Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-19, 14:20
  #5713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
En påstådd tippingpoint där atmosfären skenar kräver en CO2 halt på ett antal procent.
Vi ligger idag på några tiondelar.
Använd dina påstådda naturvetenskapliga förmågor och räkna på saken.
Och nej forskarna i IPCC hävdar inte att jorden kommer gå under pga CO2 om drygt 10 år.

Som sagt, att Greta tror det kan jag förstå, hon saknar utbildning och erfarenhet.
Att vuxna människor sitter och ljuger är svårare att smälta.
Greta hävdar inte att jorden kommer att gå under om tio år eller att en total ekologisk kolapps hotar. Du trollar på.
2019-06-19, 14:29
  #5714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han är smartare än vad han ser ut som.



https://www.theguardian.com/world/20...green-comeback
Nog ser han smart ut och han har gjort ovärderliga insatser, men för att bli superhjälte nu måste han börja leva på en lägre CO2-nivå.
2019-06-19, 15:01
  #5715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta hävdar inte att jorden kommer att gå under om tio år eller att en total ekologisk kolapps hotar. Du trollar på.

Hinner inte länka nu men har du sett Gretas tal som jag tror att Horbykvinnan la upp igår?

Där talas det om kedjereaktion och slutet på vår civilisation och där nämns år 2030.

Inget trollande alls.

Det måste väl ändå vara någon mer än jag som nyligen läste om en företrädare från just IPCC som var mycket kritisk till påståendet om en specifik tipping point.

Den enade forskarkåren är kanske inte så enad ändå?
2019-06-19, 16:14
  #5716
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Mänskligheten har en egenskap som är sig lika genom alla tider.

Den tror sig alltid leva i den yttersta av tider, och jordens, världens eller mänsklighetens snara undergång. Bara orsaken har varierat.
2019-06-19, 16:33
  #5717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har redan beslutat att min del utav det företag som anlitar mig kommer stänga ner verksamheten den 20 och 27 september.
Alla kollegor är överens om beslutet.
Vi får se vad hennes planer för action week imellan innebär om vi kommer ha stängt då också.

Stäng ned verksamheten.
Masstrejk.
Ut på gatorna istället.


Vilken nytta gör det, bygger Kina färre kolkraftverk då?

Det enda du skapar är kaos.
2019-06-19, 16:39
  #5718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ni tänker olika, du och Greta Thunberg. Hennes fem tips handlar om vad vi alla kan göra, vi som inte har så stort inflytande: studera, diskutera, flyg ej, bli vegan, sluta överkonsumera. De flesta av oss kan ju inte påverka Kina, utom möjligen genom att sluta handla varor därifrån.

I det större perspektivet försöker hon påverka personer med större inflytande, dels genom att tala inför dem och dels genom att uppmana till strejker och andra opinionsyttringar vilket förhoppningsvis kommer att påverka politiker.

Sedan är det ju Parisavtalet. Genom att till fullo ställa sig bakom Parisavtalet bildas en enad front med ett konkret mål. Avtalets mål är att hålla temperaturhöjningen under 1,5-2,0 grader Celsius.

Att ha konkreta gemensamma mål är den rätta strategin, att gnälla om Kina är defaitism eller värre.

Fast nu låter ju Paris-avtalet Kina öka sina utsläpp, det avtalet är inte värt pappret det är skrivet på ens.
2019-06-19, 16:42
  #5719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Fast nu låter ju Paris-avtalet Kina öka sina utsläpp, det avtalet är inte värt pappret det är skrivet på ens.
Du kanske inte visste det, men avsikten med Parisavtalet är inte internationell rättvisa eller att straffa Kina, utan att hålla stegringen av medeltemperaturen mindre än 2 grader Celsius.
2019-06-19, 16:44
  #5720
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Vilken nytta gör det, bygger Kina färre kolkraftverk då?

Det enda du skapar är kaos.

Nej du har fel.
Vi kommer öka medvetenheten om klimatkrisen.
Min "lediga vecka" kommer vara betald och godkänd från uppdragsgivarna.
Dom ser naturligtvis vart vindarna vänder, i deras fall ur ett kapitalistiskt synsätt men dom är tunga roddare i båten.
Kanske jag kommer donera bort delar utav den lönevecka eller hela om det faller mig i smaken till något Gretainitiativ vi får se.
Jag kommer nog ägna min del utav actionveckan tillsammans med några kollegor att försöka förbättra verksamhetens klimatprofil och andra miljöfrågor som vi kan bli bättre på.
Samt och grilla vegoburgare och servera gratis öl och musik utanför huvudkontoret.
2019-06-19, 16:48
  #5721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta hävdar inte att jorden kommer att gå under om tio år eller att en total ekologisk kolapps hotar. Du trollar på.
Greta hävdar att vi måste stoppa uppvärmningen inom de närmare åren eller så är det försent. Varför skulle det vara försent om hon inte felaktigt fått för sig tramset om en tipping point?
2019-06-19, 16:53
  #5722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Han trollar. Greta hävdar inte att jorden går under om 10 år. Vad hon menar är att processen som kan leda till att civilisationen som vi känner idag går under kan sätta igång om 10 år.
Greta beskriver dravlet med en tipping point. Att nå en sådan är i princip omöjligt med dagens kända olje,gas och koltillgångar. Att tillföra dem till atmosfären är helt omöjligt på så kort tid, ens om vi försökte.
Tänk när Greta inser att hon blivit lurad.
2019-06-19, 16:54
  #5723
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Greta hävdar att vi måste stoppa uppvärmningen inom de närmare åren eller så är det försent. Varför skulle det vara försent om hon inte felaktigt fått för sig tramset om en tipping point?
Du inser väl vad begreppet tipping point innebär. Det är inte så att planeten jorden kommer gå upp i rök om 10 år.

Ett ek träd växer i hundratals år sedan när det når sin tipping point så dör det i hundratals år.
2019-06-19, 16:57
  #5724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du inser väl vad begreppet tipping point innebär. Det är inte så att planeten jorden kommer gå upp i rök om 10 år.

Ett ek träd växer i hundratals år sedan när det når sin tipping point så dör det i hundratals år.
Och det kan inte inträffa pga av CO2 eftersom den kända mängden CO2 vi kan tillföra räcker inte på långa vägar ens om vi försökte.
Så det Greta skriver är nonsens och vidskepelse som förs fram som vetenskap.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback