2019-06-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mnjä, det sista låter väl ganska krystat? Var knte HD sjukskriven för depression ganska långt innan skilsmässan initierades? En skilsmässa är väl dessutom ändå lite för vardaglig i vår tid i vår kultur för att anhöriga ska riskera att få sin egen frihet kraftigt inskränkt för överskådlig tid för att rädda vuxna barns äktenskap på samma sätt som i såkallade hederskulturer.

Hahaha ja det låter otroligt men det händer och förekommer en hel del knasigheter även i svenska familjer, och då tänker jag förstås inte på mord, men annars väldigt mycket hederskultur och utfrysningar mm även inom svenskfödda med svenska föräldrar generationer tillbaka. Det talas inte om det, men tro mig det finns.
Så varför inte, finns det motiv så gör det. Var det inte alla stenar som skulle vändas tror jag någon skrev?

Ja hon blev väl sjuk efter att sista barnet föddes eller något sådant? Förmodligen inte konstant läge men verksr varit perioder. Tror det var utmattning någon skrev? Om det betyder utbrändhet eller deprimerad eller något annat är ju inte lätt att veta.
Och tydligen har hon ju sett väldigt eländig och sliten ut ett bra tag nu. Dessutom läste jag någonstans i tråden att hon var övertygad om att han var skyldig, men hur trovärdig källan var till det, vet man ju inte förstås!?
Men just det att hon anses vara svag på något vis, och varit det länge dessutom. Om man då tänker att hon inte ville skiljas och mår sämre, och hennes föräldrar gör allt för sin sköra dotter, varför inte också mord om de vill tvinga SD vara kvar och ta hand om henne?
Det borde rinligtvis vara någon som vill förhindra att SD och LW forsätter träffas och som vill att han stannar hos HD. Och då har jag svårt att tro på HD som GM, som är så
svag och utmattad. SD verkar de få svårt att binda vid mordet. Så vem är det då om det inte är föräldrarna?
Syskon tror jag inte oroar sig så för varann att de skulle begå mord.
Vem mer har motiv att hjälpa HD?
Citera
2019-06-20, 21:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=SmartaMarta666|67888279]
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har din kommentar någonting att göra med det jag skrev om?

Förnumstig?
Är det enligt dig förnumstigt att tro att man delar det mesta med den man har en relation med och att den personen inte för det vidare?

Kunde du inte hitta några exempel på där MH på något vis ser eller funderar över sin

Undrar vad som kan orsakat att UW skickar ett mejl att han vill skiljas? Han förkortar även skilsmässan.
Det känns som att hela äktenskapet avslutades drastiskt, vad föranledde detta?
Någon som vet vem hon var gift med tidigare?

Jo, visserligen är jag antagligt väldigt sluten med saker jag inte anser är mina närståendes problem men jag tycker ändå det är lite udda att tynga sin partner med "allt", särskilt om man påstår sig må dåligt över något brottsligt man gjort men inte gör någon ansats till att rätta till det genom exempelvis självanmälan. Man kan väl inte räkna på att en prästs ev tystnadsplikt ska omfatta sin livspartner, det är ju inte det förhållandet/relationen som tystnadsplikten avser att skydda heller.
Citera
2019-06-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hahaha ja det låter otroligt men det händer och förekommer en hel del knasigheter även i svenska familjer, och då tänker jag förstås inte på mord, men annars väldigt mycket hederskultur och utfrysningar mm även inom svenskfödda med svenska föräldrar generationer tillbaka. Det talas inte om det, men tro mig det finns.
Så varför inte, finns det motiv så gör det. Var det inte alla stenar som skulle vändas tror jag någon skrev?

Ja hon blev väl sjuk efter att sista barnet föddes eller något sådant? Förmodligen inte konstant läge men verksr varit perioder. Tror det var utmattning någon skrev? Om det betyder utbrändhet eller deprimerad eller något annat är ju inte lätt att veta.
Och tydligen har hon ju sett väldigt eländig och sliten ut ett bra tag nu. Dessutom läste jag någonstans i tråden att hon var övertygad om att han var skyldig, men hur trovärdig källan var till det, vet man ju inte förstås!?
Men just det att hon anses vara svag på något vis, och varit det länge dessutom. Om man då tänker att hon inte ville skiljas och mår sämre, och hennes föräldrar gör allt för sin sköra dotter, varför inte också mord om de vill tvinga SD vara kvar och ta hand om henne?
Det borde rinligtvis vara någon som vill förhindra att SD och LW forsätter träffas och som vill att han stannar hos HD . Och då har jag svårt att tro på HD som GM, som är så
svag och utmattad. SD verkar de få svårt att binda vid mordet. Så vem är det då om det inte är föräldrarna?

