2019-07-20, 14:56
Medlem
wwrs avatar
Hon som ser ut som Annie Lööf är gudmor och gift med chefen för Bank of America Corp.

https://twitter.com/stenabulk/status/959119916111626243?s=19

Den som bär mössan som en busschaffis kan nog vara svensk.

Deras nyaste båt som de skryter sig blåa i ansiktet över.
https://www.di.se/pressreleaser/2018/2/1/stena-impero-dops-i-guangzhou/

Snitsig logga på sidan. Frågan är bara hur mycket Stena/bankdirren betalt för reklamen med "kapningen".
Senast redigerad av wwr 2019-07-20 kl. 15:07.
Citera
2019-07-20, 15:26
Medlem
Ska bli intressant hur världen tacklar deta det är i prinsip en krigshandling att kapa ett skäpp så där. Håller dom den några dagar så kommer man med vapen makt att frita den och då lär stora delar av iran vara sönder bombat. Man har inget och sätta imot om väst skulle anfalla dom så det är vågat det som dom nu håller på med.
Citera
2019-07-20, 15:31
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Ska bli intressant hur världen tacklar deta det är i prinsip en krigshandling att kapa ett skäpp så där. Håller dom den några dagar så kommer man med vapen makt att frita den och då lär stora delar av iran vara sönder bombat. Man har inget och sätta imot om väst skulle anfalla dom så det är vågat det som dom nu håller på med.

Det är ingen krigshandling, dessutom har Iran sin anledning (förmodligen påhittat/överdrivet) att beslagta skeppet. Men ifall Storbritannien anser sig ha rätt att beslagta Iransk oljetanker så ska man inte säga ett skit tillbaka.
Citera
2019-07-20, 15:51
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Det är ingen krigshandling, dessutom har Iran sin anledning (förmodligen påhittat/överdrivet) att beslagta skeppet. Men ifall Storbritannien anser sig ha rätt att beslagta Iransk oljetanker så ska man inte säga ett skit tillbaka.

Iran angrep ett handelsfartyg på internationellt vatten, UK ingrep mot ett fartyg på deras territorialvatten som UK misstänkte skulle bryta mot sanktionerna mot Iran.
Citera
2019-07-20, 16:09
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hur vill jag ha det? Vad yrar du om?

Jag konstaterar bara att videon inte bevisar något.

Videon visar scenen vid denna tid som Pentagon påstår skarpt läge utropats och dessutom timmarna efter. Iran spanar tydligen på varje grupp av fartyg som passerar sundet som rutin.

Citat:
The Pentagon, in a statement issued after the president spoke, said, “At approximately 10 a.m. local time, the amphibious ship USS Boxer was in international waters conducting a planned inbound transit of the Strait of Hormuz.”

https://www.cnbc.com/2019/07/18/trump-says-us-navy-shot-down-iranian-drone.html
Det ser inte ut som ett skarpt läge enligt videon där vid denna tid. Jag kan ha fel men det ser ut som en vanlig patrullering. Nu är det USA.s tur att visa sin version. Jag tror inte att amerikanerna skulle vågat göra det i den situationen.
Citera
2019-07-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny

Inte direkt samma sak iran har angripit en annan nations handlesfartyp på internationellt vatten. En pitat handling och en krigshandling. Släpper dom inte fartyget rätt snart så kommer garanterat militära medel och användas för att frita fartyget. Ingen kommer längre stå på irans sida heller alla kommer fördömma denna handling och väst kan då riskfritt anfalla iran. Ett rejält snesteg från deras sida.
Citera
2019-07-20, 16:15
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Iran angrep ett handelsfartyg på internationellt vatten, UK ingrep mot ett fartyg på deras territorialvatten som UK misstänkte skulle bryta mot sanktionerna mot Iran.

