2019-06-18, 22:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nyss påstod du att jag började debatten. Men i själva verket besvarade jag ditt inlägg. Pudla nu.

Nej, jag påstod aldrig att du började debatten, utan att det var du som började med tyckanden och en tafflig ”analys” av färgen rosa som svar på mitt mycket korta inlägg.
Citera
2019-06-18, 22:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ska jag tolka det inlägget som att du påstår att killar och tjejer har lika svårt/lätt att få en sixpack? Och om Nej, varför skriver du detta inlägg?

Du får tolka det som du vill. För om jag skulle besvara ditt inlägg så kommer du naturligtvis att påstå att jag är besatt av sexpack.
Citera
2019-06-18, 22:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du får tolka det som du vill. För om jag skulle besvara ditt inlägg så kommer du naturligtvis att påstå att jag är besatt av sexpack.
Då påstår jag hej vilt att män är bättre på att få en sixpack än kvinnor.
Citera
2019-06-18, 22:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
P3? Det är ju P1, de intellektuella djupingarnas radiokanal, jag pratar om. Det finns inget ”flams” från obildat folk i denna kanal.

Varför tror du att en gamling som jag lyssnar på en ungdomskanal? Lyssnar du fortfarande på Barnkanalen?
Barnkanal, finns det längre? Jag har fem barn och de vet inte ens vad en radio är, utom en bilradio, men den kör numera bara spotify eftersom jag har en ny bil med spotify-radio.

Radio existerar inte om fem år. Du är sannolikt ensam kvar som lyssnare på Sveriges Radio med min svärmor 78 år. Så din position att håna mig är något begränsad.

Men visst, kvinnor är bättre radiolyssnare än män.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 22:40.
Citera
2019-06-18, 23:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Självklart beskrev jag hur man hittar genomsnitts-svensken i schack genom att ta medianen. Hur skulle du hittat honom? Genom att låta alla svenskar möta alla svenskar i schack?

Tänk om den mittersta personen i 9 miljoners urvalet råkar vara en 40 årig man som är gravt mentalt retarderad och aldrig kan lära sig spela schack. Eller Sveriges bäste schackspelare. En genomsnittlig schackspelare?

Cirka 2,7 miljoner svenskar kan spela schack, övriga vet inte överhuvudtaget hur man gör. Sveriges Schackförbund (SSF) har ungefär 42 000 medlemmar fördelade på 1.330 klubbar i 25 distrikt. 38 000 av medlemmarna är ungdomar 25 år eller yngre.

Vad jag hittills vet är att 2854 medlemmar har ELO 1002 och högre. Hur många som har ELO 0-1001 har jag dessvärre ingen uppgift om. Säkert de övriga 39 000 medlemmarna. Du får kontakta SSF och be dem skicka en komplett rankinglista över alla medlemmar med ELO 0-2691.

De bäst ELO-rankade 2854 medlemmarna i SSF:
https://member.schack.se/ShowFederationRatingServlet?federationid=0&sortord er=&ratingdate=2019-06-01&membergenre=0&elotype=1&youngest=2018-12-31&oldest=1818-12-31&startIndex=0&endIndex=50

Räkna nu ut medianen respektive genomsnittsvärdet av ELO-poäng (långparti) för SSF:s samtliga 42 000 medlemmar.

Kom tillbaka när du är klar och presentera resultaten för mig. Du är ju en sån framstående matematiker så du kommer att enkelt klara av räkneuppgifterna som jag ålagt dig.
Citera
2019-06-18, 23:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Förstår inte var du får dina siffror ifrån... Men flygplanet i sig har följande spec. Notera min fetning.
Polikarpov Po-2 eller "Kukuruznik" hade 110Hk motor och kunde knappt lyfta med så mycket som 100 kilo till. Hur du ändå tycker att de skulle haft med sig i bästa fall 150 kg är en av anledningarna till att jag tvekar.
Eller som du skriver själv i nästa del:
Citat:
Om man ser tittar på siffrorna för regementet.
3000 ton = 3000.000 kilo / 23.000 uppdrag ≈ 130 kilo bomb/uppdrag....
Överlast? Jag vet inte om du förväxlar viktenheter här eller var problemet ligger - men det hade räckt med mindre än hälften av uppdragen för att leverera totalt antal ton bomber om man ser till vad flygplanstypen kunde bära.
Den kunde bära mellan 50 och 100 kg och du kan vara så säker att den långt ifrån varje gång hade med sig full last av bomber.
Räkna högt på 30-60% av turerna.
Hur många kilo blir det? Fyrdubbel kapacitet varje resa?
Citera
2019-06-18, 23:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
P3? Det är ju P1, de intellektuella djupingarnas radiokanal, jag pratar om. Det finns inget ”flams” från obildat folk i denna kanal.

