2019-06-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Amerikanerna slängde väl med ett par Growler? Inte samma som ett avancerat flygande radarsystem men de slängde istället med avancerad radarstörning.

Okej, det blir ett hårt spel.

SAAB bör fundera på sin klassiska tekniköverföring, vad man kan lägga för verksamhet i Finland.

För SAAB hade ju tjänat på om Finland blir mer av en hemmamarknad.
Citera
2019-06-17, 00:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej, det blir ett hårt spel.

SAAB bör fundera på sin klassiska tekniköverföring, vad man kan lägga för verksamhet i Finland.

För SAAB hade ju tjänat på om Finland blir mer av en hemmamarknad.

Growler är nog en del av erbjudandet av Super Hornet. De planen är nog också ganska billiga i inköp.
Citera
2019-06-17, 00:15
Medlem
Citat:
Growler är nog en del av erbjudandet av Super Hornet. De planen är nog också ganska billiga i inköp.

Gripen E har vunnit över Super Hornet i två utvärderingar, Brasilien och Schweiz.

Det skall bli spännande detta!!!
Citera
2019-06-18, 09:42
Medlem
Citat:
Gripen E har vunnit över Super Hornet i två utvärderingar, Brasilien och Schweiz.

Det skall bli spännande detta!!!
Gripen är bortvald i Schweiz så nja.
Citera
2019-06-18, 10:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating

Förra omgången.

Sedan vet inte jag hur det blir i denna nya upphandling. Problemen är två: Gripen E är för ny och ännu inte operationell samt att man ska ersätta tvåmotoriga plan.

(Förra omgången gällde att ersätta enmotoriga jaktplan och bl a Rafale var således helt körda redan från början - vilket fransoserna inte kunde tåla).
Citera
2019-06-18, 16:33
Medlem
Citat:
Förra omgången.

Sedan vet inte jag hur det blir i denna nya upphandling. Problemen är två: Gripen E är för ny och ännu inte operationell samt att man ska ersätta tvåmotoriga plan.

(Förra omgången gällde att ersätta enmotoriga jaktplan och bl a Rafale var således helt körda redan från början - vilket fransoserna inte kunde tåla).

ja, det är tvåmotorigt denna gången, för ett alpland.

Jag hoppas nog mer på Finland jag...

Tror det blir Rafale
Citera
2019-06-18, 16:34
Medlem
Citat:

Nej, det var inte Gripen som valdes bort utan finansieringen. Gripen vann utvärderingen och föreslogs för flygvapnet.
Citera
2019-06-18, 17:04
Medlem
Citat:
ja, det är tvåmotorigt denna gången, för ett alpland.

Jag hoppas nog mer på Finland jag...

Tror det blir Rafale

Förstår inte riktigt varför, så pass litet som Schweiz är, så är det väl en fullkomligt orimligt dyr lösning med tvåmotoriga flygplan?
Finland har Gripen nog en bra chans hos, Så pass mycket samarbete vi har redan och dessutom vill utöka, så är det ett bra val för dem med.
I Schweiz kanske Gripen har lämnat lite dålig eftersmak, tyvärr. SAABs erbjudande står ju ändå kvar, trots allt, så 100% borta är de kanske inte bara för att de inte ställer upp i flygdemon.
Citera
2019-06-18, 17:05
Medlem
Citat:
Nej, det var inte Gripen som valdes bort utan finansieringen. Gripen vann utvärderingen och föreslogs för flygvapnet.
Gripen är inte ens med i den utvärdering man genomför.
Citera
2019-06-18, 18:01
Medlem
Citat:

Men det är ju inte värderingen jag snackar om.

Jag snackar om Finland, och jag snackar om Super Hornet... pust, stön, stånk
Citera
2019-06-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Förstår inte riktigt varför, så pass litet som Schweiz är, så är det väl en fullkomligt orimligt dyr lösning med tvåmotoriga flygplan?
Finland har Gripen nog en bra chans hos, Så pass mycket samarbete vi har redan och dessutom vill utöka, så är det ett bra val för dem med.
I Schweiz kanske Gripen har lämnat lite dålig eftersmak, tyvärr. SAABs erbjudande står ju ändå kvar, trots allt, så 100% borta är de kanske inte bara för att de inte ställer upp i flygdemon.

Stigförmågan är ju en annan på tvåmotoriga plan, jag vet man tyckte Gripen C var för dålig initialt.

Jag antar att man kan ha högre krav i ett alpland där än platta Finland.

Eurofightern är ganska mäktig vid take-off
Citera
2019-06-19, 00:16
Medlem
Citat:

Gripen E är inte med i utvärderingarna för att dom blev rekommenderade att inte göra det.

"The Swiss defence procurement agency, armasuisse, has formally recommended to Saab not to participate with Gripen E in the upcoming flight tests in Switzerland. The reason is that the flight tests have been designed to only evaluate aircraft that are operationally ready in 2019."

Källa saab:

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2019-06/saab-not-attending-swiss-flight-tests/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in