Motiv att hjälpa HD tror jag inte räcker, visst kan man nog som anhörig kanske tycka illa om någon man anser behandlar den närstående illa men jag tänker att det ska till starkare känslor, och som är mer direkt personligt för att begå ett grovt våldsbrott (såvitt det inte typ handlar om tattare likt familjen Gr*nfors från Haparanda (bl. a.)). Det krävs nog mer av överlagt handlande från en ev anhörig, skulle det vara värt att riskera att bara få träffa barnbarnen i finkan för överskådlig tid?

Det fetade, någon kanske gärna ser att SD skulle stanna hos HD men som mer sekundärt, att det primära skulle vara att LW inte träffar SD. Dvs någon som är mer brydd om LWs göranden än vad "team D" har för sig?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-20 kl. 21:24.
Citera
2019-06-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Går det att se hur länge någon va inloggad?

Hur fungerar de där kontona? finns delar man kan få tillgång till som inte är synligt för andra än den enskilde användaren? Exempelvis privata meddelanden och liknande?
Kanske polis har tillgång till att logga in på hennes konto? Kan man ju hoppas i varje fall.
Citera
2019-06-20, 21:50
Medlem
Citat:
Dessa frågor har några dryftat några varv i tråden men det är fortfarande väldigt oklart.

Likaså uppgifterna om trakasserier och hot som skulle kommit från SD. Jag har ingen direkt anledning att misstro uppgiften att LW berättat det men mer oklart är om andra som sägs känna till det då vet mer än vad eventuellt LW berättat för dem. Och om polisen har mer substans till uppgifterna än anmälningar som dels hon själv tog tillbaka gällande ofredande och den påstådda misshandeln som avskrevs.
Grunden för misstanken mot SD är kanske byggd på att man antar att han uppfattat sig trakasserad och förtalad av LW snarare än att man har hårda bevis för att han skulle varit våldsam hotfull etc? Det är svårt att bilda sig en klar uppfattning om utan konkreta exempel på vad de påstådda ofredanden och trakasserier som LW skulle ha utsatts för har bestått av.

Ja så kan det mycket väl vara, att polisen ansågs honom vara trackasserad av LW, men då borde han anmält LW och i värsta fall begärt kontaktförbud. I alla fall slutat umgås med henne, men inte ens det gjorde han. Så det stämmer ju dåligt det med.
Om den ene av dom var så trött på den andre, borde någon av dom bestämt satt ner foten, ingen av dom verkar ha gjort det och då undrar man om någon av dom verkligen ville sätta ner foten helt?

Det är därför jag funderar på om någon annan kan bestämt sig för att deras relation skulle upphöra? Å i så fall vem förutom HD skulle ha sånt agg mot LW pga HD?
För HD har jag som sagt svårt att tro att hon skulle klara det, i alla fall inte efteråt utan att bryta ihop, när hon redan är så skör?
Och om HD är övertygad om att det är SD som är GM, borde inte han ha brutit ihop av att hon plågas så hårt pga honom och vad han gjort då?

Precis, hon har säkert sagt precis så, men några uppgifter kan ha misstolkats eller så berättade hon inte allt, eller så fattar vi inte för att pusselbitarna är knepiga och komplexa?

Å hennes nya kärlek får vi väl tänka va en Mollgan?
Citera
2019-06-20, 21:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det borde rinligtvis vara någon som vill förhindra att SD och LW forsätter träffas och som vill att han stannar hos HD. Och då har jag svårt att tro på HD som GM, som är så
Det fetade, undrar om du inte tappade bort ett "o" här?

Jag har sett och läst i flera inlägg att hon är övertygad om att han är oskyldig, här till exempel
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-06-20 kl. 21:57.
Citera
2019-06-20, 22:06
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ja så kan det mycket väl vara, att polisen ansågs honom vara trackasserad av LW, men då borde han anmält LW och i värsta fall begärt kontaktförbud. I alla fall slutat umgås med henne, men inte ens det gjorde han. Så det stämmer ju dåligt det med.
Om den ene av dom var så trött på den andre, borde någon av dom bestämt satt ner foten, ingen av dom verkar ha gjort det och då undrar man om någon av dom verkligen ville sätta ner foten helt?

