2019-06-21, 00:01
Medlem
USA sitter iaf i guldsitsen. Jag tror inte USA kommer anfalla Iran med någon mark offensiv både logistisk och väder kommer göra de för jobbigt. Om USA gör något tror jag på ytligare sanktioner vilket kommer göra de mer än svettigt för Iran som redan har ekonomiska problem tack vare tidigare sanktioner. Om ett anfall kommer USA attackera Iran med kryssningsrobotar och flyg och plocka ut Irans stora försvars förmågor utan större problem. Men en landstigning ser jag som uteslutet.
Citera
2019-06-21, 00:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Efter att ha förvarnat rysspacket, ja.

Jag är också ganska överens om att gaphalsen Trump inte kommer göra det minsta för att hämnas de arabiska mullornas vidriga tilltag. Läget är dock så allvarligt att han knappast kan komma ur det hur enkelt som helst, hur lite han än vill gå emot ryssarnas vilja.

Absolut, jag utesluter det dock inte för vi vet att Trump kan ändra sig snabbt, väldigt snabbt.

Nu tror inte jag heller att det lär bli någon invasion då i stort sett hela Fox "news" har enats om att förklara att en invasion är det sista Trump skulle vilja påbörja mot Iran
Citera
2019-06-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
USA sitter iaf i guldsitsen. Jag tror inte USA kommer anfalla Iran med någon mark offensiv både logistisk och väder kommer göra de för jobbigt. Om USA gör något tror jag på ytligare sanktioner vilket kommer göra de mer än svettigt för Iran som redan har ekonomiska problem tack vare tidigare sanktioner. Om ett anfall kommer USA attackera Iran med kryssningsrobotar och flyg och plocka ut Irans stora försvars förmågor utan större problem. Men en landstigning ser jag som uteslutet.
Att USA backar har det funnits indikationer på enda sedan det spekulerades i att det varit någon skjutglad och att det handlar om ett misstag.
Det skickar signaler om att USA inte avser att eskalera men lägger ändå skulden på Iran oavsett vad som egentligen inträffat.
Citera
2019-06-21, 00:09
Medlem
Ha ha, redan 2008 just innan Bush avgick och Obama tog över så ville Bolton ha en ”involvering” av Iran, och då hoppades han ju förstås att John McCain skulle bli president men så blev det nu inte så hans planer har väl blivit lite försenade….
https://www.youtube.com/watch?v=JAQWg9W-7KA

Bästa sammanfattningen av vad som rör sig i den mannens huvud är bildcollaget där han säger,,
- ”IRAN IS GOING TO ATTACK US”
- ”EVEN IF WE HAVE TO DO IT OURSELVES!”
https://pics.me.me/iran-is-going-to-attack-us-even-if-we-have-57488344.png

Att gå in i Irak kan ha varit det sämsta beslut som någon Amerikansk president genomfört, sade Trump 2016. Hoppas det förblir det sämsta beslutet någonsin
https://www.youtube.com/watch?v=urhZBpyRRoE
https://youtu.be/iiw0ILaXJf0?t=32s

För vem vill uppleva det här igen?
https://www.youtube.com/watch?v=ZZTsM_rC7lQ
https://youtu.be/YPJCPcYCupY?t=16s
Citera
2019-06-21, 00:11
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
OBS: 20 miles är 3.6 mil, dvs en bit ut i Hormuz-sundet.

Kan du länka till den videon?

Enligt media som jag kollar på så skulle USA aldrig någonsin låta en sådan drone flyga in över Iranskt luftrum. Den har ingen stealth (dvs helt synlig på radar), flyger ganska långsamt, är obeväpnad. Och kamerorna är så bra så den kan spionera på Iran från avståndet utanför gränsen.

De flyger dock väldigt högt.
Men jag tror att du missar att det finns en ADIZ- Air Defense Identification Zone (ADIZ) till fördel av nationella säkerheten där flygplan har skyldigheten att upprätta kontakt och informera om sina avsikter?
Ser fram emot att höra Trumps "inspelade radiokommunikation" med Iranian Air Defence - Tvivlar starkt på att det finns en sådan inspelning.

