2019-06-24, 00:37
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Denna aspekten har jag helt missat.

Har de mycket skrot i Iran? Hur vet du det? Gamla bilar? Jag utgår från att du menar metallskrot.

På tal om bilar att i Iran så tillverkas Renault modeller, moderna personbilar, helt lagligt med licens av Renault.

Allt är inte som det ser ut eller så som USA vill att det ska vara.
Citera
2019-06-24, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cvt
Hur blåste Obama Iran? Har inte läst den boken.

Sidan 39:

Citat:
For those who favor regime change or a military attack on Iran (either by the United states or Israel), there is a strong argument to be made for trying this option first. Inciting regime change in Iran would be greatly assisted by convincing the Iranian people that their government is so ideologically blinkered that it refuses to do what is best for the people and instead clings to a policy that could only bring ruin on the country. The ideal scenario in this case would be that the United states and the international community present a package of positive inducements so enticing that the iranian citizenry would support the deal, only to have the regime reject it. In a similar vein, any military operation against Iran will likely be very unpopular around the world and require the proper international context—both to ensure the logistical support the operation would require and to minimize the blowback from it. The best way to minimize international opprobrium and maximize support (however, grudging or covert) is to strike only when there is a widespread conviction that the Iranians were given but then rejected a superb offer—one so good that only a regime determined to acquire nuclear weapons and acquire them for the wrong reasons would turn it down. Under those circumstances, the United states (or Israel) could portray its operations as taken in sorrow, not anger, and at least some in the international community would conclude that the Iranians “brought it on themselves” by refusing a very good deal.

Googla "Which Path to Persia" så dyker pdf:en upp direkt högst upp.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-24 kl. 00:45.
Citera
2019-06-24, 00:45
Medlem
FlashyBears avatar
Shit. Det finns alltså folk som fortfarande tror att Trump vill ha krig mot Iran/NK/Venezuela/you name it.

Det har redan skett en massa händelser för att starta krig. Om Trump så ville alltså.
Oljetanker, drönare, Yemen. CNN, WaPo och andra ENEMY OF THE PEOPLE skulle aldrig kritisera Trump. GOP skulle älska det. Och så vidare.

Trump vill inte ha krig. Det är ett faktum. PERIOD.
Det innebär inte att krig inte blir av, men det förändrar inte faktumet att Trump inte vill ha några krig.
Citera
2019-06-24, 00:52
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Prata med valfri iranier i Sverige så får du en annan bild

Iranier i Sverige hatar nuvarande Iran just av de anledningar de flydde hit. De representerar således inte folket i Iran.
Citera
2019-06-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Shit. Det finns alltså folk som fortfarande tror att Trump vill ha krig mot Iran/NK/Venezuela/you name it.

Det har redan skett en massa händelser för att starta krig. Om Trump så ville alltså.
Oljetanker, drönare, Yemen. CNN, WaPo och andra ENEMY OF THE PEOPLE skulle aldrig kritisera Trump. GOP skulle älska det. Och så vidare.

Det innebär inte att krig inte blir av, men det förändrar inte faktumet att Trump inte vill ha några krig.
Israel har velat bli av med Iran sedan 1979 och den röda tråden i Trumps presidentskap är hans lojalitet till Israel.
Hans retorik om "total utplåning" är oerhört skrämmande och visar bara vilken obehaglig och overklig tid vi lever i just nu, inte ens krigsherrarna under WW2 använde sig av sådan rå retorik under brinnande krig.
Oljetankern känns som ett stort hoax, kan inte bevisa det men går på den iranska regimens version då de verkligen inte skulle tjäna någonting på att attackera civila oljetankers.

Trump är en boomer som aldrig ens varit i ett krig och jag längtar tills hans tid är över 2020.
Citera
2019-06-24, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Iranier i Sverige hatar nuvarande Iran just av de anledningar de flydde hit. De representerar således inte folket i Iran.