Det är därför jag funderar på om någon annan kan bestämt sig för att deras relation skulle upphöra? Å i så fall vem förutom HD skulle ha sånt agg mot LW pga HD?
För HD har jag som sagt svårt att tro att hon skulle klara det, i alla fall inte efteråt utan att bryta ihop, när hon redan är så skör?
Och om HD är övertygad om att det är SD som är GM, borde inte han ha brutit ihop av att hon plågas så hårt pga honom och vad han gjort då?

Precis, hon har säkert sagt precis så, men några uppgifter kan ha misstolkats eller så berättade hon inte allt, eller så fattar vi inte för att pusselbitarna är knepiga och komplexa?

Det har tidigare i tråden varit diskussioner om HD och depressioner. Bl a har det sagts att hon varit deprimerad efter barnafödande och som följd inte velat ha sex med SD varpå hon, enligt återigen vissa, har sagt sig lättad över att han hade detta med en annan kvinna. Detta ska då ha hänt under tiden de var gifta som jag fattat det av tråden. MEN. Det har även framkommit andra uppgifter i tråden om att hon inte varit deprimerad pga barnafödande. Vidare har det tillika framkommit uppgifter om att hon aldrig ens varit deprimerad. Därtill har vissa i tråden menat att hon gett SD kontaktförbud för LW. Kring HD finns inte mycket bekräftat mest bara förvirrande motstridiga uppgifter. Förvisso kan kanske allt stämma om man skulle sätta ut det som sagts över en tidslinje och hon ändrat åsikter, mående osv och trådens uppgiftslämnare var för sig då gett både sanna och motstridiga uppgifter... men som sagt, det råder ingen vidare konsensus kring något alls kring HD vill jag mena.

Vad som är sanningar, trådsanningar, motstridigt eller samstämmigt om HD över tid är oerhört svårt att få grepp om i denna tråd. Hon har motiv som frun som blivit bedragen men så fort användare i tråden försökt få fram om hon haft alibi osv så har det blivit så tumultartat i tråden och även utanför till den grad att fokus hamnat på annat. Jag skulle därför inte säga att det är bekräftat att HD är skör eller stackaraktig och därmed omöjlig GM. Hon kan vara det. Hon kan vara kuvad och ett offer för SD som manipulerat två kvinnor. Hon kan också vara motsatsen.

Edit: Ifall man söker på mina inlägg så har jag några gånger tidigare i tråden, dels för någon vecka sedan och dels nog för några månader sen minst, försökt lista en sammanställning av alla de frågetecken som återstår och då framförallt kring HD. Över trådens tid så har ju många frågor väckts kring henne men få samstämmiga svar har kunnat ges.
Senast redigerad av Philomena 2019-06-20 kl. 22:19.
Citera
2019-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Motiv att hjälpa HD tror jag inte räcker, visst kan man nog som anhörig kanske tycka illa om någon man anser behandlar den närstående illa men jag tänker att det ska till starkare känslor, och som är mer direkt personligt för att begå ett grovt våldsbrott (såvitt det inte typ handlar om tattare likt familjen Gr*nfors från Haparanda (bl. a.)). Det krävs nog mer av överlagt handlande från en ev anhörig, skulle det vara värt att riskera att bara få träffa barnbarnen i finkan för överskådlig tid?

Det fetade, någon kanske gärna ser att SD skulle stanna hos HD men som mer sekundärt, att det primära skulle vara att LW inte träffar SD. Dvs någon som är mer brydd om LWs göranden än vad "team D" har för sig?

Behöver inte vara tattare för att droppen rinner över för en förälder, oavsett hur gamla de än är tänker jag.