Iran har troligtvis varnat drönaren men då stänger drönaren av transpondern (TC och TCAS) och klipper kommunikationen. Beteendet uppfattas som hot och Iran förbereder en taktisk åtgärd redan i ADIZ och slutligen avfyrar. Helt okej, fråga en militär.
Citera
2019-06-21, 00:12
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeAndersEklund

Kan bli lite ruggigt med världsekonomi och handel och så.

fast nu bedriver man ju inte handel med militärflyg och så
Citera
2019-06-21, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Ca 1,2 miljarder för denna denna drönare då. Att man inte fick in några "counter-measures" med i det priset är ju lite billigt.

På internationellt vatten även.., Iran måste vara rejält irriterade över sanktionerna då. Dock gick man på en Usa ägd drönare denna gång, och inte en "neutral" oljetanker.

Trump`s respons måste bli "passlig", och inte att jaga upp oljepriset med 20-30 dollar fatet. Få se vad som sker.., han förefaller fortfarande att "slow-play" sina kort.
Citera
2019-06-21, 00:16
Medlem
Dom ljög om Irak, Dom lurade er om Libyen, dom blåste er på Syrien konflikten. Varför skall ni gå på deras lögn om Iran? Ni måste förstå vilka det är som styr och sställer. Median sätter agendan. Ni lammen bara travar efter.

#nomorewarsforisrael
Citera
2019-06-21, 00:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta är oerhört intressant. Alla Judehatande-Diktaturkramare här skriver att Iran har bevisat att detta var inom Irans territorium.

OK, så länka då?

Vilka jag litar mer på, USA eller Iran? USA.
Citera
2019-06-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ca 1,2 miljarder för denna denna drönare då. Att man inte fick in några "counter-measures" med i det priset är ju lite billigt.

På internationellt vatten även.., Iran måste vara rejält irriterade över sanktionerna då. Dock gick man på en Usa ägd drönare denna gång, och inte en "neutral" oljetanker.

Trump`s respons måste bli "passlig", och inte att jaga upp oljepriset med 20-30 dollar fatet. Få se vad som sker.., han förefaller fortfarande att "slow-play" sina kort.
Denna drönare används inte för offensiva uppdrag utan för att just ligga i internationellt luftrum och övervaka stora ytor på hög höjd. Denna drönare kan scanna av ett område lika stort som syd Korea på en dag och är långt mer avancerad än något annat på marknaden. Och varför skulle USA vilja flyga in på Irans luftrum när dom inte ens behöver det då den klarar att scanna av Iran utan att ens behöva åka i närheten av deras luftrum. Och det är inte så att USA har mängder utav denna dyra utrustning vilket gör att dom inte vill få dom ned skjutna vilket kommer sänka deras förmåga att övervaka något enormt.
Citera
2019-06-21, 00:34
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är oerhört intressant. Alla Judehatande-Diktaturkramare här skriver att Iran har bevisat att detta var inom Irans territorium.

OK, så länka då?

Vilka jag litar mer på, USA eller Iran? USA.
Detta har ingenting med judar att göra. Det är en objektiv ställningstagande.
Det spelar ingen roll om flygplanet var inom Irans territorium eller i ADIZ. Militärt flyg måste förtydliga sina avsikter i ADIZ. Men det är en film som hittas på PressTV.
https://www.presstv.com/Detail/2019/06/20/599007/US-drone-Khordad-3-air-defense-missile-IRGC

Du får ha lite tålamod.
Citera
2019-06-21, 00:35
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Nej, USA har inte bevisat någonting. De säger en sak men de är kända för att ljuga. Frågan är bara om du suger amerikakuk eller om du får betalt för att trolla.

Det räcker med en snabb googling för att se flertalet false flags av USA och även om det skulle vara "internationellt vatten" vilket det INTE är så har USA inget där att göra. Finns förövrigt inget internationellt vatten mellan Oman och Iran. Speciellt sen USA inte skrivit på det avtalet som handlar om just sånt.

Iran har däremot bevisat att det var på IRANSKT territorium.

Källa på det? Vanligtvis erkänns 12nm ut från kustlinjen som territorialvatten/luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in