Jag drömde inatt igen en sådan där lång, logisk dröm där alla incidenter höll ihop. Bakgrunden är att jag kollade på ett gäng Youtubevideos igår från serien "Der hat es verdient" - det är österrikisk TV:s "Dolda kameran". Mycket mer påkostat och övertygande än de amerikanska "dolda kameran"-avsnitt vi sett (eller som jag sett i alla fall). De lurar verkligen folk till månen!
I alla fall, så drömde jag att svensk TV hade en sådan serie, och att min exman hade anmält mig till programmet. Han hade berättat för dem om mina intressen och drömmar och önskningar som han trodde att jag har (och som jag kanske, i någon mån, har på riktigt...).
Jag minns inte allt, men t.ex. så kom jag gående förbi domkyrkan i en stad som jag besöker då och då. Då kom en präst i 40-50-årsåldern ut; han var klädd i den gamla tidens högkyrkliga prästskrud: hellång, svart kaftan och vit krage med långa flikar. Han sa att han skulle ha en middag, men att kokerskan hade blivit sjuk, och han undrade om jag kunde laga maten? Han önskade speciellt bearnaisesås, sa han. (Ja, jag gillar matlagning och middagar!) Jag sa ja, och så följde jag med honom in i en röd trävilla - som tydligen var prästgården - och där var det ett kök som var så stort och välutrustat att det var som ett restaurangkök: allting i skinande, blank metall, stora, fristående diskbänkar, öar med flera spisar, enorma kylar och frysar.
Jag letade i en frys och hittade kött, letade i en kyl och hittade potatis, smör o.s.v.. Dragon och körvel hängde i torkad form bland de andra örterna från taket! Jag började laga maten. Prästen talade under tiden med mig, och han berättade att han var mycket intresserad av demonologi, sedan tiden då han studerade i Heidelberg! (Ja, jag intresserade mig för demonologi när jag var ung, och jag älskar tyska språket och skulle SÅÅÅÅ gärna ha velat gå på univ. i Heidelberg, om den möjligheten funnits i min ungdom!) Så vi diskuterade demoner på tyska, medan jag lagade maten.
Jag frågade vilka han hade bjudit, och då nämnde han bland annat att en tysk sjökapten skulle komma - det är en man som jag i verkligheten känner lite från nätet, där jag diskuterat med honom på en tysk sajt, och som jag är lite nyfiken på! Då kom den mannen plötsligt in i köket, och han var överväldigande attraktiv i sin sjökaptensuniform, och jag kunde inte få fram ett vettigt ord - särskilt som det skulle vara på tyska... Och till min stora förtret, så hade jag ju inte varit beredd på att få möta honom IRL på detta sätt, så jag hade en tantig, illasittande polyesterklänning på mig, ingen make-up och håret var uppsatt i en kärringaktig knut med långa hornnålar! Jag var helt förtvivlad...
Hur det avslöjades att detta var "dolda kameran", och att dom hade bjudit in den här mannen från Tyskland för att driva med mig, minns jag inte - men på något sätt fick jag veta det i drömmen. Min exman skulle för övrigt i verkligheten KUNNA komma på en sådan idé...