Ja då kommer jag bara på MH, hon skulle nog gärna vilja att SD stannade hos HD, just för att hon hatar LW och UW. Många flugor i en och samma snäll liksom. Men henne har vi diskuterat och känns onödigt att spekulera om för blir tjatigt då vi inte är överens i det fallet.
Eller möjligtvis någon annan kvinna som hon är buksyster med?
Men nu verkar hon bara haft UW och SD, så blir ju tunt med kandidater, ur den synvinkeln
Citera
2019-06-20, 22:38
Medlem
Citat:

SD kanske inte ansåg det som allvarligt. Han avföljde ju henne på sociala medier i smband med att han fick klart för sig att hon gjort en mishandelsanmälan mot honom. Det kan ju finnas en annan aspekt av det om han hade uppfattningen om att hon varit mer seriös i förhållandet och väntat sig att det skulle bli mer stadgat. Även om han inte direkt kanske lekt med henne (antagligt inte då de hängt ihop ganska länge ändå) så kanske inte hans avsikt varit att det skulle bli mer seriöst till ett fast förhållande och därför haft något överseende för saker hon anmält mer i grund av sårade känslor, kanske även något dåligt samvete?

I början var det ju en postare som sade sig vara bekant med SD som hade uppfattningen att förhållandet med LW kanske var mer ett äventyr, kanske lite smickrad(?) över uppmärksamheten, postaren menade att HD mer var SDs typ, att tidigare flickvänner också varit mer lik HD.

Jag tror inte heller något vidare på teorin om att SD inte skulle kunna vara vän med LW efter förhållandet ev avslutats utan kanske det var svårt att hålla det på en vänskaplig nivå om LW krävde mer. SD och HD verkar ju kunna umgås på vänskaplig fot mer än bara vad gemensamma vårdnaden om barnen kräver. De gör ju saker tillsammans utan barnen. Det är väl inte helt ovanligt, att ett förhållande ebbar ut och övergår i vänskap. Men även om nu det skulle vara så att SD inte kunde umgås på vänskaplig fot med LW utan ett förhållande så är det väl svårt att fördöma någon för det. Det går ju inte att kräva att bli älskad och omtyckt.
Citera
2019-06-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det har tidigare i tråden varit diskussioner om HD och depressioner. Bl a har det sagts att hon varit deprimerad efter barnafödande och som följd inte velat ha sex med SD varpå hon, enligt återigen vissa, har sagt sig lättad över att han hade detta med en annan kvinna. Detta ska då ha hänt under tiden de var gifta som jag fattat det av tråden. MEN. Det har även framkommit andra uppgifter i tråden om att hon inte varit deprimerad pga barnafödande. Vidare har det tillika framkommit uppgifter om att hon aldrig ens varit deprimerad. Därtill har vissa i tråden menat att hon gett SD kontaktförbud för LW. Kring HD finns inte mycket bekräftat mest bara förvirrande motstridiga uppgifter. Förvisso kan kanske allt stämma om man skulle sätta ut det som sagts över en tidslinje och hon ändrat åsikter, mående osv och trådens uppgiftslämnare var för sig då gett både sanna och motstridiga uppgifter... men som sagt, det råder ingen vidare konsensus kring något alls kring HD vill jag mena.

Vad som är sanningar, trådsanningar, motstridigt eller samstämmigt om HD över tid är oerhört svårt att få grepp om i denna tråd. Hon har motiv som frun som blivit bedragen men så fort användare i tråden försökt få fram om hon haft alibi osv så har det blivit så tumultartat i tråden och även utanför till den grad att fokus hamnat på annat. Jag skulle därför inte säga att det är bekräftat att HD är skör eller stackaraktig och därmed omöjlig GM. Hon kan vara det. Hon kan vara kuvad och ett offer för SD som manipulerat två kvinnor. Hon kan också vara motsatsen.

Edit: Ifall man söker på mina inlägg så har jag några gånger tidigare i tråden, dels för någon vecka sedan och dels nog för några månader sen minst, försökt lista en sammanställning av alla de frågetecken som återstår och då framförallt kring HD. Över trådens tid så har ju många frågor väckts kring henne men få samstämmiga svar har kunnat ges.

