Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-14, 02:20
  #5269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Vilka betyg kan man anta att Greta får i skolan?
Kan väl knappast få några betyg om man inte är där. Kanske kan föräldrarna muta lärarna? Jag vet inte. Det luktar Samhall i framtiden. Har jag varit för elak nu?
2019-06-14, 06:30
  #5270
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag har ingen aning om vilket perspektiv en defekt liten snorunge har.
Att resonera med dig blir nästan lite lyteskomik, hyser du en stor ilska över bensinpriser så leta upp den tråden, här är det frågan om Greta och som TS skrev, om hennes beteende är friskt. Att bara kasta bajs på barnet är ju helt rubbat. Diskutera istället om det hon gör är rimligt, når hon ut med sitt budskap ja den typen. Att kalla henne för "defekt snorunge" säger mig bara vilken typ av människa du är, inget om Greta
2019-06-14, 06:35
  #5271
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Och jag fattar inte hur svårt det kan vara att inse att det är skillnad mellan att FÅ uppmärksamhet och GÖRA skillnad.

Nu har t.ex Löfven sagt länge och väl att ”vi måste lyssna på Greta” men är det mer än tomma ord?

Har han eller någon annan politiker slutat flyga? Blivit vegan? Slutat åka bensindrivna bilar?

Några utredningar blir det säkert, med enligt Greta är ju krisen akut.

Men inget radikalt verkar hända trots att hon nu strejkat i flera månader.

Och Arlanda ska byggas ut - utan protester från Löfven.
Du har helt rätt i att förändringen går långsamt, att politiker lätt talar vitt och brett för att vinna billiga poänger för att sedan agera tvärt emot vad de nyss sa. Vi sitter nu med en av de svagaste regeringar vi någonsin upplevt. Och som mandatfördelningen ser ut hade alla alternativ blivit ruskigt svaga eller typ omöjliga. Men det kan knappast Greta lastas för. Hon har föresatt sig att få folk att få klimatångest och där är hon framgångsrik.
2019-06-14, 06:45
  #5272
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Märklig liknelse, men okej.

Jag gör ett nytt försök:

Om krisen är så allvarlig som Greta hävdar, då räcker det inte att bara förbjuda flyg och ordinera vegankost.

Titta på det globala flygets utsläpp i relation till allt annat. Inte så jättemycket. Titta sen på Kinas snabba ökningstakt.

Alltså - enligt Gretas teori och förslag till ”lösning” närmar vi oss ändå undergången inom de närmaste åren.

Om hon verkligen tror att det räcker att förbjuda flyg och kräva veganism, då är hon mer än lovligt naiv och inskränkt.

Eller är hon så smart och påläst som många säger. Och i så fall borde hon inse att hennes resonemang inte håller ihop för fem öre.
Ditt resonemang är ganska vanligt. Det som ofta går ut på att man absolut måste hejda Kina innan några andra åtgärder kan göras. Men det stämmer inte, man kan till exempel börja med de enklaste åtgärderna först. För många är det lätt att ställa om kosten, för mig är det enkelt att sluta flyga och för andra ka ske det är enkelt att köpa färre saker.

Att hejda utvecklingen i Kina är visserligen svårt, men långsamt börjar det gå upp för folk att billigt skräp från Kina inte bara är kasst för dig som betalat för det utan även helt förkastligt ur miljöhänseende. Så jag tror Greta har en inverkan även där då hon har ganska stor genomslagskraft i gruppen unga.
2019-06-14, 06:55
  #5273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Att resonera med dig blir nästan lite lyteskomik, hyser du en stor ilska över bensinpriser så leta upp den tråden, här är det frågan om Greta och som TS skrev, om hennes beteende är frisikt. Att bara kasta bajs på barnet är ju helt rubbat. Diskutera istället om det hon gör är rimligt, når hon ut med sitt budskap ja den typen. Att kalla henne för "defekt snorunge" säger mig bara vilken typ av människa du är, inget om Greta
Ett sjuk tonårings beteende är friskt?
Har du ingen skam i kroppen?
2019-06-14, 06:59
  #5274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Åker hon tåg är klimatavtrycket efter henne så extremt lite att det motsvarar typ daglig hygien.
Fast det är det absolut inte, eller åker tåget på åker och äng eller skogsstigar?
Hur mycket energi tror du att banvallar, slipers, räls, elledningar, lok och vagnar kostat? Ett tåg på hundratals ton kräver mängder av energi för att starta.
Återigen så ljuger alarmisterna så att ni tror er själva.
Greta är sin egen värsta fiende om hon tror på sitt enfaldiga budskap.
2019-06-14, 07:57
  #5275
Avstängd
thaimans avatar
Domedagsprofeter som Greta, vräker bara ur sig skräckpropaganda.
För ingen som har en endaste kniv kvar i lådan tror väl på allt svammel om jordens undergång.
Visst, alla måste vi skärpa oss, tänka på vad vi kastar och hur vi gör det.
Vi måste även skärpa oss vad gäller planering osv.
Att sluta flyga???? Njaaa, tillbaka till 20 talet är väl inget att sträva efter.
Vi har helt enkelt en vacker hjord som vi ska värna och vara rädda om, det är inte så svårt att tänka till i bland, och gör vi detta tillsammans så inbillar jag mig att mycket är vunnet.

