2019-06-17, 19:00
Medlem
M Nordströms avatar
Regeringen tillsätter nu en Kommittén som skall göra det olaglig med sökregister där man kan kolla upp vilka brott vissa personer är dömda för. Bra eller dåligt vad anse ni?

Citat:
På måndagen meddelade regeringen att man vill utreda behovet av att inskränka den grundlagsskyddade tryck- och yttrandefriheten genom att göra det olagligt med söktjänster för offentliga handlingar rörande personers brott.

https://samnytt.se/regeringen-vill-inskranka-yttrande-och-informationsfriheten-ska-bli-olagligt-med-soktjanster-for-bro tt/

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/regeringen-har-beslutat-tillaggsdirektiv-till-2018-ars-tryck--och-yttrandefrihetskommitte/
Senast redigerad av M Nordström 2019-06-17 kl. 19:10.
Citera
2019-06-17, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Regeringen tillsätter nu en Kommittén som skall göra det olaglig med sökregister där man kan kolla upp vilka brott vissa personer är dömda för. Bara eller dåligt?

Beror på hur man ser på det.
För personer som faktiskt försöker gå vidare med sina liv så är det knappast en fördel med folks fördomar.
Men gällande återfallsförbrytare så är det en annan sak.
Citera
2019-06-17, 19:14
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Beror på hur man ser på det.
För personer som faktiskt försöker gå vidare med sina liv så är det knappast en fördel med folks fördomar.
Men gällande återfallsförbrytare så är det en annan sak.

Japp, det kan faktiskt vara ett dilemma. Sen är det ju skillnad som sagt på brott och brott. Personer som begått grova våldsbrott som våldtäkter grov misshandel mord med mera borde man kunna få träff på. Folk som blivit dömda för mindre ekonomiska brott eller lindrigare trafikbrott är det ju en annan sak med.
Citera
2019-06-17, 19:18
Bannlyst
Citat:
Japp, det kan faktiskt vara ett dilemma. Sen är det ju skillnad som sagt på brott och brott. Personer som begått grova våldsbrott som våldtäkter grov misshandel mord med mera borde man kunna få träff på. Folk som blivit dömda för mindre ekonomiska brott eller lindrigare trafikbrott är det ju en annan sak med.

Nja det var väl inte riktigt så jag tänkte.
Även personer som gjort grova brott kan gå vidare i sina liv, men de är lite skillnad ifrån gangsters som hållit på med brott i flera år utan att ens försöka fixa sina liv.

Ekonomiska brott är inte mer pålitliga än att ha slagit någon på käften, personen som fick stryk kan faktiskt förtjänat de.

Edit: Ifall det är så accepterat med trafikbrott så borde det inte vara någon större fara om det syns för allmänheten.
Misshandel eller annat låter värre än vad det är.
Citera
2019-06-17, 19:22
Medlem
Fan vad bra!
Det är ju pinsamt att alla grannar kan veta om man sopat till någon på fyllan eller liknande. Jag tycker att det kanske skulle vara bra att upplysa grannar om tex pedofili, våldtäkt mm, men att hänga ut någon som kanske snott en jacka, eller pissat offentligt på stan, är ju bara idioti och kränkande.
Citera
2019-06-17, 19:23
Bannlyst
Konstigt.. Dessa människor har ju annars inga som helst problem med att hänga ut och förfölja människor, men antar att det börjar bli jobbigt för staten att man kan se vad deras importerade guldklimpar hittar på dagligen och vad dom själva sysslar med.

Antar att det är sånt här som skall mörkas främst, efter invandrar brottsligheten givetvis.

(FB) Fd polischef häktad – misstänks för våldtäkt och koppleri, Nacka tingsrätt mars -19
Citera
2019-06-17, 19:24
Medlem
lillapaddingtons avatar
Jag kan tycka att något typ av gallrings-krav är rimligt, men annars ställer jag mig kritisk till ett förbud av söktjänster.
Citera
2019-06-17, 19:26
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Fan vad bra!
Det är ju pinsamt att alla grannar kan veta om man sopat till någon på fyllan eller liknande. Jag tycker att det kanske skulle vara bra att upplysa grannar om tex pedofili, våldtäkt mm, men att hänga ut någon som kanske snott en jacka, eller pissat offentligt på stan, är ju bara idioti och kränkande.

Instämmer, har stor förståelse om folk som har småbarn är oroliga vad gäller pedofiler och vill ha upplysning om någon bosatt sig i närheten.
Citera
2019-06-17, 19:35
Medlem
Provokatörs avatar
I dom få fall då jag verkligen haft behov av att få ut uppgifter om en viss person så har jag begärt ut handlingarna direkt från berörd myndighet vilket alltid fungerat för mig. Jag vet dock att man i domstolar börjat fibbla bort rubriker och varit allmänt ohjälpsamma mot andra personer.

Jag för inskränkningar för 'tjänster' som dessa vilka bara är ett parasiterande på människors olycka, både för GM men även för vittnen och inte minst brottsoffret.

Utgivningsbevis och offentlighetsprincipen var inte tänkt att användas på detta vis. Offentlighetsprincipen har en mycket lång historia i Sverige och skapades för att motverka korruption och hemlighetsmakeri. Allt i syfte att den lilla människan inte ska föras bakom ljuset av politiker och makthavare, tyvärr tar dom nu detta för intäkt till att göra inskränkningar.

/Provokatör
Citera
2019-06-17, 19:36
Bannlyst
Hoppas bara inte att ens rätt att vända sig till domstolar med begäran om utlämning av fup, domar och protokoll inskränks. Det vore att rejält närma sig ett icke-demokratiskt rättssystem.
Citera
2019-06-17, 19:42
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hoppas bara inte att ens rätt att vända sig till domstolar med begäran om utlämning av fup, domar och protokoll inskränks. Det vore att rejält närma sig ett icke-demokratiskt rättssystem.

Japp, men jag antar att det måste vara inskrivet i grundlagen efter som det ingår i offentlighetsprincipen om jag inte har fel?
Citera
2019-06-17, 19:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Det är ju exakt detta som är problemet. I sin iver att vara "heltäckande" och ha alla som passerat genom en domstol har man nu fått in fortkörningar och diverse andra "brott". Nu har staten (och folket) tröttnat och det blir förbud. Den som gapar efter mycket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in