Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Barnkanal, finns det längre? Jag har fem barn och de vet inte ens vad en radio är, utom en bilradio, men den kör numera bara spotify eftersom jag har en ny bil med spotify-radio.
Radio existerar inte om fem år. Du är sannolikt ensam kvar som lyssnare på Sveriges Radio med min svärmor 78 år. Så din position att håna mig är något begränsad.
Men visst, kvinnor är bättre radiolyssnare än män.
Det var SR:s Barnradion jag naturligtvis syftade på, och den lever i all välmåga. Denna radiokanal vänder sig till barn 3-13 år. Det finns två stycken poddpaket, ett för 3-8 år och ett för 9-13 år. Barnradion finns på Facebook, på Instagram och på Youtube.
Alla barn i Sverige vet vad en radio är oavsett om det är SR, Spotify eller andra aktörer som sänder. Det finns en del radioappar att ladda ner. Hört talas om Tunein Radio? En gratisapp som förvandlar mobilen, surfplattan eller datorn till en radio. Där kan man lyssna på program och poddar från hela världen. Så jovisst kommer radio att existera om fem år. Fast i annorlunda form. Man behöver inte ens köpa en särskild radioapparat för det. Man kan lyssna på sina favoritlåtar, P1 eller Barnradion i mobilen, surfplattan eller laptoppen.
Gå nu och lyssna på Radioapans sagor istället för att tramsa om att dina ”fem barn” inte vet vad en radio är och att bara din ”svärmor” lyssnar på radio.
Kan du styrka ditt påstående att kvinnor är bättre radiolyssnare än män med lite statistik? Är det fler kvinnor än män som lyssnar? Fast män är generellt sämre lyssnare även i andra sammanhang, inte endast på radio. De hör i snitt något sämre än kvinnor. I varje fall ända fram till 60-års ålder. Därefter utjämnas skillnaderna. Så både äldre män och äldre kvinnor är lika goda radiolyssnare. Eller snarare lika dåliga.