Jag kan däremot förstå deras avsky mot ayatollorna och det Iran blivit de senaste 40 åren. Bara för att det vore dåligt för i princip hela MENA och Europa ifall krig mellan USA och Iran utbröt så tycker jag ändå exil-iranier har all rätt i världen att avsky mullorna och deras otaliga brott mot mänskliga rättigheter. Islamiska republiken Iran är knappast ett land du skulle vilja bo i. Det kan jag intyga dig. Däremot är ju alla krigshetsande neocons här i väst hycklare av rang när de ständigt hackar på Iran men samtidigt ignorerar den stora feta salafistiska elefanten i rummet Saudiarabien.
Citera
2019-06-24, 00:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrr
Israel har velat bli av med Iran sedan 1979 och den röda tråden i Trumps presidentskap är hans lojalitet till Israel.
Hans retorik om "total utplåning" är oerhört skrämmande och visar bara vilken obehaglig och overklig tid vi lever i just nu, inte ens krigsherrarna under WW2 använde sig av sådan rå retorik under brinnande krig.
Oljetankern känns som ett stort hoax, kan inte bevisa det men går på den iranska regimens version då de verkligen inte skulle tjäna någonting på att attackera civila oljetankers.

Trump är en boomer som aldrig ens varit i ett krig och jag längtar tills hans tid är över 2020.

Så Trump vill förstöra Iran. Och därför kom han upp med en hoax (oljetankern)... för att sedan tona ner det?
Föddes du met en kuk i hjärnan som amerikanerna brukar säga?

https://time.com/5608787/iran-oil-tanker-attack-very-minor/
Exclusive: President Trump Calls Alleged Iranian Attack on Oil Tankers 'Very Minor'
Citat:
Last week, U.S. officials blamed Iran for attacks against Norwegian and Japanese oil tankers in the Gulf of Oman. Trump described those and other recent attacks attributed by administration officials to Iran as limited. “So far, it’s been very minor,” Trump told TIME.
Samma sak med drönare.
Citera
2019-06-24, 00:59
Medlem
Citat:

Suck, Trump drog sig ur överenskommelsen, han har hetsat konstant mot Iran och beter sig hotfullt.

Oljetanker - Påstående
Drönare - Påstående
Jemen - Trams

USA får alliera sig med Saudiarabien, världens minst demokratiska land tillika den nation som finansierar mest islamistisk extremism på denna planet. Dock Iran, när Iran har allierade betraktas det som terrorism och hot.
Citera
2019-06-24, 01:00
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Suck, Trump drog sig ur överenskommelsen, han har hetsat konstant mot Iran och beter sig hotfullt.

Oljetanker - Påstående
Drönare - Påstående
Jemen - Trams.

Ja. Precis som jag säger hade Trump kunnat starta krig ett par gånger om han ville. Tack för klargörandet.
Citera
2019-06-24, 01:03
Medlem
Citat:
Så Trump vill förstöra Iran. Och därför kom han upp med en hoax (oljetankern)... för att sedan tona ner det?
Föddes du met en kuk i hjärnan som amerikanerna brukar säga?

https://time.com/5608787/iran-oil-tanker-attack-very-minor/
Exclusive: President Trump Calls Alleged Iranian Attack on Oil Tankers 'Very Minor'

Samma sak med drönare.
Utrikesminister Mike Pompeo kallar Iran för "världens största terrorfinansiär" samtidigt som han reser till Saudiarabien för att bilda en global koalition mot Iran.
Jag sitter hemma och vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Det är inte perserna som bygger moskéer i Europa och sprider wahhabismen som leder till de terrordåd vi sett senaste 20 åren.
Citera
2019-06-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ja. Precis som jag säger hade Trump kunnat starta krig ett par gånger om han ville. Tack för klargörandet.

Att påstå att han inte ville ha krig trots det konstanta hetsandet, trots de tramsiga sanktioner som sätter Iran i en väldigt utsatt situation. Samt de konstanta hoten och brandtalen, han suktar efter krig.
Citera
2019-06-24, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrr

Biden är ju också en boomer och minst lika kär i Israel och Iran-hatande som Trump så vad fan spelar det för roll vad det är för sprattelgubbe som sitter och sprattlar i vita huset 4-8 år åt gången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in