Varför tror du att en gamling som jag lyssnar på en ungdomskanal? Lyssnar du fortfarande på Barnkanalen?
Klapp...klapp...klapp...klapp...
"P1:s flaggskepp Studio Ett inte ens når upp till 7000 lyssnare på en hel vecka"

Intellektuella djupingar sa du?
https://sverigesradio.se/avsnitt/1298661
Citera
2019-06-18, 23:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Så mycket bortförklaringar, ifrågasättanden och förminskningar. Hade ”natthäxorna” varit män så hade ni kvinnohatande snubbar höjt dem till skyarna och satt hjälteglorior på deras skallar.

https://www.learning-history.com/night-witches-female-aviators/

https://allthatsinteresting.com/night-witches-ww2

...they successfully completed 30,000 bombing raids and dropped more than 23,000 tons of munitions on advancing German armies over the course of four years during World War II.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Night_Witches

Nu när du har denna Wikipedia-artikel uppslagen kan du peka ut Lyuba Vinogradovas bok ”Defending the Motherland” om du kan hitta den bland de listade referenserna.

Ska du också förminska dessa 8 modiga kvinnor och ifrågasätta deras heroiska insatser:

https://allthatsinteresting.com/women-in-world-war-2
Jojo, nu gick de upp till 30 000 uppdrag.
Fortsätt googla. I övermorgon har de gjort över 50 000 uppdrag UPP OCH NER!

Synd att det spretar så mycket bara. I samma inlägg har de nämligen gjort 28676 uppdrag EXAKT!
Bara det är ett tecken på att någon ljuger. Fråga en professionell utredare om du inte tror mig.

Det går tiotusentals män på varje natthäxa och troligen var var och en av dem bättre på sina jobb.
Eller vill du, som tråden påbjuder, försöka hävda att någon av natthäxorna som var mer skadliga för sig själva än motstndarna är bättre än till exempel "Röde Baronen"?
Senast redigerad av Pansarvecket 2019-06-18 kl. 23:24.
Citera
2019-06-18, 23:57
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Barnkanal, finns det längre? Jag har fem barn och de vet inte ens vad en radio är, utom en bilradio, men den kör numera bara spotify eftersom jag har en ny bil med spotify-radio.

Radio existerar inte om fem år. Du är sannolikt ensam kvar som lyssnare på Sveriges Radio med min svärmor 78 år. Så din position att håna mig är något begränsad.

Men visst, kvinnor är bättre radiolyssnare än män.

Det var SR:s Barnradion jag naturligtvis syftade på, och den lever i all välmåga. Denna radiokanal vänder sig till barn 3-13 år. Det finns två stycken poddpaket, ett för 3-8 år och ett för 9-13 år. Barnradion finns på Facebook, på Instagram och på Youtube.

Alla barn i Sverige vet vad en radio är oavsett om det är SR, Spotify eller andra aktörer som sänder. Det finns en del radioappar att ladda ner. Hört talas om Tunein Radio? En gratisapp som förvandlar mobilen, surfplattan eller datorn till en radio. Där kan man lyssna på program och poddar från hela världen. Så jovisst kommer radio att existera om fem år. Fast i annorlunda form. Man behöver inte ens köpa en särskild radioapparat för det. Man kan lyssna på sina favoritlåtar, P1 eller Barnradion i mobilen, surfplattan eller laptoppen.

Gå nu och lyssna på Radioapans sagor istället för att tramsa om att dina ”fem barn” inte vet vad en radio är och att bara din ”svärmor” lyssnar på radio.

Kan du styrka ditt påstående att kvinnor är bättre radiolyssnare än män med lite statistik? Är det fler kvinnor än män som lyssnar? Fast män är generellt sämre lyssnare även i andra sammanhang, inte endast på radio. De hör i snitt något sämre än kvinnor. I varje fall ända fram till 60-års ålder. Därefter utjämnas skillnaderna. Så både äldre män och äldre kvinnor är lika goda radiolyssnare. Eller snarare lika dåliga.
Citera
2019-06-19, 00:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det var ju du själv som skrev "Nu blandar du ihop åsikter och fakta igen" och jag svarade med en fråga om det var en åsikt eller fakta. Och du ignorerar den frågan.

Var påstår jag att flickor är förbestämda att gilla rosa? Jag har ju precis skrivit att färger inte spelar någon roll. Har du märkt att du ofta argumenterar mot något som inte finns och aldrig skrivits?

Hälften av mina tjejer gillar rosa, hälften inte. Inte något konstigt med det.

lupac däremot påstår att män gillade rosa på 1700-talet. Det har du inga frågor på?

Du tvingar mig hela tiden att skriva meningslösa svar på meningslösa frågor istället för att diskutera topic. Fundera på om det är meningen med livet.

Det var värst vad du har fått ”rosa” på hjärnan. Du är ju ”not in the pink”, särskilt när du blandar in dina påhittade döttrar i ditt påstående att hälften av dem gillar rosa.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46613032

Children's toys weren't always this gendered, says professor Elizabeth Sweet, who researches gender and toys at San Jose State University in California.

"Toys were much less gendered historically than they are today," she told the BBC.

När jag var barn på 1960-talet var leksakerna inte färgkodade efter kön - rosa för flickor och blå för pojkar.

Det var inget påstående. Jag lade fram vetenskapliga fakta att rosa var en manlig färg på 1700-talet. Du kan inte skilja på fakta och påståenden.
Citera
2019-06-19, 00:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om en enda av dem. Inte du heller. Du kan på rak arm inte säga ett enda hus de ritat.

Jag kan nämna säkert 50 manliga arkitekter bara i Stockholm, t.ex Östbergs Stadshus, Hedquists Per Albin-radhus, Asplunds bibliotek, Bobergs Posthuset, Tessins palats, de la Vallees Riddarhuset, Lindhagen som skapade ljus och luft, saluhallen av Kasper Salin osv. Män är bättre arkitekter än kvinnor.

Du har naturligtvis googlat fram dessa förtorkade lämningar av manligt kön från 1600-1800 talet och sedan tagit reda på några av deras mest kända byggnader:

Jag sa ju åt dig att inte plocka fram mossiga gubbreliker från den tid då det inte fanns kvinnliga arkitekter.

Agnes Magnell (1878 -1966) – antogs som elev på arkitektlinjen på KTH mer än 20 år innan kvinnor officiellt fick tillträde till utbildningen. Först 1921 fick kvinnor tillträde till arkitektutbildningen på samma villkor som män. Magnell ritade Salas och Söderhamns vattentorn som invigdes 1903.

Några kända kvinnliga arkitekter födda under 1900-talets senare hälft och fortfarande verksamma: Lise-Lott Söderlunds Postens huvudkontor i Tomteboda i Stockholm. Anna Chavepayres (årets Kasper Salin-vinnare) ateljéhus i Hamra på Gotland. Carmen Izquierdos Domkyrkoforum i Lund.

Jag ber dig styrka din åsikt att män är bättre arkitekter än kvinnor med både statistiska uppgifter från 2000-talet och vetenskapliga fakta.
Citera
2019-06-19, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Polikarpov Po-2 eller "Kukuruznik" hade 110Hk motor och kunde knappt lyfta med så mycket som 100 kilo till. Hur du ändå tycker att de skulle haft med sig i bästa fall 150 kg är en av anledningarna till att jag tvekar.
Eller som du skriver själv i nästa delen kunde bära mellan 50 och 100 kg och du kan vara så säker att den långt ifrån varje gång hade med sig full last av bomber.
Räkna högt på 30-60% av turerna.
Hur många kilo blir det? Fyrdubbel kapacitet varje resa?
Du missar helt att Polikarpov Po-2 inte är ETT flygplan utan ett samlingsnamn på en stor serie plan.
Alla med olika spec. Militärvarianten hade en nyttolast på 350 kilo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_Po-2

Citat:
Nikolay Polikarpov supported the project, and under his leadership, the U-2VS(voyskovaya seriya - Military series) was created. This was a light night bomber, fitted with bomb carriers beneath the lower wing, to carry 50 or 100 kg (110 or 220 lbs) bombs up to a total weight of 350 kg (771 lb) and armed with ShKAS or DA machine guns in the observer's cockpit.[6]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in