Industrin måste funka, logistiken också, allt som är nödvändigt för vår överlevnad, och då hjälper det inte att käka grönfoder, och cykla med ärenden.
2019-06-14, 08:10
  #5276
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Domedagsprofeter som Greta, vräker bara ur sig skräckpropaganda.
För ingen som har en endaste kniv kvar i lådan tror väl på allt svammel om jordens undergång.
Visst, alla måste vi skärpa oss, tänka på vad vi kastar och hur vi gör det.
Vi måste även skärpa oss vad gäller planering osv.
Att sluta flyga???? Njaaa, tillbaka till 20 talet är väl inget att sträva efter.
Vi har helt enkelt en vacker hjord som vi ska värna och vara rädda om, det är inte så svårt att tänka till i bland, och gör vi detta tillsammans så inbillar jag mig att mycket är vunnet.

Industrin måste funka, logistiken också, allt som är nödvändigt för vår överlevnad, och då hjälper det inte att käka grönfoder, och cykla med ärenden.


Greta är ju helig, snart kommer Aschberg och trolljägarna på allvar hem till folk och ifrågasätter vad de sagt om heliga Greta. Hon är störd, oavsett mamma.
2019-06-14, 08:37
  #5277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Vilka betyg kan man anta att Greta får i skolan?
Greta Thunberg: Om jag inte skolstrejkat hade jag kunnat få A i alla ämnen
https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...-i-alla-amnen/

Fortsätt drömma...
2019-06-14, 08:50
  #5278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Märklig liknelse, men okej.

Jag gör ett nytt försök:

Om krisen är så allvarlig som Greta hävdar, då räcker det inte att bara förbjuda flyg och ordinera vegankost.

Titta på det globala flygets utsläpp i relation till allt annat. Inte så jättemycket. Titta sen på Kinas snabba ökningstakt.

Alltså - enligt Gretas teori och förslag till ”lösning” närmar vi oss ändå undergången inom de närmaste åren.

Om hon verkligen tror att det räcker att förbjuda flyg och kräva veganism, då är hon mer än lovligt naiv och inskränkt.

Eller är hon så smart och påläst som många säger. Och i så fall borde hon inse att hennes resonemang inte håller ihop för fem öre.
Ni tänker olika, du och Greta Thunberg. Hennes fem tips handlar om vad vi alla kan göra, vi som inte har så stort inflytande: studera, diskutera, flyg ej, bli vegan, sluta överkonsumera. De flesta av oss kan ju inte påverka Kina, utom möjligen genom att sluta handla varor därifrån.

I det större perspektivet försöker hon påverka personer med större inflytande, dels genom att tala inför dem och dels genom att uppmana till strejker och andra opinionsyttringar vilket förhoppningsvis kommer att påverka politiker.

Sedan är det ju Parisavtalet. Genom att till fullo ställa sig bakom Parisavtalet bildas en enad front med ett konkret mål. Avtalets mål är att hålla temperaturhöjningen under 1,5-2,0 grader Celsius.

Att ha konkreta gemensamma mål är den rätta strategin, att gnälla om Kina är defaitism eller värre.
2019-06-14, 09:01
  #5279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Domedagsprofeter som Greta, vräker bara ur sig skräckpropaganda.
För ingen som har en endaste kniv kvar i lådan tror väl på allt svammel om jordens undergång.
Visst, alla måste vi skärpa oss, tänka på vad vi kastar och hur vi gör det.
Vi måste även skärpa oss vad gäller planering osv.
Att sluta flyga???? Njaaa, tillbaka till 20 talet är väl inget att sträva efter.
Vi har helt enkelt en vacker hjord som vi ska värna och vara rädda om, det är inte så svårt att tänka till i bland, och gör vi detta tillsammans så inbillar jag mig att mycket är vunnet.

Industrin måste funka, logistiken också, allt som är nödvändigt för vår överlevnad, och då hjälper det inte att käka grönfoder, och cykla med ärenden.
Klimatsystemet är rubbat i grunden och vår civilisation är skör. Du borde vara oroad.
2019-06-14, 09:32
  #5280
Medlem
Från dagens DN:
Du presenterar inte konkreta förslag. Varför inte?

– För att, för det första, det är inte mitt jobb. Jag är inte forskare, jag har inte den rätta utbildningen till att ge konkreta förslag. Det enda jag säger är att vi måste lyssna på forskningen. För det andra: för att det inte finns några konkreta lösningar som kommer fixa allt inom det här systemet. Om vi skulle göra vad utsläppsminskningarna kräver att vi gör, då skulle hela vårt samhälle rasa samman. Det krävs ett nytt system.

– Visst, man kan sätta upp solceller – vilket är jättebra. Man kan åka med tåg – vilket är jättebra. Man kan bli vegan – vilket är jättebra. Man kan göra en massa politiska reformer som är jättebra. Men det löser inte allt. Vi kan inte längre fokusera på enskilda specifika lösningar, på enskilda specifika problem. Vi måste se helheten.

Skulle inte chansen för verkliga effekter öka med konkreta förslag?

– Kanske. Jag vet inte. Men jag tycker att det är inte… Vi barn ska inte behöva göra det. Det ska de vuxna göra. Och de som har utbildningen till att göra det. Man kan inte lämna sitt hopp till att barnen ska ta fram förslag på hur vi ska rädda världen.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback