2019-06-19, 08:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du har naturligtvis googlat fram dessa förtorkade lämningar av manligt kön från 1600-1800 talet och sedan tagit reda på några av deras mest kända byggnader:

Jag sa ju åt dig att inte plocka fram mossiga gubbreliker från den tid då det inte fanns kvinnliga arkitekter.

Agnes Magnell (1878 -1966) – antogs som elev på arkitektlinjen på KTH mer än 20 år innan kvinnor officiellt fick tillträde till utbildningen. Först 1921 fick kvinnor tillträde till arkitektutbildningen på samma villkor som män. Magnell ritade Salas och Söderhamns vattentorn som invigdes 1903.

Några kända kvinnliga arkitekter födda under 1900-talets senare hälft och fortfarande verksamma: Lise-Lott Söderlunds Postens huvudkontor i Tomteboda i Stockholm. Anna Chavepayres (årets Kasper Salin-vinnare) ateljéhus i Hamra på Gotland. Carmen Izquierdos Domkyrkoforum i Lund.

Jag ber dig styrka din åsikt att män är bättre arkitekter än kvinnor med både statistiska uppgifter från 2000-talet och vetenskapliga fakta.
Salas vattentorn. De andra fyra lyckades du inte googla fram ett enda hus på. Ja, då vet jag.
Citera
2019-06-19, 08:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det var värst vad du har fått ”rosa” på hjärnan. Du är ju ”not in the pink”, särskilt när du blandar in dina påhittade döttrar i ditt påstående att hälften av dem gillar rosa.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46613032

Children's toys weren't always this gendered, says professor Elizabeth Sweet, who researches gender and toys at San Jose State University in California.

"Toys were much less gendered historically than they are today," she told the BBC.

När jag var barn på 1960-talet var leksakerna inte färgkodade efter kön - rosa för flickor och blå för pojkar.

Det var inget påstående. Jag lade fram vetenskapliga fakta att rosa var en manlig färg på 1700-talet. Du kan inte skilja på fakta och påståenden.
När jag själv analyserade Rosa så blev jag kallad idiot av dig.
Citera
2019-06-19, 08:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det var SR:s Barnradion jag naturligtvis syftade på, och den lever i all välmåga.
Enligt tråden jag länkar till har barnradion mindre publik än någonsin. Jag bygger du "välmåga" på?
Citera
2019-06-19, 08:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tänk om den mittersta personen i 9 miljoners urvalet råkar vara en 40 årig man som är gravt mentalt retarderad och aldrig kan lära sig spela schack. Eller Sveriges bäste schackspelare. En genomsnittlig schackspelare?

Cirka 2,7 miljoner svenskar kan spela schack, övriga vet inte överhuvudtaget hur man gör. Sveriges Schackförbund (SSF) har ungefär 42 000 medlemmar fördelade på 1.330 klubbar i 25 distrikt. 38 000 av medlemmarna är ungdomar 25 år eller yngre.

Vad jag hittills vet är att 2854 medlemmar har ELO 1002 och högre. Hur många som har ELO 0-1001 har jag dessvärre ingen uppgift om. Säkert de övriga 39 000 medlemmarna. Du får kontakta SSF och be dem skicka en komplett rankinglista över alla medlemmar med ELO 0-2691.

De bäst ELO-rankade 2854 medlemmarna i SSF:
https://member.schack.se/ShowFederationRatingServlet?federationid=0&sortord er=&ratingdate=2019-06-01&membergenre=0&elotype=1&youngest=2018-12-31&oldest=1818-12-31&startIndex=0&endIndex=50

Räkna nu ut medianen respektive genomsnittsvärdet av ELO-poäng (långparti) för SSF:s samtliga 42 000 medlemmar.

Kom tillbaka när du är klar och presentera resultaten för mig. Du är ju en sån framstående matematiker så du kommer att enkelt klara av räkneuppgifterna som jag ålagt dig.
Du fattade tydligen inte att man skulle ställa upp alla svenskar i schackranking-ordning. Du moment jenny och "gravt mentalt retarderad" kommer alltså längst bort i kön inte i mitten.

I övrigt har du fattat. Medelsvensken kan troligen inte spela schack, precis som jag skrev. Det är därför en meningslös jämförelse som alla damer i denna tråd gör hela tiden, att "Kvinnor är lika bra som män i schack" betyder "medelkvinnan är lika bra som medelmannen i schack". Nej, den enda jämförelse som fungerar är att jämföra eliten. Och den manliga eliten är bättre på schack än den kvinnliga eliten. Alltså är män bättre än kvinnor på schack.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-19 kl. 08:42.
Citera
2019-06-19, 08:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du missar helt att Polikarpov Po-2 inte är ETT flygplan utan ett samlingsnamn på en stor serie plan.
Alla med olika spec. Militärvarianten hade en nyttolast på 350 kilo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_Po-2
Läser du ens vad du citerar från Wikipedia?
Citera
2019-06-19, 09:09
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Du har naturligtvis googlat fram dessa förtorkade lämningar av manligt kön från 1600-1800 talet och sedan tagit reda på några av deras mest kända byggnader:

Jag sa ju åt dig att inte plocka fram mossiga gubbreliker från den tid då det inte fanns kvinnliga arkitekter.

