2019-06-17, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pk-slakt
Man vill mörka den ökade brottsligheten och samhällsförfallet, göra det svårare för folk att få reda på information om aktuella brottsfall. Givetvis jublar dum svenne i tråden och applåderar detta

Vilka jävla nötter..
Ett brott sonar man men främlingshat har man det fulla ansvaret för!
Citera
2019-06-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumelurmaskinen
Ett brott sonar man men främlingshat har man det fulla ansvaret för!

Jag har sonat mina brott hittils, ärlig i rätten har jag varit, har erkännt ALLT jag gjort, men jag är fortfarande en "våldsam person känd för att bära kniv" ... sjukt är vad det är!

dessutom anser jag, att eftersom alla ska tydligen bara ta den i röven o tycka det är heeeelt ok bara för man gjort något, med dessa offentliga register så borde alla som söker på ett namn komma upp för den sökte med.........
Citera
2019-06-17, 23:33
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Regeringen tillsätter nu en Kommittén som skall göra det olaglig med sökregister där man kan kolla upp vilka brott vissa personer är dömda för. Bra eller dåligt vad anse ni?

https://samnytt.se/regeringen-vill-inskranka-yttrande-och-informationsfriheten-ska-bli-olagligt-med-soktjanster-for-bro tt/

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/regeringen-har-beslutat-tillaggsdirektiv-till-2018-ars-tryck--och-yttrandefrihetskommitte/

Internet och söktjänster är ju ingen nationell företeelse. Hur skall man kunna förhindra detta på ett internationellt plan?

Svar:
Sekretessbelägg idag officiell information.

Nu börjar vi närma oss Stasi...
Citera
2019-06-17, 23:37
Medlem
braatthas avatar
Det har blivit mer skyddat förr högg dom av fingrar när någon stal något, kanske är det en bättre lösning.
Citera
2019-06-17, 23:41
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Internet och söktjänster är ju ingen nationell företeelse. Hur skall man kunna förhindra detta på ett internationellt plan?

Svar:
Sekretessbelägg idag officiell information.

Nu börjar vi närma oss Stasi...
Det är rätt enkelt att komma tillrätta med de här söktjänsterna.

Domstolarna ser till att ta rejält betalt för utlämnande av handlingar. Säg tio kronor per sida. Fortfarande överkomligt för privatpersoner att köpa enstaka domar men ekonomiskt omöjligt för vinstdrivande företag.
Citera
2019-06-17, 23:44
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley

Domstolarna ser till att ta rejält betalt för utlämnande av handlingar. Säg tio kronor per sida. Fortfarande överkomligt för privatpersoner att köpa enstaka domar men ekonomiskt omöjligt för vinstdrivande företag.

Ja, det är väl en mycket möjlig utväg för att förhindra allmänheten att ta del av viktig och öppen information.
Citera
2019-06-17, 23:46
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
DET borde vara lika sökbart som en stackare som klappar till någon på fyllan!
Ska vi vara öppna kort, bör väl DOM med vara det? Men jag anar att dom inte vill just detta av samma anledning som alla andra. Eller varför ska polisen skyddas med sina namn när en kriminell inte gör det, vi lever ju i ett DEMOKRATISKT samhälle??

Men varför i helvete ska folk som tillhandahåller div söktjänster, tjäna pengar på ngt som du kan få gratis ?
Gå eller ring till berörda myndighet och få ut dina papper som du tydligen inte kan leva utan.

Poliser finns det ingen anledning att veta adressen till, inte annat än för ren hämnd.
Citera
2019-06-17, 23:50
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Jag har sonat mina brott hittils, ärlig i rätten har jag varit, har erkännt ALLT jag gjort, men jag är fortfarande en "våldsam person känd för att bära kniv" ... sjukt är vad det är!

dessutom anser jag, att eftersom alla ska tydligen bara ta den i röven o tycka det är heeeelt ok bara för man gjort något, med dessa offentliga register så borde alla som söker på ett namn komma upp för den sökte med.........

Helt rätt. Ingen privat person ska kunna söka ngt gällande dig, utan ditt godkännande.
Ungefär som med kreditupplysningar alltså
Citera
2019-06-17, 23:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
DET borde vara lika sökbart som en stackare som klappar till någon på fyllan!
Ska vi vara öppna kort, bör väl DOM med vara det? Men jag anar att dom inte vill just detta av samma anledning som alla andra. Eller varför ska polisen skyddas med sina namn när en kriminell inte gör det, vi lever ju i ett DEMOKRATISKT samhälle??
Kanske för att polisen arbetar för samhället, dvs. de arbetar för oss.
kriminellt pack vill man ju inte bo i närheten av, har gjort det en gång i tiden och aldrig mer!

Sorgligt när man inte med några enkla klick söka av området man är eller tänker bli bosatt i.
Skiter i om brottet är sonat och blabla.. vill inte bo granne med pedofiler, tjyvar och fyllstyrare! De kan gott bosätta sig någon annan stans med likasinnade!
Citera
2019-06-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Men varför i helvete ska folk som tillhandahåller div söktjänster, tjäna pengar på ngt som du kan få gratis ?
Gå eller ring till berörda myndighet och få ut dina papper som du tydligen inte kan leva utan.

Poliser finns det ingen anledning att veta adressen till, inte annat än för ren hämnd.

Eller av samma intresse som av "kriminella" som kan sökas på. Är man inte kriminell har man väl inget att dölja väl?
Eller hämnd, vilket som, jag skulle betala hundratals kr för varenda uppgift ang en del poliser, men dom söker mig gratis liksom resten av världen, jag anser INTE det är okej att folk från nya zeeland eller afrikas horn eller frankrike eller värmland i lilla sverige ska kunna söka på mig heller. Varför ska man visa en som gjort ett brott, och inte en som inte gjort det? Då tycker jag man bör vara lika offentlig med alla som haft sjukdommar, psykologsamtal, samtal till jourhavande präst mm mm mm ska cvara lika offentligt, ska en visas bör alla visas, en eller ingen?!
Citera
2019-06-18, 00:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley

Frågan är varför det skall behövas kommas tillrätta med dessa tjänster. Är det verkligen en stort samhällsproblem?

Jag känner inte någon som anser det iaf.
Citera
2019-06-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Frågan är varför det skall behövas kommas tillrätta med dessa tjänster. Är det verkligen en stort samhällsproblem?

Jag känner inte någon som anser det iaf.

Nej, det kanske du inte gör, men du kanske inte finns däri heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in