Återigen tramset om internationellt vatten.
Rätt till oskadlig genomfart Oskadlig genomfart definieras i art. 19 UNCLOS.
Kuststaten är fortfarande i viss mån fri att att vidta tvångsåtgärder mot fartyg som inte lever upp till villkor för genomfart
Citera
2019-07-20, 16:19
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Inte direkt samma sak iran har angripit en annan nations handlesfartyp på internationellt vatten. En pitat handling och en krigshandling. Släpper dom inte fartyget rätt snart så kommer garanterat militära medel och användas för att frita fartyget. Ingen kommer längre stå på irans sida heller alla kommer fördömma denna handling och väst kan då riskfritt anfalla iran. Ett rejält snesteg från deras sida.

VISA på kartan den internationella delen som du påstår Iran opererat.
Citera
2019-07-20, 16:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Videon visar scenen vid denna tid som Pentagon påstår skarpt läge utropats och dessutom timmarna efter. Iran spanar tydligen på varje grupp av fartyg som passerar sundet som rutin.

https://www.cnbc.com/2019/07/18/trump-says-us-navy-shot-down-iranian-drone.html
Det ser inte ut som ett skarpt läge enligt videon där vid denna tid. Jag kan ha fel men det ser ut som en vanlig patrullering.

LOL, what?
Hur ser "ett skarpt läge" ut enligt dig?
Dessutom går det enkelt att "fejka" datum. Osv. Det vill säga att videon påstås visa bla-bla...
Återigen, jag har aldrig sagt något än att videon inte bevisar något.
Citat:
Nu är det USA.s tur att visa sin version. Jag tror inte att amerikanerna skulle vågat göra det i den situationen.
Tur? Det är ingen tävling.

Citat:
Iran spanar tydligen på varje grupp av fartyg som passerar sundet som rutin.

Absolut. Det är nog bara Xenonen som "trodde" att Iran inte skulle ha någon koll
Senast redigerad av FlashyBear 2019-07-20 kl. 16:24.
Citera
2019-07-20, 16:23
Medlem
Jag hörde en engelsk diplomat säga att Gibraltar inte är med i EU och vidare att Gibraltar inte har nåt territorialvatten för de fick inget av Spanien.

Fartyget som Iran nu tagit har uppenbart brutit mot vissa regler. Om England kan hitta på regler och ta Irans fartyg så kan Iran också det.
Citera
2019-07-20, 16:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
VISA på kartan den internationella delen som du påstår Iran opererat.

Här finns det markerat:

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/07/19/british-oil-tanker-seized-strait-hormuz/

Citat:
Northern Marine, a Clyde-based subsidiary of the Stena Impero’s Swedish owner Stena AB, said a “hostile action” had preceded the vessel’s change of course on Friday afternoon. The company issued a statement saying it had been “approached by unidentified small craft and a helicopter during transit of the Strait of Hormuz while the vessel was in international waters”.

Iran’s Revolutionary Guards said in a statement that they stopped the Stena Impero at the request of the maritime authority in the Iranian province of Hormozgan on suspicion that it had “violated international maritime law”, but did not elaborate.

Notera att Iran inte ens "elaborated". Samma sak hände det andra skeppet. Det handlade om sjönödläge utan några andra detaljer.

Givetvis är det inte alls skumt nu precis som det inte alls var skumt då, eller hur, hederlige xenonen?
Citera
2019-07-20, 16:43
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
LOL, what?
Hur ser "ett skarpt läge" ut enligt dig?
Dessutom går det enkelt att "fejka" datum. Osv. Det vill säga att videon påstås visa bla-bla...
Återigen, jag har aldrig sagt något än att videon inte bevisar något.

Tur? Det är ingen tävling.

Absolut. Det är nog bara Xenonen som "trodde" att Iran inte skulle ha någon koll

Hade det varit ett skarpt läge hade inga flyg kunnat följa upp fartyget i timmar. Som sagt jag tycker att USA ljuger och de gör narr av sig själva. Det är ingen tävling men jag tycker att Trump får backa upp sina påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in