Agnes Magnell (1878 -1966) – antogs som elev på arkitektlinjen på KTH mer än 20 år innan kvinnor officiellt fick tillträde till utbildningen. Först 1921 fick kvinnor tillträde till arkitektutbildningen på samma villkor som män. Magnell ritade Salas och Söderhamns vattentorn som invigdes 1903.

Några kända kvinnliga arkitekter födda under 1900-talets senare hälft och fortfarande verksamma: Lise-Lott Söderlunds Postens huvudkontor i Tomteboda i Stockholm. Anna Chavepayres (årets Kasper Salin-vinnare) ateljéhus i Hamra på Gotland. Carmen Izquierdos Domkyrkoforum i Lund.

Jag ber dig styrka din åsikt att män är bättre arkitekter än kvinnor med både statistiska uppgifter från 2000-talet och vetenskapliga fakta.

Skit i den där pajasen.

Du behöver väl inte vara en pajas själv? Sida upp och sida ned sitter du och listar anekdoter. Sen klämmer du in ordval som "mossiga gubbreliker". Är det dina barnbarn som lärt dig slänga runt så historielös nonchalans eller är du bara en väldigt omogen gubbrelik?

Bemöt det evolutionära argumentet och sluta tramsa med anekdoter. Att döma av den intellektuella självbild som lyser igenom torde du hålla dig för god för anekdotisk bevisföring.
Citera
2019-06-19, 14:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tjejgissa säger så mycket mer om verkligheten än bara Gissa. Man ser liksom framför sig en söt ung tjej som ljuvt viskar fram den ena felaktigheten efter den andra. Och efter ett tag förstår man att hon är helt tom i huvudet. Men hon är söt ändå. Tjejer och fakta är inte viktigt och passar egentligen inte ihop. Tjejer och utseende är viktigt.

Tjejgissa tjejgissa tjejgissa.

Det passar alldeles utmärkt ihop och det går hur bra som helst att vara både söt och smart. Du är bara avundsjuk.
Citera
2019-06-19, 14:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det verkar vara lite av en trend hos dig det där att du inte kan diskutera med folk. Hur många är vi på svartlistan nu? 75%

En fråga, när börjar du undra om det kanske är dig själv det är fel på?
Tycker du att du är ärlig och uppriktig när du läser och tolkar vad folk skriver? Eller borde de anpassa sig mer till dig?

Du har fullständigt fel. Jag kan komma på tre personer, eventuellt fyra, (varav du är en av dem )som jag inte diskuterar med längre. Så några 75% handlar det inte om. Det är ni som är totalt ignoranta eller faktaresistenta och/eller förvrider sanningen som ryker. Det går nämligen inte att diskutera med någon som vägrar ta in vad andra säger, eller som vägrar acceptera fakta som fakta. Ni tröttar bara ut andra debattörer och till slut skiter man i att prata med er.
Citera
2019-06-19, 14:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Salas vattentorn var den enda byggnad du lyckades lista som dina "de fem mest berömda kvinnliga arkitekter" ritat. När man googlar på Salas vattentorn så kommer denna sida först. Ingen verkar veta något om tornet, Magnell nämns inte ens:
http://gamlavattentornet.se/Sala%20Vattentorn.html

Det är som om Stockholms stadshus skulle nämnas på en hemsida, med Arkitekt okänd.

Byggnaden ser ut som ett... tegeltorn.

Jag håller nog fast vid Män är bättre arkitekter än kvinnor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-19 kl. 14:34.
Citera
2019-06-19, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är ni som är totalt ignoranta eller faktaresistenta och/eller förvrider sanningen som ryker. Det går nämligen inte att diskutera med någon som vägrar ta in vad andra säger, eller som vägrar acceptera fakta som fakta. Ni tröttar bara ut andra debattörer och till slut skiter man i att prata med er.
Ännu en moment22, skriver om andra men innehållet beskriver till fulländning moment22 själv.
Citera
2019-06-19, 14:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ska jag tolka det inlägget som att du påstår att killar och tjejer har lika svårt/lätt att få en sixpack? Och om Nej, varför skriver du detta inlägg?

Citat:
Du får tolka det som du vill. För om jag skulle besvara ditt inlägg så kommer du naturligtvis att påstå att jag är besatt av sexpack.
Sexpack på magen, det är ju ett nytt fenomen.
Jag har varit jävligt vältränad, dock inte från gym, och aldrig har mina magmuskler synts.
Det är kroppsbyggare och modet som tagit fram det idealet.

Sen måste man käka fettförbrännare för att det ska syna.

Inte hade Muhammed Ali och Ingemar Johansson några sexpackar.

Sexpackar syns inte förren man tränar fram just dessa muskler.
Citera
2019-06-19, 15:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Sexpack på magen, det är ju ett nytt fenomen.
Jag har varit jävligt vältränad, dock inte från gym, och aldrig har mina magmuskler synts.
Det är kroppsbyggare och modet som tagit fram det idealet.

Sen måste man käka fettförbrännare för att det ska syna.

Inte hade Muhammed Ali och Ingemar Johansson några sexpackar.

Sexpackar syns inte förren man tränar fram just dessa muskler.

Nja, det räcker gott och väl att fasta 16 timmar per dag och avsluta fasta med stenhård pass i akademin (med tunga vikter, ca 5 reps).

Du behöver knappt träna abs, dina magmuskler kommer synas kan jag lova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in