2019-06-20, 11:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Här kommer ett exempel på GC-loggning 14 maj (!) -15 där både SD och HD står loggade, fast det av texten är tydligt att det är endast SD som varit ute på cykelfärd med S*ftis (som loggade cachen på Valborgsmässoafton)

SD:s logg 14 maj -15:

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=3cf72d1e-0c30-4638-8738-9612a729fbf5

HD:s logg 14 maj -15 (fast hon sannolikt inte var med på den turen):

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=fff43112-4ca5-4dd0-af1d-ecb0f6907070

S*ftis logg 30 april -15:

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=4e005a36-0fe3-4287-af54-3c60b4011321

Länk till cachen
"Låt hjärtat va me´"
http://www.geocaching.com/geocache/GC5PKXR_lat-hjartat-va-me

SD var alltså ute och cyklade med S*ftis under kvällen. Varför hakade hon på honom? Hon hade ju tagit cachen dagtid på Valborgsmässoafton. Var det vid den här tiden som smygrelationen blomstrade?

"Långhelg vankas", skrev SD och GC-jakten bör ha startat under kvällen den 13 maj (-15) och kl 00.01 loggar han cachen - precis när det blivit den 14 maj och Kristi Himmelfärdsdag.
Citera
2019-06-20, 11:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
SD var alltså ute och cyklade med S*ftis under kvällen. Varför hakade hon på honom? Hon hade ju tagit cachen dagtid på Valborgsmässoafton. Var det vid den här tiden som smygrelationen blomstrade?

"Långhelg vankas", skrev SD och GC-jakten bör ha startat under kvällen den 13 maj (-15) och kl 00.01 loggar han cachen - precis när det blivit den 14 maj och Kristi Himmelfärdsdag.

(Bwt. Någon har varit inne på LW:s GC-konto igen den 17 juni)
Citera
2019-06-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag antar att det är så att Honan inte heller har egentlig faktabaserad vetskap om anledning till varför UW ville avsluta äktenskapet, även om Honan medvetet utelämnar markörer som "antar", "tror", "kanske" beträffande huruvida MH var en hagga och att Honan låter yttrandet "Inte konstigt att U ville skiljas" syfta på vad Honan tror att klanen W ansåg om MH.
Honan vet väl likt oss övriga inte ett skvatt om egentliga grunden till varför U ville skiljas. De kanske var sexuellt inkompatibla eller något annat till synes trivialt men som kan bli ohållbart (men inte har med någon annan att göra).

Tror?
UW ville skiljas.
UW lämnade in skilsmässoansökan.
UW förkortade betänketiden.

Varför ville UW skiljas?
Det har MH själv klargjort i sin blogg är en del av hennes bidragande orsaker, huruvida hon själv ser på klanen W.
Det finns säkert andra orsaker också som inte nämns alls. Vi utgår från vad hon själv har skrivit och bara av det lilla får man en tydlig bild.
Det honan menade var givetvis, om MH talat om detta för UW, så förstår man att han inte hade några andra val än skiljas från MH.
Ursäkta mina och alla andras dåliga grammatiska fel, och du behöver inte leta fel i den. Försök förstå ändå vad vi menar. Tack!
Citera
2019-06-20, 11:53
Medlem
Citat:
(Bwt. Någon har varit inne på LW:s GC-konto igen den 17 juni)

Går det att se hur länge någon va inloggad?
Citera
2019-06-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, för att Missing People typiskt sett inte kallas in vid misstanke om svåra brott. Det förklarades i artikeln jag länkade till. Det var inte polisen som arrangerade initiala söket i Lisa Holm fallet, det var kollegor och bekanta till hennes pappa som ställde upp.

Via denna presskonferens framgår vilka insatser som polisen använde sig av i Lisa-fallet. På söndagkväll anmäldes Lisa försvunnen och på onsdagen sattes MPS in.

Presskonferens lördag 13/6: https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

I jämförelse med vilka insatser som sattes in i Lena Ws fall så anser jag sökinsatsen anmärkningsvärd bristfällig.
Senast redigerad av Remark 2019-06-20 kl. 13:25.
Citera
2019-06-20, 14:03
Medlem
MrBarnabys avatar
I och med att daalan dök upp här i tråden fick jag anledning att gå tillbaka i tråden för att läsa vad som skrivits om "skriken". Föredömligt klart och redigt skrivet för övrigt, tycker jag.

Hur som helst, stötte på det här inlägget

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Polisen har ganska nyligen meddelat de inte fått svar ännu från NFC. Det är ganska vanligt att det blir skälig misstanke i väntan på att polisen får svar från teknisk bevisning. I detta fallet tror jag att den skäliga misstanken bygger på SD:s tidigare historia med LW, att SD inte har ett vattentätt alibi, och att han i förhör inte kunnat ge trovärdiga svar på alla frågor under förhör."

Det där skulle nästan kunna vara skrivet igår men det är alltså drygt ett år sedan det skrevs.

Det fetade, kanske är det därför SD fortfarande är skäligen misstänkt? Enligt åklagaren har man med jämna mellanrum skickat nya saker till NFC, misstänker att det som eventuellt skickats in senaste halvåret inte är speciellt högt prioriterat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-06-20 kl. 14:16.
Citera
2019-06-20, 17:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Via denna presskonferens framgår vilka insatser som polisen använde sig av i Lisa-fallet. På söndagkväll anmäldes Lisa försvunnen och på onsdagen sattes MPS in.

Presskonferens lördag 13/6: https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

I jämförelse med vilka insatser som sattes in i Lena Ws fall så anser jag sökinsatsen anmärkningsvärd bristfällig.

Men MPS sätts vanligtvis inte in vid misstanke om allvarligt brott.

Att insatsen i fallet LW nog var bristfällig kan jag gott hålla med om men vill nog mena att den var dålig på "egna meriter". Om man nu misstänkte människorov utifrån iakttagelser i eller vid hennes bostad som indikerade att hon tvingats iväg kan man ju tycka att man borde försökt att få upp spår med kompetent hund på ett nitiskt och metodiskt sätt.

I grupper om försvunna husdjur så hittar ju id hundar husdjur som varit bortsprungna ganska länge. (Hur har man annars konstruerat misstanken om människorov tro?).

Nyttan av MPS finns väl mest om ett område behöver sökas av med hjälp av många personer, om man föreställer sig att någon irrat bort för egen maskin vid sjukdomsfall eller liknande. I ofs skulle måhända MPS hittat henne, men det skulle väl lätt kunna hittats med hund, om man försökt söka var spåren upphör (om man trott hon tvingats in i en bil eller liknande). Människorov presumerar väl en ide om att hon hålls fången någonstans där MPS inte kan gå in.
Citera
2019-06-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tror?
UW ville skiljas.
UW lämnade in skilsmässoansökan.
UW förkortade betänketiden.

Varför ville UW skiljas?
Det har MH själv klargjort i sin blogg är en del av hennes bidragande orsaker, huruvida hon själv ser på klanen W.
Det finns säkert andra orsaker också som inte nämns alls. Vi utgår från vad hon själv har skrivit och bara av det lilla får man en tydlig bild.
Det honan menade var givetvis, om MH talat om detta för UW, så förstår man att han inte hade några andra val än skiljas från MH.
Ursäkta mina och alla andras dåliga grammatiska fel, och du behöver inte leta fel i den. Försök förstå ändå vad vi menar. Tack!

Försök begripa själv. Att UW ville skiljas ifrågasätter jag inte någonstans. Som Honan presenterar det så så påstår hon att orsaken till UWs önskan är omständigheter som hon inte har vetskap om. Hon presenterar det som fakta.
Citera
2019-06-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har du ens läst bloggen?

MH var väldigt arg över att LW och UW ville fira födelsedagar (och storhelger tror jag) tillsammans med barnen.

Då kan det väl inte vara så mycket annat än LW:s närvaro hon störde sig på?