Typiskt för utmattningsdepression är väl att de kan framstå som likgiltiga, att personen inte orkar engagera sig i vare sig känslomässiga eller praktiska göromål. Är väl heller inte ovanligt att det drabbar personer med yrken där man jobbar med människor där det kan vara knepigt hitta en bra nivå till att engagera sig i människor med svårigheter utan att överväldigas av det. Vårdyrken ligger väl högre i självmordsstatistiken än genomsnittet även om inte just utmattningsdepression behöver innebära att personen har tankar på suicid. Strokepatienter kan ju även vara unga skötsamma människor som drabbas svårt.
Citera
2019-06-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Visst kan det vara så att alla uppgifter stämmer.
I dag finns så många olika uppgörelser i förhållanden att man knappt hinner med.
Och tänker man att HD var glad att slippa och tacksam om han hade någon, men att hon inte ville veta med vem?
Annars hade de ju kunnat välja att separera kan man tycka?
Så när hon fick veta blev det nog oerhört svårt att inte bli ledsen, arg och orolig?
För hade hon inte brytt sig tidigare, varför då vilja skiljas?
Och SD borde väl varit mer än nöjd om han ville skiljas, då var det ju fritt fram och alla borde varit glada?
Eller var det just det att allt var bra och fungerade för alla, så länge utomstående inget visste? Var det skammen över överenskommelsen i sig som blev för jobbig att stå för, byskvallret som solkade dom alla tre kanske var för plågsam?
Var det därför HD flyttade och begärde skilsmässa för att alla tyckte synd om henne som levde med en man som hon i sin tur gett honom fria tyglar?
Människor har alltid lagt sig i och vetat bäst i alla tider, kanske orkade hon inte vara den kvinnan som alla såg som ett offer och tyckte illa om den man hon egentligen ville leva med?
Kanske var det då hon först började ställa krav för att andra skulle sluta lägga sig i? Och SD och LW inte tog hennes krav på allvar förrän hon flyttat och SD saknade kon som aldrig förr, och ville avsluta med LW och misslyckades för hon kämpar från sitt håll?
Klart som korvspad att HD har motiv om någon, men skulle hon klara det utan att få ångest och erkänna?
Och har de som påstått att HD aldrig brytt sig, sagt så för att de anar att hon är skyldig? Eller för att hon är så skör och inte ska behöva må sämre, för de vet att hon är oskyldig?
Jag tänker ändå att SD hade setts ute på språng denna kvällen och hade inget alibi, så han hade inte barnen, och HD skulle ha jobbat men tog ledigt och skulle resa iväg, och hon kanske hade barnen hemma och skulle lämna dom nästa dag till sina föräldrar? Eller så var barnen redan hos hennes föräldrar och då har hon kanske inget alibi heller? Och just därför de skyddar henne, kanske fattar polisen men eftersom de först misstänkte SD, så tänker de att pressar de honom hårt så erkänner hon, om det är hon?
Men det har hon uppenbarligen inte gjort.
Så då blir det SD alla fall, han verkar ha nerver av stål och verkar även gilla risktagningar?
Men kunde han bara inte tagit en ny älskarinna om LW inte ville mer?
Hur man än tänker, så stämmer det inte

Tack ja jag tycker det är viktigt att gå igenom ifall någon kommer på något nytt som kan stämma och kännas rimligt??
Hittills är det för mycket pusselbitar som inte passar, men det är klart att dom finns någonstans och någon kan hitta dom
Citera
2019-06-20, 23:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så enligt dig kan vi inte diskutera potentiella GM här i tråden är det korrekt uppfattat? Eller är det bara någon slags fristad du delat ut till just SD?

Och vem är du att bestämma vad som bör diskuteras? Får inga andra vara med och bestämma angående detta?
Jag tycker väl precis som de flesta andra här, att SD är den som i första hand bör diskuteras. Inte minst för att han trots allt är den som åklagaren pekade ut som misstänkt gärningsman redan innan man visste att ett brott hade begåtts.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vi kan väl konstatera att polis och åklagare verkar ha varit rätt korrekt ute när man till synes jobbat brett och har fortsatt samma person kvar som MGM. Eller sitter du på någon information som kan tala för något annat?
Tja, alla har vi väl olika erfarenheter. Det man kanske särskilt bör fundera över är väl om Örebro har bra eller dåliga mordutredare. Eller som Leif GW Persson skrev en gång för länge sedan:
Bra mordutredare-spaning
Det som kännetecknar bra mordutredare är att de lever i kraft av sina tvivel och tar god tid på sig innan de låter sig övertygas. När de väl skrider från tanke till handling har de alltid bra på fötterna och fast underlag att gå på.

Dåliga mordutredare-spaning
Dåliga mordutredare är som en hop med jakthundar som driver i flock och följer spåret av den som springer först och ylar högst. Den vanligaste orsaken till att en mordutredning misslyckas är att man jagade fel byte och när man väl sprungit sig trött var det för sent att göra allt det där andra som man borde ha gjort i stället.
Senast redigerad av Draifos 2019-06-21 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in