2019-06-18, 09:09
Medlem
Underbart hus söder om Göteborg. Renoverat i toppskick men ändå bevarat ursprunget. Speciellt tvättstugan och lekstugan tycker jag man gjort på ett snyggt sätt som passar in.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-kullavik-kungsbacka-kommun-vattnevagen-14-16161102
Citera
2019-06-18, 18:33
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Underbart hus söder om Göteborg. Renoverat i toppskick men ändå bevarat ursprunget. Speciellt tvättstugan och lekstugan tycker jag man gjort på ett snyggt sätt som passar in.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-kullavik-kungsbacka-kommun-vattnevagen-14-16161102

Jaaa... men tycker det känns kusligt på något sätt. Det står nog något läskigt och lurar bakom ett hörn...
Citera
2019-06-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
Inte helt tråkig kåk i Västervik.. Hur många har fjärrstyrd garageport till båten t.ex.?
Imponerande spartanskt med tanke på att ägaren heter Azar i efternamn.

https://www.svenskfast.se/hus/kalmar/vastervik/vastervik/vastervik/piperskarr/sommarhemsvagen-7/185953

Pantbrev på 18mkr, wtf
Citera
2019-06-18, 19:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Pantbrev på 18mkr, wtf

Låter rimligt. Bara elinstallationen ligger på 1,5-2 miljoner. Det är Berker R.8 och KNX plus massor med displayer och specialfunktioner. Sådant kostar vet du.
Citera
2019-06-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Låter rimligt. Bara elinstallationen ligger på 1,5-2 miljoner. Det är Berker R.8 och KNX plus massor med displayer och specialfunktioner. Sådant kostar vet du.

Tufft. Bara för det kostar så kanske man inte behöver ta ut pantbrev. Att ha intecknat sin privata fastighet för 18mkr är helt orimligt.
Citera
2019-06-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Tufft. Bara för det kostar så kanske man inte behöver ta ut pantbrev. Att ha intecknat sin privata fastighet för 18mkr är helt orimligt.

Verkligen helt bisarrt. Taxeringsvärdet är på totalt lite drygt 11 msek. Och oavsett hur hög materiell standard det är så ligger huset i en rätt genomsnittlig svensk småstad. Efterfrågan på hus i den standarden/prisklassen lär vara...begränsad. Att försäljningspriset så markant skulle komma att överstiga taxeringsvärdet ställer jag mig tveksam till.
Vad kan det finnas för spekulanter? Den lokale Ica Maxi-handlaren? Någon bilhandlare? Något fotbolls/hockeyproffs från trakten som ska flytta hem? Någon hot shot inom finansvärlden som är bördig från Västervik som vill ha stans vräkigaste kåk som "sommarstuga"?
Citera
2019-06-18, 21:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Peter Gyllenhammar som säljer. Finanskille och avlägsen släkting till PG.

Näe, han ägde den förut, en utlänning som äger den nu
Citera
2019-06-18, 21:16
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Verkligen helt bisarrt. Taxeringsvärdet är på totalt lite drygt 11 msek. Och oavsett hur hög materiell standard det är så ligger huset i en rätt genomsnittlig svensk småstad. Efterfrågan på hus i den standarden/prisklassen lär vara...begränsad. Att försäljningspriset så markant skulle komma att överstiga taxeringsvärdet ställer jag mig tveksam till.
Vad kan det finnas för spekulanter? Den lokale Ica Maxi-handlaren? Någon bilhandlare? Något fotbolls/hockeyproffs från trakten som ska flytta hem? Någon hot shot inom finansvärlden som är bördig från Västervik som vill ha stans vräkigaste kåk som "sommarstuga"?

Jo, man kan inte klämma ut blod ur en sten. Visserligen finns det folk som betalar hur mycket som helst för hus men är orten fel så finns inte pengarna att hämta. Jag har en kompis som köper och renoverar hus. Han har sedan länge förstått att material och standard måste följa orten. Det är en ganska komplex kalkyl man måste göra och följa marknaden noga. Det finns nämligen utrymme för ett visst antal premiumhus i varje kommun/ort och är de slut så kan man bygga ett till. Vad som nu är premium beror på resten av utbudet. Är det en ort som mest har lite ruckliga hus så är helkaklat badrum och ett kök från Kvik premium medan det inte kommer långt i ett område som Hittarp/Laröd. Där är samma hus närmast bottenskiktet.

Jag kan inte så mycket om Västervik, det är en liten kommun, men säkert är att det finns kapitalstarka personer även där. Men mest sannolikt är att de redan bor i ett hus av hög standard och inte har lust att byta. Det skulle vara om de känner att de behöver ett båthus eller har det trångt på grund av familjeskäl.

Avdankade idrottare, kanske. Men de flesta flyttar till länder med betydligt lägre skatter.
Citera
2019-06-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Tomten såldes för 8,8mkr. Så alltså har man byggt för minst 11mkr.
Frågan är vilken bank denna Omar (ägaren) använder som godkänner att ta ut såna lån... Speciellt då hans företag inte direkt är någon kassako.
Lär vara ytterst begränsat med köpare. Kan väl eventuellt vara om Abba-Björn får för sig att han behöver ett sjöställe i sitt gamla Västervik...
Citera
2019-06-19, 17:48
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-gammelstad-lulea-kommun-framlanningsvagen-289-16168895

Gammal kyrkstuga.
Citera
2019-06-19, 18:26
Medlem
Här har vi en mäklare som verkar behöva semester(alternativt är hon tillbaka från tidig semester, full av energi).
https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-60rum-slagesnas,-kyrkhult-olofstroms-kommun-sodra-slagesnasvagen-211-6-14207735

Bakgrund. Detta är en relativt gammal och dito(relativt) klassisk semesteranläggning som i den postmoderna världen har lite svårt att fylla en plats på marknaden. Den var, som väldigt mycket annat, asylanläggning 2015. Redan för ett drygt år sedan lades den ut till försäljning, men föga förvånande var det ingen som såg den eventuella marknadspotentialen.

Jaha, vad ska vi hitta på?

Citat:
Säljes eller bytes mot intressant objekt, välkommen med förslag!

Men mäklaren har redan förslag!

Citat:
Fantastisk naturskön plats för bogemenskap!
I kollektivhus har man separata lägenheter och får samtidigt glädje av flera gemensamma utrymmen både inne och ute.
Här finns goda förutsättningar med modernt restaurangkök, stor matsal med öppen spis, terrass i anslutning och fin utsikt över sjön.

..and it keeps coming:
Citat:
På rofyllt läge intill sjö och skog ligger denna gedigna anläggning med stora möjligheter till att utveckla boende gemensamt med verksamhet såsom hotell och konferens, restaurang, stugor, bostäder eller vårdboende. Flera byggnader gör det möjligt att skapa boende separat från verksamheten. Detaljplanen medger att bygga stugor i parken

Vad ska det bli av detta? Jag skulle föreslå att mäklaren själv köper loss det och uppfyller samtliga sina fantasier på ett bräde!
Citera
2019-06-19, 18:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon

Härligt att se en boasering som inte är övermålad i vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in