MH verkar inte ha haft en tanke på barnen och vad som var bäst för dem.

Vems blogg? I MHs blogg tar hon upp olika brister/konflikter rörande tillvaron med UW, och hur han och exfrun LW agerar eller inte agerar rörande diverse problem med barnen. Hennes egna inställning och åsikter. Jag har inte sett att hon direkt redogör vad för orsak i detalj UW angett till varför han beslutat sig för skilsmässa. MH ville inte skiljas trots det hon tyckte var störigt. Det är fullt möjligt att vilja ta ut skilsmässa utan att man nödvändigt är förbannad på maken eller makan, för att man inte längre är känslomässigt engagerad. Precis som en del kan vilja fortsätta äktenskapet trots diverse irritationsmoment och konflikter.
Citera
2019-06-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ja Remark jag tror du har rätt i det att det kan vara så att hon ingen egen erfarenhet hade av att kunna samarbeta på det sättet efter en skilsmässa. Men hon var över 40 år när detta utspelade sig, jag förvånas över hennes reaktioner, hur hon resonerar, uttrycker sig efterråt, då kan man föreställa sig hur det var just när det hände. Och att hennes missnöje skulle vara så mycket viktigare än barnens glädje tre ggr per år, att hon inte bara ler och står ut för dessa barns skull och spelar med i charaderna och sedan bara pustar ut med ett leende när det är över, just för att hon borde vilja komma överens med alla i familjen, och särskilt med UW som ingenting kunde göra för att ändra på det, vad skulle det varit i så fall? Det lyser ju liksom igenom att hon anser att det var LW fel som fanns där, att det var LW som förstörde UW och MH äktenskap, och att hon inte inser att UW ville skiljas för att MH inte accepterade barnens mor. UW kan inte ändra på barnens mor, vad skulle han göra? Och vad skulle MH göra? Oavsett vad hon tyckte om LW så blev det ju uppenbarligen outhärdligt för UW. Det kom till en punkt där han kände sig olycklig, där han skulle tvingas att välja bort, det blev MH som valdes bort, hur skulle han kunna välja bort barnen och LW?
Och hon borde väl varit lättad av UW beslut kan jag tycka, hon trivdes ju inte med charaderna och att barnens mor tog i hennes porslin. Hon trivdes inte i UW vardag.
Hur dålig erfarenhet hon än hade av att samarbeta för barns skull så borde hon beundrat föräldrarna W och varit glad för barnens skull. Och MH var religiös, tom pastor. Kan hon verkligen varit religiös i sitt hjärta med allt detta hat?
Jag har inte avskrivit MH som GM men hon är inte ensam om den platsen, och hon har definitivt inte första plats.
Men hon har motiv, någon skrev att hon ville ta över mammarollen. Hon är bitter över både LW och UW, och jag tror att hon kanske ville sätta dit UW för mordet, mobilen hittades i skogen bakom UW hus.
Mord behöver inte ske i samband med en skilsmässa. Hat kan hos sjuka människor stegra sig och öka efter hand.
Är MH sjuk? Det vet vi förstås ingenting om även om man ibland tänker tanken.
Är hon tillräckligt sjuk för att manipulera någon annan att mörda? Det vet vi inte heller, men med tanke på att hon skrivit en bok om ännet manipulation och det hon öppet skrivit om dessa två personer, kan hon medvetet eller omedvetet fått en annan människa att göra detta kan vi bara gissa.
Och skulle det visa sig vara ett beställningsmord på LW, så är hon definitivt en av de som har motiv men skulle hon göra det?
Sen finns det ytterligare kandidater på min lista som har motiv.
Det som talar mot att det är yrkesmördare är att LW utsattes för kraftigt våld. En riktig yrkesmördare gör det så enkelt och snabbt som möjligt.
Kraftigt våld, kan betyda en tuff fight med en för henne okänd person som kan blivit påkommen med något, eller någon som var rasande arg, relationsmord.
Och där kommer vi till SD.
SD verksr tydligen ha kort stubin som knoggnuggade LW, han är allas nr 1 på
listan och han hade dessutom en relation med LW och hade kontakt med henne tidigare på kvällen. Han är även på min lista. Frågan är varför han inte är häktad? Varför lyckades de inte binda för längesedan?
Visst att han säkert har sitt dna överallt hemma hos henne och hennes dna hos honom, det går att förklaras, de kände varann och hade en relation. Blodiga kläder i bilen och hemma hos honom, går att förklaras men ska bindas till görningen och BP och BO.
Det viktigaste är BP och BO, ingenting har vi fått veta om brottsplatsen, vad de hittat för spår eller dna på plats och på LW.
Jag tycker det tar för lång tid för att det ska peka på SD, borde det inte varit färdigt och klart för fällande dom om de hade bevis på BP OCH BO?
Det får mig att undra om det kanske fanns fler DNA på platsen eller om SD dna inte alls finns på BP och BO? Vad tror du? Hur tänker du?
Kan det funnits andra som kan utfört mordet på LW?
Jag tänker att någon som ömmar för HD och barnen kan utfört mordet, tex HD föräldrar, de tycker om SD och vill se sin dotter och barnbarn lyckliga? Finns det fler? SD föräldrar som känner ansvar att städa upp efter sin sons skandaler kanske? Eller finns det ännu fler när man börjar fundera?

Mnjä, det sista låter väl ganska krystat? Var knte HD sjukskriven för depression ganska långt innan skilsmässan initierades? En skilsmässa är väl dessutom ändå lite för vardaglig i vår tid i vår kultur för att anhöriga ska riskera att få sin egen frihet kraftigt inskränkt för överskådlig tid för att rädda vuxna barns äktenskap på samma sätt som i såkallade hederskulturer.
Citera
2019-06-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Blessedfruit: Nej, ingen fara alls, kände mig inte påhoppad!

Min undran till dig - som var en vän till LW - var om du hade någon
uppfattning/ känsla/ aning om det var LW eller SD som var den "som
ville mer". Som polisen Mats Nylander uttryckte vid misshandelsanmälan
2017 - "en av parterna ville mer än den andra."

Min personliga uppfattning är att det var SD som ville mer; HD ville skilja
sig, LW hade gått vidare med ev förhållande med B*hold*rX. SD var på
väg att förlora både L*na och H*nna.

Sh.Holmes som också var vän till LW har skrivit att hon kände på
sig att något kunde hända, hon hade berättat för vän/ vänner. Det har även
skrivits att hon lämnat ut information/faktauppgifter om de hot och trakasserier
som SD hade utsatt henne för. Och enligt @Sh.Holmes har utredarna allt.

Gissar att du också är av den uppfattningen att det var SD som ville mer, med
tanke på vad du skrivit. Känner mig ännu mer styrkt i uppfattningen att SD är
GM när du nyligen beskrev att det var SD du direkt tänkte på, när du fick veta
att LW var mördad.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Känns så konstigt det här att hon kände på sig att något skulle hända, borde hon inte klippt helt med SD om hon var rädd för honom?
Kan det missförståtts vad hon menade när hon sa att hon trodde något skulle hända?

Och vad menade polisen med att någon ville mer? Fika mer? Vad ville den ene mer?
Polisen sa väl också något om, hur de skulle umgås?
Ville den ene umgås mer än den andre?
Och eftersom det var LW som ville bjuda SD på fika och han tackade nej, kanske man ska tänka att det var LW som ville umgås mer, som vänner.
Om vi antar att det var just så det var, kan man väl tänka sig att LW var den som inte hade problem med att vara vän med SD, medans SD hade svårt att bara vara vän med LW, när hon redan då hade hittat en ny kärlek och allt.
Kan man då säga, att det var båda som ville mer, men olika saker? Ja det där är svårt att få veta nu, när bara SD version finns att få.

Det konstigaste är, vem var hennes nya kärlek som också dessutom var hemlig hela tiden, redan då när hon fyllde år och ända fram i maj, och även ett helt år efter så vet ingen vem han är?
Och då tänker jag, varför var det då så viktigt att fika med SD den sena kvällen när hon fyllde år? Borde hon inte haft bråttom in och ringa sin nya kärlek och bjuda honom på fika istället?

Jag får det inte att stämma, något är helt fel?

Varför släppte LW inte taget om SD när hon hade hittat en ny kärlek och särskilt när hon sa till andra att hon var orolig att något skulle hända? Då undrar jag om det verkligen måste varit SD hon menade när hon sa att hon trodde något skulle hända? Eller var det den nya hemliga kärleken hon egentligen oroade sig över, och verkade rädd för? Är det därför vi inte vet vem hennes nya kärlek var?
Borde hon inte varit nyförälskad och pratat om honom och med honom denna måndagkväll? Var var hennes nya kärlek denna måndagkväll?

Detta går inte ihop, kan någon få detta att stämma? Kan den inte vara så att den nya kärleken var just SD i alla fall? Blir inte bilden lite lättare att förstå då?
Citera
2019-06-20, 20:52
Medlem
Citat:
Känns så konstigt det här att hon kände på sig att något skulle hända, borde hon inte klippt helt med SD om hon var rädd för honom?
Kan det missförståtts vad hon menade när hon sa att hon trodde något skulle hända?

Och vad menade polisen med att någon ville mer? Fika mer? Vad ville den ene mer?
Polisen sa väl också något om, hur de skulle umgås?
Ville den ene umgås mer än den andre?
Och eftersom det var LW som ville bjuda SD på fika och han tackade nej, kanske man ska tänka att det var LW som ville umgås mer, som vänner.
Om vi antar att det var just så det var, kan man väl tänka sig att LW var den som inte hade problem med att vara vän med SD, medans SD hade svårt att bara vara vän med LW, när hon redan då hade hittat en ny kärlek och allt.
Kan man då säga, att det var båda som ville mer, men olika saker? Ja det där är svårt att få veta nu, när bara SD version finns att få.

Det konstigaste är, vem var hennes nya kärlek som också dessutom var hemlig hela tiden, redan då när hon fyllde år och ända fram i maj, och även ett helt år efter så vet ingen vem han är?
Och då tänker jag, varför var det då så viktigt att fika med SD den sena kvällen när hon fyllde år? Borde hon inte haft bråttom in och ringa sin nya kärlek och bjuda honom på fika istället?

Jag får det inte att stämma, något är helt fel?

Varför släppte LW inte taget om SD när hon hade hittat en ny kärlek och särskilt när hon sa till andra att hon var orolig att något skulle hända? Då undrar jag om det verkligen måste varit SD hon menade när hon sa att hon trodde något skulle hända? Eller var det den nya hemliga kärleken hon egentligen oroade sig över, och verkade rädd för? Är det därför vi inte vet vem hennes nya kärlek var?
Borde hon inte varit nyförälskad och pratat om honom och med honom denna måndagkväll? Var var hennes nya kärlek denna måndagkväll?

Detta går inte ihop, kan någon få detta att stämma? Kan den inte vara så att den nya kärleken var just SD i alla fall? Blir inte bilden lite lättare att förstå då?

Dessa frågor har några dryftat några varv i tråden men det är fortfarande väldigt oklart.

Likaså uppgifterna om trakasserier och hot som skulle kommit från SD. Jag har ingen direkt anledning att misstro uppgiften att LW berättat det men mer oklart är om andra som sägs känna till det då vet mer än vad eventuellt LW berättat för dem. Och om polisen har mer substans till uppgifterna än anmälningar som dels hon själv tog tillbaka gällande ofredande och den påstådda misshandeln som avskrevs.
Grunden för misstanken mot SD är kanske byggd på att man antar att han uppfattat sig trakasserad och förtalad av LW snarare än att man har hårda bevis för att han skulle varit våldsam hotfull etc? Det är svårt att bilda sig en klar uppfattning om utan konkreta exempel på vad de påstådda ofredanden och trakasserier som LW skulle ha utsatts för har bestått av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in