2019-06-17, 22:46
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Regeringen tillsätter nu en Kommittén som skall göra det olaglig med sökregister där man kan kolla upp vilka brott vissa personer är dömda för. Bra eller dåligt vad anse ni?

https://samnytt.se/regeringen-vill-inskranka-yttrande-och-informationsfriheten-ska-bli-olagligt-med-soktjanster-for-bro tt/

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/regeringen-har-beslutat-tillaggsdirektiv-till-2018-ars-tryck--och-yttrandefrihetskommitte/

Skitbra äntligen lite rättvisa. Tycker fan inte det är okej att hänga ut människor vis söktjänster mot betalning.
Citera
2019-06-17, 22:46
Medlem
Offentlighetsprincipen borde drastiskt begränsas överlag enligt min åsikt. Allt som har med privatpersoner ekonomi, personnummer, sjukdommar, brott osv ska inga privatpersoner få tillgång till, utan endast direkta myndigheter. Som i flertal andra europeiska länder. Vill jag göra bedrägeri på en random person tar det 10 sekunder att få fram all nödvändig information i dagens läge. Samtidigt har sverige en extrem ökning av ID kapningar.

Allt som gäller offentliga personer, tjänstemän, partibeslut, riksdagsbudgetar ska fortsätta vara offentligt.

Ska vi rent krasst så lär inget ändras, Kommer bli en utredning sen dör det av igen. Inget kommer att ändras.
Senast redigerad av delldimwit 2019-06-17 kl. 22:49.
Citera
2019-06-17, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Brott försvinner inte från något register? Jag förstår inte vad man vill uppnå med detta?

Man vill mörka den ökade brottsligheten och samhällsförfallet, göra det svårare för folk att få reda på information om aktuella brottsfall. Givetvis jublar dum svenne i tråden och applåderar detta

Vilka jävla nötter..
Senast redigerad av Pk-slakt 2019-06-17 kl. 22:50.
Citera
2019-06-17, 22:56
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är väl det mest effektiva sättet att mörka sanningen? Regeringen börjar bli desperat nu. Dessa förbud är bara början.

Fjanterier. Arkiven kommer att finnas kvar. Däremot ska söktjänster bort.
Vill du ha reda på specifik människas brott så fråga då efter detta på specifik myndighet i stället för att köpa detta från någon söktjänst.

Det finns dessutom annat som bör täppas igen. Det är idag alltför lätt att se vem som äger tex 1000.000 kronors bilen via nätet och var hen bor. Ställa sig i närheten av adressen och vänta. För att därefter stjäla bilen och/eller innehållet i bostaden.

Dessutom anser jag att personer som jobbar inom rättsväsendet ska ha adressen kopplad till arbetet och inte till hemmet. Varför måste vi veta var tex domare eller poliser bor ?
Citera
2019-06-17, 22:59
Medlem
Tycker man skall snegla på regelverket för ekonomiska upplysningar. Där blir den sökte upplyst via brev om vem som ställt frågan. Inte mer än rättvist att samma regelverk gäller denna typ av frågor.
Citera
2019-06-17, 23:00
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delldimwit
Offentlighetsprincipen borde drastiskt begränsas överlag enligt min åsikt. Allt som har med privatpersoner ekonomi, personnummer, sjukdommar, brott osv ska inga privatpersoner få tillgång till, utan endast direkta myndigheter. Som i flertal andra europeiska länder. Vill jag göra bedrägeri på en random person tar det 10 sekunder att få fram all nödvändig information i dagens läge. Samtidigt har sverige en extrem ökning av ID kapningar.

Helt rätt och riktigt.
Jag anser att fler borde reflektera över detta faktum som du så väl beskriver
Citera
2019-06-17, 23:04
Medlem
Finns mycket annat dom kan göra olagligt som att det går att se allas personnummer hemadresser och allt möjligt privat.
Kanske bra med att ta bort domar också så slipper man veta att Grannen är fd massmördare 😄
Citera
2019-06-17, 23:07
Medlem
Självklart tycker alla som är dömda för brott i tråden att detta är en bra åtgärd.

Sjukt hur brottslingar ska beskyddas i Sverige.
Citera
2019-06-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Fast sakerna du nämnde hamnar inte på dessa register. Sluta snacka skit.
Det gör dom visst!
Jag har sopat till ett par i mitt liv, en dom från när jag klappade till en polis (som var civil) finns kvar som misshandel från 2012!!
Citera
2019-06-17, 23:22
Medlem
Det rätta vore enkla lättsökta arkiv för offentliga handlingar hos myndigheterna själva, fuck censur!
Citera
2019-06-17, 23:24
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Regeringen tillsätter nu en Kommittén som skall göra det olaglig med sökregister där man kan kolla upp vilka brott vissa personer är dömda för. Bra eller dåligt vad anse ni?

https://samnytt.se/regeringen-vill-inskranka-yttrande-och-informationsfriheten-ska-bli-olagligt-med-soktjanster-for-bro tt/

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/regeringen-har-beslutat-tillaggsdirektiv-till-2018-ars-tryck--och-yttrandefrihetskommitte/

Jag anser att det är ett bra förslag. Det är svårt nog för fd kriminella att återanpassa sig, och näst intill omöjligt om vilken sketen firma som helst kan kontrollera allt om alla som söker jobben.
Arbeten som kräver viss nivå på säkerheten ska fortfarande ha möjlighet att använda myndigheter som remissinstans eller liknande.
Citera
2019-06-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Fjanterier. Arkiven kommer att finnas kvar. Däremot ska söktjänster bort.
Vill du ha reda på specifik människas brott så fråga då efter detta på specifik myndighet i stället för att köpa detta från någon söktjänst.

Det finns dessutom annat som bör täppas igen. Det är idag alltför lätt att se vem som äger tex 1000.000 kronors bilen via nätet och var hen bor. Ställa sig i närheten av adressen och vänta. För att därefter stjäla bilen och/eller innehållet i bostaden.

Dessutom anser jag att personer som jobbar inom rättsväsendet ska ha adressen kopplad till arbetet och inte till hemmet. Varför måste vi veta var tex domare eller poliser bor ?

DET borde vara lika sökbart som en stackare som klappar till någon på fyllan!
Ska vi vara öppna kort, bör väl DOM med vara det? Men jag anar att dom inte vill just detta av samma anledning som alla andra. Eller varför ska polisen skyddas med sina namn när en kriminell inte gör det, vi lever ju i ett DEMOKRATISKT samhälle??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in