de kan ha hörts (varför gapa och tillåta ett våldtäksoffer gapa om man vet att det är nära ett bostadsområde en ljum natt) och väljer att köra in för att snabbt få bort kroppen.
Citera
2019-06-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Pilot är misstänkt för att han iakttagits vara intresserad av Helena på Stadshotellet.
Vidare har pilot setts i Mariestad senare på natten än han själv uppger. Om han får hjälp av någon i vit bil, varför är han då inte med om att gömma kroppen och sedan får skjuts hem?
Varför är han då synlig på stan?

Kort reflektion på ditt långa inlägg: Pilot kanske vill ses på stan för att slippa hamna i polisens första fokus av gm?
Citera
2019-06-21, 10:11
Medlem
Citat:
För tydlighets skull: "Hanna" hörde bråket pågå MITT I SKOGSDUNGEN, mellan Ekuddenvägen och lekplatsen redan när hon kom ut ur huset. /../ .

Nej det är verkligen inte sant. Hur kan du misstolka det så katastrofalt?
Hanna vittnet säger:
”skriken kom från samma plats hela tiden” /../ ”Hon hör skriken i riktning över skogsdungen mot där stigen leder ut till ekuddenvägen” /../ ”kvinnoskriket avslutades med att en bildörr knäpptes igen”
Senast redigerad av Legooo 2019-06-21 kl. 10:13.
Citera
2019-06-21, 10:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Kort reflektion på ditt långa inlägg: Pilot kanske vill ses på stan för att slippa hamna i polisens första fokus av gm?

Ja, den tanken slog mig också men jag skrev aldrig ned det. Han misstänks ju för sin lägliga minneslucka. Om han å andra sidan har varit så strategisk att han skaffat sig alibi - varför då ha minneslucka?

Citat:
Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" uppfann minnesluckan för att försöka rädda sitt skinn!

Nej, jag är minimalist. Man skall göra så få antaganden som möjligt eftersom antaganden alltid ger risk för självbedrägeri.
Citera
2019-06-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja, den tanken slog mig också men jag skrev aldrig ned det. Han misstänks ju för sin lägliga minneslucka. Om han å andra sidan har varit så strategisk att han skaffat sig alibi - varför då ha minneslucka?

Kanske för att alibit är fullt med hål som måste fyllas med påhittade händelser som inte håller vid närmare granskning. Lättare/säkrare att vara luddig och inte minnas riktigt.
Citera
2019-06-21, 10:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Kanske för att alibit är fullt med hål som måste fyllas med påhittade händelser som inte håller vid närmare granskning. Lättare/säkrare att vara luddig och inte minnas riktigt.

Nej, jag är minimalist. Om Pilot gått med Helena ut så har han ingen bil. Har han ingen bil så är det osannolikt att han får dit den vita bilen på så kort tid. Alltså måste han i så fall använt den mörkare bilen, som syns på cykelvägen när Pilot själv är iakttagen i stan. Om han mot förmodan får tag i den ljusa bilen, fast han varit billös, är det vettigaste att gömma kroppen och sedan ta sig hem hävdandes att han gått hem efter Stadt och lagt sig. Du måste också tänka bort att Sonja hört två män och uttrycket "ni får inte göra så mot mig". Eller med andra ord: för att få in Pilot i bilden måste en mängd antaganden göras, antaganden vars rimlighet är låg och som tillsammans bygger ett korthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in